اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

معرفی دستگاه آبگیر فرش

آبگیر لوله ای درب دار با سرعت بالای سه هزار دور در دقیقه

الف ) مشخصات فنی

برق مصرفی : ۳فاز ۳۸۰ ولت وزن : حدود۳ تن
جریان مصرفی نرمال : ۷ آمپر ابعاد : (W:1m * H:1.2m * L:3.5 up to 4.7 (Variable
قدرت الکتروموتور : ۲۰ اسب بخار قطر لوله آبگیر ( لوله داخلی ) : ۴۰ up to 45cm
راه اندازی : توسط کنترل دور ( Inverter ) قطر لوله کاور ( لوله خارجی ): ۶۱cm
برنامه راه اندازی : هوشمند (تغیر تنظیمات HMI ) خروجی آبریز : ۴ عدد لوله قطر ۱۲cm
رنگ : اپکسی چند لایه (آستری ،رویه ، محافظ رویه) بلبرینگ : از نوع P63 – تحت لیسانس SKF
سرعت : rpm ۳۰۰۰ زمان آبگیری :۲دقیقه

 

ب ) معرفی دستگاه

شرکت نگین پازیریک در راستای تامین هرچه بهتر نیازهای مشتریان ، تصمیم به ساخت دستگاه آبگیر سانتریفیوژی گرفت که بتواند ضمن کاهش زمان آبگیری فرش ( کمتر از ۲ دقیقه ) راندمان و بازده بالاتری نیز داشته باشد و درصد آبگیری فرش و قالی را تا میزان قابل توجهی (نزدیک به ۱۰۰ درصد ) افزایش دهد.

طبق رابطه ی ۲F=mω به هر نسبت شعاع دوران بیشتر شود، نیروی گریز از مرکز به همان نسبت افزایش می یابد و به هر نسبت سرعت دوران افزایش یابد، نیروی گریز از مرکز به صورت مجذور افزایش می یابد. لذا به عنوان مثال اگر سرعت دوران ۳ برابر مقدار اولیه شود ، نیروی گریز از مرکز ۹ برابر می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر اساس رابطه ی فوق، با افزایش سرعت دوران دستگاه آبگیر ، نیروی گریز از مرکز افزایش یافته و توان آبگیری دستگاه به صورت قابل توجهی افزایش می یابد.

علی رغم اینکه به خوبی می دانیم دستگاه های درب دار استهلاک بیشتری نسبت به نمونه های بدون درب دارند و به اپراتور ماهرتری نیز نیاز دارند به منظور حذف محدودیت قطر لوله آبگیر و رسیدن به سرعت بالای ۳۰۰۰ دور بر دقیقه مهندسین و مدیریت فنی این مجموعه تصمیم گرفتند تا زمان یافتن بلبرینگ مناسب با قطر دلخواه دستگاه جدید را به صورت درب دار تولید کنند .

نکته :دستگاه آبگیر لوله ای با سرعت چرخش سه هزار دور در دقیقه ، برای سازندگان دستگاهای خشک کن قالی چیزی شبیه یک رویا محسوب می شود و علی رغم اینکه در تبلیغات خود آبگیری ۹۸ درصدی در مدت زمان ۲ دقیقه را مطرح می کنند اما به خوبی می دانند که در بهترین شرایط باید به کمتر از ۹۵ درصد آبگیری در مدت زمانی بیشتر از ۵ دقیقه راضی باشند و فاصله بسیار زیادی تا رسیدن به آبگیری ۹۸ درصدی در ۲ دقیقه دارند .

* نحوه محاسبه سرعت و میزان آبگیری با روشهای مختلف به صورت کاملاً کاربردی در سایت درج شده و علاوه بر آن بارها و بارها در حضور مشتریان عزیز این شرکت به صورت عملی نشان داده شده و مورد تایید این عزیزان قرارگرفته است .

به عنوان مثال فرشی با تراکم بالا قبل از شستشو به صورت خشک وزن شده و ۴۷٫۰۵کیلوگرم است . این فرش پس از شستشو و آبگیری توسط دستگاه سه هزار دور مجدداً وزن شده و ۴۷٫۹گیلوگرم است و در واقع فرش در زمان ۲دقیقه با ۹۸٫۲ درصد آبگیری شده است .

 

ج ) چگونه می توان آبگیر لوله ای ۳۰۰۰دور ساخت  

۱-طراحی کاملاً علمی و دقیق توسط نرم افزارهای پیشرفته طراحی ، ساخت نمونه اولیه و اندازه گیری پارامترها با دقیقترین ابزارآلات مهندسی

۲-استفاده از استادکاران خبره و ماشین آلات تراشکاری با دقت بالای یک هزارم (۰٫۰۰۰۱) میلیمتر

۳-استفاده از بلبرینگ های ویژه که منحصراً جهت این دستگاه به صورت سفارشی ساخته شده است .

۴- استفاده از تکنولوژی خود بالانس و جاذب ارتعاشات

نکته : مستندات طراحی دستگاه در جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی در اختیار هیئت داوری قرار گرفت و در نهایت این شرکت بعنوان تنها نماینده صنعت فرش توانست جزو ۷ شرکت برتر کشور در زمینه فن آفرینی و تبدیل ایده های علمی به بازار کار و رقابت انتخاب شود .

*مبحث خود بالانس و جاذب ارتعاشات از مباحث تخصصی علوم مکانیک است که در حال حاضر شرکتهای زیادی در دنیا خواهان دستیابی به آن هستند .

د ) ویژگی بارز و منحصر به فرد دستگاه

  • حفظ تمام ویژگیهای مثبت دستگاه بدون درب
  • رسیدن به سرعت آبگیری سه هزار دور در دقیقه
  • از بین رفتن محدودیت قطر لوله آبگیر
  • کاهش زمان آبگیری به ۲ دقیقه
  • افزایش میزان آبگیری در حدود ۹۹ درصد
  • استفاده از تابلو فرمان اینورتری با برنامه ریزی تمام اتوماتیک و کنترل HMI
  • استفاده از الکتروموتور بسیار قوی (۲۰اسب بخار)
  • افزایش قابل توجه ضخامت لوله های آبگیر و کاور
  • کاهش ۹۵ درصدی سایش درب بوسیله جاذب ارتعاشات
  • رعایت کامل استانداردهای SKF در بکارگیری بلبرینگ ها

نکته : بزرگترین عیب دستگاهای درب دار ساعیدگی و تنش بالای درب با لوله آبگیر است که بوسیله طراحی جدید و منحصر به فرد این شرکت توانستیم به میزان قابل توجهی این عیب را کاهش دهیم .

*مشکل عمده ساخت دستگاه سه هزار دور ، نبودن بلبرینگ مناسب در بازار داخلی است که پس از صرف زمان و هزینه قابل توجه اقدام به سفارش ساخت بلبرینگ های مورد نظر در خارج از کشور کردیم و خوشبخاته تعداد قابل توجهی از این بلبرینگ ها خریداری شده و تعداد ثابتی نیز جهت گارانتی دستگاهها در انبار شرکت نگهداری می شود .

     آبگیر لوله ای درب دار با سرعت بالای سه هزار دور در دقیقه

در عکسهای فوق تفاوت و تغییرات اساسی مابین درب دستگاه سه هزار دور با درب دستگاههای موجود در بازار به خوبی مشخص است

ه ) شرح تفصیلی اجزا دستگاه

الکتروموتور :

شرکت نگین پازیریک به دلیل اهمیت رسیدن به حداکثر سرعت (سه هزار دور ) در کوتاهترین زمان ممکن و همچنین توقف و ترمز دستگاه آنهم در کوتاهترین زمان و به منظور افزایش بازده و کاهش استهلاک این دستگاهها از الکتروموتورهایی با قدرت ۲۰ اسب بخار استفاده کرده است .

همانطور که قبلاً نیز گفته شده هرچه موتور قوی تر باشد  از شفت ، بلبرینگ و شاسی قوی تری نیز برخوردار هست که این مزیت ها باعث کاهش استهلاک موتور و همچنین از بین رفتن بسیاری از هزینه های تعمیر و نگهداری در طول مدت استفاده خواهد شد و عمر مفید دستگاه را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد .

اینورتر:

اینورتر استفاده شده در تابلو برق این دستگاه از نوع تخصصی با برنامه ریزی تمام اتوماتیک و کنترل PLC است . در این اینورترها از IGBT های فوق العاده قوی استفاده شده که تا سه برابر انواع معمولی تحمل بار دارند . این اینورترها قابلیت مشاهده دور دستگاه ، وضعیت ارتعاشات ، ساعت کارکرد برای تعیین زمان گریس کاری ، مقدار ساعت روشن بودن فن برای تعیین زمان های تعمیر و نگهداری و ساعت وصل بودن به برق برای محاسبه ضریب قدرت را به کاربر می دهند و همچنین  به دلیل داشتن ترمز الکترونیکی خیلی قوی نسبت به درایوهای موجود در بازار متمایز هستند .

با استفاده از اینورتر دستگاه با راه اندازی بسیار نرم شروع به کار می کند و قابلیت کنترل و تعیین زمانهای راه اندازی و میزان دور و امکان رد کردن سریع تر دوره های بحرانی بالانس با برنامه ریزی انجام شده وجود دارد بنابراین دستگاه صدا و لرزش بسیار کمتری دارد .

در هنگام ترمز دستگاه باید بتواند سرعت ۳ هزار دور را در ۲۰ ثانیه به سرعت صفر برساند بنابراین در اینورتر از متعلقات ترمز استفاده شده است . رسیدن به سرعت صفر به دو روش انجام می شود :

در روش اول برق تولید شده توسط موتور به درایو فرستاده می شود و توسط مقاومت های اهمی تلف می شود .

در روش دوم برق تولید شده که برقی DC با ولتاژ بالاست بوسیله یک مبدل تبدیل به برق سه فاز ۳۸۰ ولت شده و به شبکه بر می گردد . دراین روش ۴۷ درصد مصرف برق دستگاه بهینه سازی می شود .

نکته : در تابلو فرمان دستگاه از سنسوری استفاده شده است تا در صورتی که فرش به صورت نامناسب در دستگاه باز شد ، سرعت دستگاه را به سه هزار دور نمی رساند و در سرعت های پایین تر اقدم به آبگیری می کند و از آسیب دیدن فرش جلوگیری کند . ( منظور از آسیب ، خط افتادن فرش و پله شدن در اثر باز نشدن هماهنگ فرش است )

لوله خارجی ( کاور ) :

لوله خارجی دستگاه دارای قطر ۶۱ سانتیمتر و ضخامت ۱۵ میلیمتر می باشد و از دو طرف توسط ۲ عدد فلنچ با ضخامت ۲٫۵ سانتیمتر بسته شده است .

در هندسه دایره ای لوله ای با این ضخامت و به شرط فیکس شدن دو طرف لوله توسط فلنچ (امکان بیضی شدن را از بین می برد) نسبت به سایر اشکال هندسی ، با استفاده از وزن و حجم کمتری می توان به استقامت بسیار بالایی رسید .

لوله کاور به دلیل تاثیر ویژه در حفظ و تداوم هم راستایی ، بهترین شرایط را برای بلبرینگ ها را بوجود آورده است .

علاوه بر این وجود کاور ثابت با این ضخامت ، در بروز حوادث احتمالی برای محور چرخشی میانی در سرعت های بالا ، می تواند امنیت کاملی را برای اپراتور فراهم کند .

نکته : در واقع نقش اصلی شاسی دستگاه را همین لوله ایفا می کند و ضخامت بالای لوله کاور ، استقامت بالاتری را در قبال خوردگی براثر مواد شیمیایی و یا زنگ زدن فراهم می کند و در نتیجه عمر دستگاه افزایش خواهد یافت .

لوله داخلی :

لوله میانی دستگاه دارای قطر ۴۰ و ۴۵ سانتیمتر و ضخامت ۱۰ میلیمتر می باشد و از یک طرف توسط دو عدد فلنچ با ضخامت ۲٫۵ سانتیمتر و شافت محکم شده است . از طرف دیگر توسط طوقه فولادی که به صورت کمربند روی لوله قرار می گیرد استقامت سر لوله را برای قرار گرفتن درب یاتاقان دار تامین می کند .

در قسمت انتهایی ، لوله به یک شافت به قطر۹۰میلیمتر از جنس  CK45 متصل شده که استقامتی بیش از حد مورد نیاز این دستگاه را فراهم کرده است .

سوراخ های لوله داخلی :

لوله داخلی آبگیر دارای ۶۷۰۰ سوراخ منظم با قطر ۱۲ میلیمتر است . تمامی سوراخ ها توسط دستگاه بورینگ و با دقت میلیمتری و به شکل کاملاً منظم ایجاد شده است .

این شرکت علی رغم هزینه بالاتر سوراخکاری با دستگاه بورینگ نسبت به روشهای معمولی و افزایش این هزینه به دلیل ضخامت بالای لوله و قطر سوراخ ها ، به دلیل اهمیت ویژه سوراخ کاری و نقش فوق العاده مهم آن در فرآیند آبگیری ، برای سوراخکاری از دستگاه بورینگ استفاده می کند.

نکته : برای آبگیری بهتر فرش سوراخ های لوله آبگیر زاویه دار هستند .

* منظم نبودن سوراخ های لوله آبگیر علاوه بر ایجاد نابالانسی ، در هنگام آبگیری ، آب در قسمتهایی که دارای سوراخ کمتری است جمع می شود و در نتیجه فرش به شکل صحیح آبگیری نمی شود و باقی ماندن رطوبت در فرش پدیده زردی را به دنبال دارد.

لوله های آبریز :

در زیر لوله کاور ، ۴ عدد لوله آبریز به قطر ۱۲ سانتی متر تعبیه شده که آب خارج شده از فرش براثر نیروی گریز از مرکز لوله میانی را به بیرون دستگاه هدایت می کند  . لوله های آبریز رزوه شده اند و در صورت اتصال به شبکه فاضلاب ، هیچ آبی از سایر نقاط دستگاه خارج نمی شود .

نکته : علی رغم امکان استفاده از لوله های آبریز در قطرهای کوچکتر ، به دلیل کسب اطمینان کامل از عدم گرفتگی لوله های آبریز بر اثر استفاده در سالهای متوالی ، از قطر ۱۲ سانیمتری استفاده شده است .

درب دستگاه :

درب دستگاه از ورقی فولادی به ضخامت ۶۰ میلیمتر و با شکل هندسی خاص ساخته شده است. این درب  از یک طرف توسط لولایی که از یک شافت ۹۰ میلیمتری فولادی با دو مادگی به ابعاد ۱۲*۱۵*۱۲ و پیچ های ۲۰ میلیمتری نصب شده است و از طرف دیگر توسط یک پیچ با ضخامت ۵۵ میلیمتر و مهره با قطر بیرونی ۱۵۰ میلیمتر  که وظیفه بسته بودن درب را برعهده دارد تشکیل شده است .

درب دستگاه سه هزار دور تحمل بار بیش از۱۲۰ کیلونیوتن را دارد .

نکته : به منظور ایمن سازی و اطمینان از شل نشدن درب دستگاه در حین کار از تکنولوژی خاصی استفاده شده است که یکی از مزیت های این دستگاه در مقایسه با دستگاهای درب دار موجود در بازار می باشد .

فلنچ ها :

در قسمت ابتدا و انتهای لوله دستگاه دو فلنچ به ضخامت ۲٫۵ سانتیمتر با قطر بیرونی ۷۶ و قطر داخلی ۶۱ سانتیمتر قرار گرفته و بوسیله ۸ پره ضخیم توسط جوشکاری میکس CO2 و آرگون کاملاً محکم شده است .

نکته :  ست کامل مجموعه یاتاقان های جلو و عقب و کاور هر دو طرف لوله با ۱۶ عدد پیچ ۲۰ میلیمتری فولادی بر روی فلنچ ها بسته می شود .

*این دستگاه کاملاً نسبت به رطوبت عایق بوده و برای جلوگیری از ورود آب به بلبرینگ ها و یاتاقان ها از تکنولوژی روز شرکت SKF استفاده شده است .

بلبرینگ و یاتاقان :

شرکت SKF برای محاسبه عمر بلبرینگ ، استانداردها و جداولی دارد که براساس آیتم های آن می توان عمر یک بلبرینگ را محاسبه کرد . شرکت نگین پازیریک در طراحی و ساخت دستگاه آبگیر لوله ای خود این استانداردها را تا رسیدن به صفت مادام العمر بلبرینگ ، رعایت کرده است .

در صورتی یک بلبرینگ صفت مادام العمر به خود می گیرد که :

۱-استانداردهای شرکت SKF به طور کامل رعایت شوند

۲- نصب بلبرینگ به شکل صحیح شود

۴-  انطباق و هم راستایی انجام شود

۳- دستگاه بالانس باشد

۴- روانکاری بلبرینگ با برنامه و به صورت استاندارد انجام شود

انطباق :

بلبرینگ ها دارای قطر داخلی و خارجی با تلورانس صفر هستند و باید جهت قرار گرفتن یک بلبرینگ بر روی شافت و یا یاتاقان ، از ماشین آلات تراش و ابزارهای اندازه گیری با دقت یک هزارم (۰٫۰۰۱ ) میلیمتر استفاده کرد تا صفت انطباق به خوبی انجام گیرد .

در استفاده از بلبرینگ در دورهای بالا لقی ساچمه ها آیتم بسیار مهمی است . به عبارت دیگر مابین رینگ وسط و رینگ بیرون باید تلورانس و لقی مجاز وجود داشته باشد . کم بودن این لقی باعث گرم شدن بیش از حد و گیرپاژ می شود و لقی بیشتر هم باعث شکستن سبدی بلبرینگ (Cage) میشود .

هم راستایی :

زمانی که دو بلبرینگ روی یک شافت نصب می شوند محور آنها باید کاملاً به موازات هم قرار گیرد و در صورت وجود زاویه حتی بسیار کم در سرعت های بالا و یا مدت زمان طولانی به بلبرینگ ها آسیب خواهد رسید .

هم راستایی به دو روش انجام می شود :

۱-از بلبرینگ های خود تنظیم (Self-aligning) استفاده شود .

۲-شرایط هم راستایی با محاسبه و ماشین کاری بسیار دقیق انجام شود .

برای شافت هایی با طول کم ، بلبرینگ ها تا شش صدم ( ۰٫۰۶ ) درجه تحمل غیر هم راستایی را دارند ولی رعایت این دقت برای دستگاهی با طول ۴ متر و ماشین آلات سنگین تراش امری فوق العاده دشوار است .

اطلاق صفت هم راستایی بلبرینگ ها تنها با ماشین کاری هم زمان یاتاقان سر و ته دستگاه توسط ماشین های تراش پیشرفته و تراشکاران فوق العاده ماهر امکان پذیر است .

نکته : شرکت نگین پازیریک خود را ملزم می داند تا برای دستگاه های ساخته شده از شرکت پگما (پایش گستر ماهان ) گواهی و تاییدیه هم راستایی اخذ کند . اخذ این گواهی پس از تست ماشین های آبگیر با دستگاه های پیشرفته آنالیز ارتعاشات که امکان محاسبه زاویه غیر هم راستایی را دارند امکان پذیر است .

تنها پس از اخذ این تاییدیه امکان عرضه دستگاه آبگیر لوله ای به بازار مصرف وجود خواهد شد .

*بزرگترین عیب دستگاه های موجود در بازار رعایت نکردن هم راستایی در بلبرینگ ها است .

بالانس :

بالانس یعنی تمام نقاط در حین چرخش ۳۶۰ درجه ای حول یک محور ، دارای وزنهای کاملاً یکسان و متقارن نسبت به محور باشند .

در صورت نابالانسی محوری با ۴ متر طول و۴۰ سانتیمتر قطر ، در سرعت های بالای چرخش ، بار بسیار زیادی به بلبرینگ وارد می شود به عنوان مثال اگر دستگاهی۱۰۰ گرم نابالانسی داشته باشد ۱۰ برابر بیشتر یعنی ۱،۰۰۰گرم بار روی بلبرینگ ها وارد خواهد شد .

مقدار بار بر روی بلبرینگ بر حسب کیلونیوتن نشان داده می شود و میزان تحمل بار بر حسب کیلونیوتن برای هر بلبرینگ توسط سازنده آن مشخص می شود و نشان می دهد بلبرینگ تا چه میزان نیرو را می تواند تحمل کند .

بنابراین در طراحی یک دستگاه ، نیروی محوری ( مقدار وزنی که بلبرینگ می تواند تحمل کند ) و نرمال دور بلبرینگ (مقدار دور نرمالی که یک بلبرینگ می تواند تحمل کند ) باید کاملاً مشخص باشد .

نکته : بلبرینگ های استفاده شده در این دستگاه از نوع ۲۰۰ کیلونیوتنی هستند که حدوداً ۲۰ تن بار را می توانند تحمل کنند .

دو روش برای بالانس محور چرخشی دستگاه وجود دارد .

الف ) بالانس ثابت :

مانند بالانس چرخ ماشین ، لوله میانی را بالانس می کنیم تا محور چرخشی بالانس می شود .

ب ) بالانس متغییر یا خود بالانس :

با توجه به اینکه وزن چرخ خودرو مقداری ثابت است و دیگر وزن های متغیری به آن اضافه نمی شود روش بالا برای انجام بالانس مناسب است ولی در خصوص دستگاه آبگیر لوله ای که فرش های خیس با ورزن های متفاوت داخل لوله خشک کن قرار می گیرند باید مکانیزمی وجود داشته باشد تا بتواند لوله آبگیر به همراه وزن اضافه شده فرش خیس را به طور اتوماتیک بالانس کند . (یک فرش در حالت خیس تا سه برابر وزن خود آب جذب می کند )

نکته: مکانیزم خود بالانس ، جزو تکنولوژی های پیشرفته و به روز دنیا است .

این شرکت توانسته است در دستگاه خشک کن فرش که در شرایط نامساعد محیطی (رطوبت بالا و مواد شیمیایی) و شرایط نا مناسب عملیاتی (اپراتورهای عادی)  و حداقل امکان تعمیر و نگهداری در یک کارگاه قالیشویی ، از این تکنولوژی به نحوی استفاده کند که بدون استهلاک و نیاز به تعمیر دائماً وظیفه بالانس خود را به خوبی انجام می دهد.

روانکاری :

منظور از روانکاری ، گریس کاری و روغن کاری بلبرینگ با گریس های مرغوب و طبق شرایط کاملاً استاندارد است .

به دلیل اهمیت ویژه روانکاری ، در تنظیم و برنامه نویسی سیستم کنترل دستگاه( اینورتر ) آیتم هایی در نظر گرفته شده تا اطلاعات کاملی جهت تشخیص وضعیت روانکاری بلبرینگ در اختیار اپراتور قرار دهد .

این شرکت به منظور بالارفتن عمر مفید دستگاهها ، در هنگام خرید آموزش های ویژه روانکاری به صورت کاملاً رایگان به مشتریان خود ارائه می دهد و همچنین جهت یادآوری روانکاری در فواصل زمانی مشخص برنامه زمان بندی شده کاملی دارد  .

پایه موتور :

در طراحی پایه موتور دستگاه ، تعویض راحت تسمه و تحمل بار و تنشهای شدید مد نظر قرار گرفته است . جهت سهولت در نصب و جدا کردن پایه موتور از دستگاه با در نظر گرفتن این نکته بسیار مهم که بعد از تراشکاری دیگر نمی توان عمل جوشکاری را روی دستگاه انجام داد ، قبل از تراشکاری مهره های پایه موتور بر روی دستگاه جوش داده می شوند .

پولی و تسمه :

در این دستگاه از یک پولی ۲ تسمه مطابق جداول استاندارد پولی ها (جهت افزایش عمر پولی و تسمه و همچنین بازده بالاتر) استفاده شده است .

نکته : در دستگاههای ساخت این شرکت از پولی های آماده در بازار استفاده نمی شود ، زیرا این پولی ها از مواد نامرغوب ساخته شده و بسیار ضعیف هستند .

*در پولی های آماده فقط جای تسمه ها ماشین کاری شده و جای شفت می بایست طبق شفت هر دستگاه ماشین کاری شود و این دو مرحله ای شدن تراش باعث لنگ شدن پولی می شود و در سرعت های بالا بر روی تسمه و بلبرینگ موتور تاثیر منفی می گذارد .

شاسی :

کلیه مجموعه های دستگاه برروی شاسی مستطیل شکلی از جنس آهن H12 یا بال پهن ۱۲ خارجی قرار می گیرند . تاکید ویژه در طراحی و ساخت شاسی با آهن آلات صنعتی خارجی که از استقامت بسیار بالایی برخوردارند ،  ویژگی خاص آنها در تحمل بار و همچنین قدرت بیشتر در جذب و دفع ارتعاشات است .

بدست آوردن خصوصیت جذب و دفع ارتعاشات تنها با محاسبات فنی بسیار دقیق امکان پذیر است

ضربه گیر ها :

ضربه گیر لاستیکی : در ۴ نقطه اتصال فلنچ های ابتدا و انتهای لوله محافظ به شاسی فلزی از ضربه گیرهای لاستیکی استفاده شده است . مزیت ویژه این ضربه گیرها علاوه بر عملکرد بسیار عالی ، سهولت تعویض و در دسترس بودن آن در بازار است .

((تنها اجناس مصرفی این دستگاه تسمه ها و ضربه گیرهای لاستیکی هستند که زمان تعویض آنها حداقل دو سال می باشد ))

*ضربه گیر ژله ای : در ۴ نقطه اتصال شاسی بر روی زمین از ضربه گیرهای ژله ای با عمر مفید بسیار بالا استفاده شده است و این ضربه گیرها عملکرد بسیار بهتری نسبت به فنر و کمک فنرها در جذب حرکتهای لرزشی و ارتعاشات دستگاه دارند.

رنگ :

برای پوشش دستگاه از چند لایه رنگ با رنگهای اپوکسی استفاده شده است . لایه های رنگ شده از یک لایه آستری ، ۴ لایه رنگ رویه و یک لایه رنگ محافظ تشکیل شده است. رنگ های اپوکسی به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر سایش ، نور خورشید ، مواد شیمیایی ، حرارت و رطوبت در صنایع کشتی سازی ، خودروسازی سنگین و همچنین خط کشی کف خیابانها استفاده می شوند .

با توجه به قرار گرفتن دستگاه در شرایط نامناسب قالی شویی و تماس با مواد شیمیایی اسیدی ، رطوبت بالا و ضربه از این نوع رنگ استفاده می شود و همچنین این نوع رنگ ضد سایش بوده و صیقلی بودن آن  باعث سهولت در ورود و خروج فرش به لوله آبگیر می شود .

نکته : استفاده از این نوع رنگ علی رغم هزینه بسیار بالا در مقایسه با رنگ های معمولی با جلوگیری از سایش و خوردگی ، عمر مفید دستگاه را به شدت افزایش می دهد  .

مزایای رقابتی دستگاه آبگیر سه هزار دور

  • سه سال گارانتی دستگاه و پنج سال خدمات پس از فروش بصورت قرارداد محضری و رسمی .
  • استفاده از الکتروموتورهای بسیار قوی تر در مقایسه با دستگاه های موجود در بازار.
  • سرعت رسیدن به دور نهایی در این دستگاه بسیار کوتاهتر از سایر دستگاههای موجود در بازار است .
  • به دلیل رد کردن سریع تر سرعت های بحرانی بالانس توسط اینورتر صدا و لرزش بسیار کمی دارد .
  • استهلاک پائین و استقامت بالا باعث کاهش چشمگیر هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه شده است .
  • انتخاب لرزه گیرهای قوی تر نسبت به دستگاههای موجود در بازار که از فنر و کمک فنر استفاده می کنند .
  • انتخاب رنگ زرد طبق استاندارد های تعریف شده و به دلیل ویژگیهای خاص شرایط قالیشویی .
  • برنامه زمانبندی آبگیری هوشمند به وسیله PLC و و اینورتر انجام می شود و سرعت های آبگیری را کنترل می کند .
  • اعمال تنظیمات توسط کاربر به دلیل استفاده از HMI و مشاهده ساعت کارکرد دستگاه برای تعیین زمان گریس کاری ، مقدار ساعت روشن بودن فن برای تعیین زمان های تعمیر و نگهداری و ساعت وصل بودن به برق برای محاسبه ضریب قدرت به راحتی وجود دارد .
  • سیستم قابلیت اعلان خطاهای  گرم کردن بلبرینگ ، نوسان ولتاژ شبکه ، بار سنگین ، نبود و یا زیادی گریس ، و … را دارد . تعدادی از این ویژگی ها در بعضی دستگاههای موجود در بازار با دقت بسیار کم وجود دارد ولی اکثراً فاقد آن هستند .
  • اتصال کابلهای تابلو به دستگاه توسط سوکت انجام می شود و جدا بودن تابلو از دستگاه باعث راحت تر شدن حمل و نقل شده است .
  • کلید فرمان دستگاه کوچک و کاملاً در دسترس کابر است . این کلید ایزوله بوده و از مدار فرمان ۲۴ ولت استفاده می کند که خطر برق گرفتگی ناشی از خیس شدن کلید یا تماس دست خیس اپراتور را از بین می برد.
  • -این دستگاه در صورت انجام نشدن اتصال ارت هشدار داده و شروع به کار نمی کند .
  • با افزایش سرعت چرخش تا rpm3000 ، بازده دستگاه افزایش یافته و زمان آبگیری شدیداً کاهش پیدا کرده است
  • میزان آبگیری فرش به حدود ۹۹ درصد و در مدت زمانی بسیار کمتر از دستگاههای موجود در بازار رسیده است.
  • هزینه تعمیرات ناشی از استهلاک بالا و خرابی های مکرر دستگهای درب دار موجود در بازار شدیداً کاهش پیدا کرده
  • – افزایش قابل توجه ضخامت لوله های آبگیر و کاور به منظور افزایش عمر مفید دستگاه
  • رعایت کامل استانداردهای SKF در بکارگیری بلبرینگ ها
  • این دستگاه کاملاً نسبت به رطوبت عایق بوده و برای جلوگیری از ورود آب به بلبرینگ ها و یاتاقان ها از تکنولوژی روز شرکت SKF استفاده شده است .
  • اخذ گواهی هم راستایی بلبرینگ ها برای کلیه دستگاه های ساخته شده از شرکت پگما .
  • در تمامی دستگاه های آبگیر ساخته شده توسط این شرکت از تکنولوژی خود بالانس استفاده شده است .

 

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×