اسلاید شوجذاب‌ترین‌هامد و پوشاکنساجی و مردم

راهنمای استانداردهای نساجی اکوتکس + دانلود

صدور گواهینامه تولید پایدار صنعت نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

درباره اکو-تکس

موسسه اکوتکس بیش از بیست و پنج سال در این بخش فعال است و بیش از ۱۰ هزار تولیدکننده، برند و کارخانه از ۱۰۰ کشور دنیا از استانداردهای اکوتکس سود می برند. این موسسه در ۱۸ نقطه دنیا آزمایشگاه‌های مجهزی را برای ارایه خدمات به صنعت نساجی دایر کرده است و در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران دفتر نمایندگی دارد. در نمودار زیر تعداد استانداردهای صادر شده برای شرکت‌های نساجی در ایران و ترکیه مقایسه شده است.

استانداردهای نساجی oeko-tex - اوکوتکس

استاندارد اکوتکس (OEKO-TEX®) چیست؟

در دنیای رقابتی امروز شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی هستند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را  از سایر رقبا در بازار متمایز کرده و به فروش بالاتری دست پیدا کنند. این مزایای رقابتی با بالارفتن کیفیت بازار افزایش می یابد.  این به این معنی است که مثلا محصول شرکت شما از جوراب و لباس خواب گرفته تا فرش ماشینی و موکت، برای رقابت در بازارهای جهانی و پررونق دنیا مانند بازار اروپا و آمریکا که حاشیه سود بالایی دارند به مراتب نیازمند داشتن مزایای رقابتی بیشتری است تا بازار عراق و افغانستان.

مطالعه: معرفی استانداردهای اکوتکس: STANDARD 100

امروزه یکی از مهمترین مزایای رقابتی که به شدت مورد توجه مشتریان سطح بالاست و در ۵ سال گذشته نیز با شیب تندی رو به افزایش بوده همان مساله دارا بودن استانداردها و گواهی نامه های سلامت محصول شناخته شده بین‌المللی است که در صنعت نساجی و پوشاک گواهی نامه‌های استاندارد کیفیت و سلامت انجمن بین‌المللی اکو-تکس (OEKO-TEX®) مشهورترین آنها می‌باشد و می توان به جرات گفت که اگر محصولی دارای این گواهی‌نامه‌ها باشد تا حد زیادی مسیر فروش و بازاریابی خود را در بازارهای جهانی به ویژه در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته هموار کرده است و به نوعی یک تصویر مثبت و حس اعتماد به برند صاحب این نشان استاندارد در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند.

نکته قابل توجه این است که وقتی محصولات شرکت شما با داشتن استاندارهای شناخته شده در اروپا، در کلاس محصولات درجه یک و قابل اعتماد قرار بگیرد به طور اتوماتیک ارزش برند شما در بازار افزایش یافته و ده‌ها و یا صدها هزار دلار هزینه‌های برندسازی در بازار هدف را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ توزیع و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اروپا، آمریکا، ژاپن و … برای تهیه محصولات خود برای عرضه‌کنندگان بین‌المللی شرط ها و فاکتورهایی را تعیین می‌کنند که در بسیاری از موارد داشتن استاندارهای سلامت و پایداری اکوتکس می تواند از جمله این شروط  اولیه برای شرکت در مزایده های بین‌المللی و چند میلیون دلاری باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استاندارد اوکوتکس (OEKO-TEX®) چیست

معرفی سیستم صدور گواهینامه تولید پایدار در صنعت نساجی و فرش ماشینی STEP

دانلود استانداردهای اکوتکس OEKO-TEX

دانلود استاندارد ۱۰۰ اکوتکس (Factsheet)

دانلود استاندارد 100 اکوتکس

دانلود استاندارد ۱۰۰ اکوتکس (Standard)

دانلود استاندارد 100 اکوتکس

دانلود استاندارد ۱۰۰ اکوتکس (Buying Guide)

دانلود استاندارد 100 اکوتکس - راهنمای خرید

لینک بقیه pdf های استاندارد برای دانلود: oeko-tex.com/en/apply-here/standard-100-by-oeko-tex

استاندارهای نساجی در کلاس جهانی توسط کدام سازمان بررسی، تایید و اعمال می شوند؟

قطعا در ایران و هر کشور دیگری استانداردهایی برای کالاهای نساجی در نظر گرفته میشود اما به دلایل مختلف این استانداردها ناقص و غیر قابل استناد بوده و در بازارهای جهانی شناخته شده نیستند و برای صادرکنندگان کابردی در خارج از مرزها ندارند. بنابراین برای تایید صلاحیت یک کالای نساجی در بازار بین المللی نیاز به یک موسسه مورد تایید همه شرکت ها و دارای صلاحیت احساس شد و مهمترین و شناخته شده ترین موسسه جهان در بخش تعریف و ارائه استانداردهای صنعت نساجی و پوشاک که از صفر تا صد پروسه تولید یک محصول نساجی را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد در سال ۱۹۸۹ با نام اختصاری اکوتکس (OEKO-TEX®) ابتدا به طور مشترک توسط دو انستیتوی تحقیقات نساجی از کشورهای اتریش و آلمان شکل گرفت. امروزه این موسسه یک نهاد بین‌المللی واقع در کشور سوییس بوده و حاصل برنامه ها و همکاری های هماهنگ و مشترک ۱۸ موسسه تحقیقات نساجی معتبر از اتحادیه اروپا، آمریکا و ژاپن است. استاندارهای ویژه ای که توسط این موسسه بین‌المللی برای تمام پروسه های تولید محصولات نساجی، مواد اولیه و محصولات نهایی تدوین شده امروزه توسط تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های نساجی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

oekotex-iran-kohan-textile-journal

یک کالای پایدار و سالم نساجی چه ویژگی هایی دارد؟

شاید اولین جوابی که برای این سوال که در واقع سنگ بنای اصلی شکل گیری استانداردهای نساجی است به ذهن خطور می کند این است که این  کالا نباید برای بدن ما مضر  و برای سلامتی ما خطر آفرین باشد باشد. اما آیا به نظر شما این پاسخ کمی خودخواهانه نیست؟

از نظر موسسه اوکوتکس کالای پایدار و سالم نساجی کالایی است که:

  1. فرآیند تولید آن برای محیط زیست خطری نداشته باشد.
  2. در پروسه تولید آن از مواد سمی و آسیب زننده به طبیعت و بدن انسان استفاده نشده باشد.
  3. تک تک اجزای به کار رفته در آن نظیر الیاف، نخ، یراق آلات ، مواد شیمیایی و غیره پایدار و بی ضرر و دارای سطح کیفی استاندارد باشند.
  4. کارگران در شرایط عادلانه اجتماعی و دستمزد و محیط کار استاندارد آنرا تولید کرده باشند.

این همان چیزی است که مصرف‌کنندگان برای استفاده از یک کالای با کیفیت نساجی که بتوانند آنرا با خیال راحت مصرف کنند نیاز دارند که خوشبختانه به لطف وجود استاندارهای بین‌المللی امروزه به راحتی قابل اجرا و دسترسی هستند.

چرایی استانداردهای نساجی

شاید بتوان گفت امروزه زندگی بشر و بسیاری از پیشرفت‌های او مدیون واژه‌ای به نام استاندارد و استانداردسازی پروسه های تولید است. از آنجایی که کالاهای نساجی از قبیل لباس زیر، انواع پوشاک کودکان و بزرگسالان، انواع فرش و کفپوش، کالای خواب و حمام، منسوجات خانگی و آشپزخانه و هزاران کالای نساجی دیگر در ارتباط مستقیم با بدن انسان قراردارد  مقوله استاندارد بودن کالاهای نساجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نکته جالب در مورد استاندارهای نساجی این است که به دلیل ارتباط مستقیم با بدن انسان در همه جای دنیا قابل اجرا و مشابه هستند و به طور مثال اگر مواد به کار رفته در رنگ یک تی‌شرت و یا نخ فرش ماشینی برای مصرف کننده آلمانی مضر باشد مسلما همان تاثیر را بر بدن یک مصرف کننده ژاپنی و یا ایرانی خواهد داشت.

استانداردهای نساجی

موسسه استاندارهای نساجی اکو-تکس به تازگی نظر سنجی جامعی را از بیش از ۱۱ هزار مصرف‌کننده کالاهای نساجی و پوشاک و منسوجات خانگی نظیر کالای خواب و منسوجات حمام و … به انجام رسانده است که نتایج بسیار جالبی را به دنبال داشت و نشان‌دهنده اهمیت روز افزون توجه به استاندارهای نساجی است.

در این پرسشنامه که توسط کارشناسان موسسه اکوتکس تهیه شده بود در کنار سوالاتی که به طور مستقیم در مورد استفاده از استانداردهای نساجی پرسیده شده بود چندین سوال کلی نیز برای درک اولویت های مصرف کنندگان در ابعاد عمومی و زندگی روزمره نیز وجود داشت. در نتیجه این نظرسنجی مواردی که مردم عادی را در آینده به شدت تحت ترس و استرس قرار می‌دهد استخراج شد.

٪۴۹ مردم رشد تروریسم و حملات تروریستی را نگرانی خود اعلام کردند. در رده دوم اما با ۴۱ ٪ رشد بیماری‌ها و نگرانی از سلامتی شخصی قرار داشت. ۴۱ درصد مردم نیز تغییرات محیطی و آب و هوایی کره زمین را نگرانی اصلی خود دانستند. رده چهارم نیز به مسایل مالی و هزینه های زدگی با ۳۷٪ و رده پنجم هم به آینده فرزندان با ۳۱٪ اختصاص یافت.

استاندارد اوکوتکس (OEKO-TEX®) چیست

اما آنچه در این بین برای ما مهم است و نقش استانداردهای نساجی را برجسته می‌کند مورد دوم یعنی رشد بیماری ها و سلامتی و عنوان سوم یعنی تغییرات زیست محیطی و آب و هوایی است که صنعت نساجی در هر دو این بخش ها حضور جدی دارد. همانطور که می‌دانید کالاهای نساجی تنها محصولاتی هستند که ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته با انها در تماس مستقیم هستیم و وجود مواد سمی و مضر در آنها به طور مستقیم می‌تواند به سلامتی ما آسیب بزند.

از طرفی امروزه صنعت نساجی و پوشاک یکی از متهمان اصلی آلودگی محیط‌زیست و آلودگی آب‌ها است که توجه به تولید سبز و استاندارهای نساجی برای تولیدات پایدار می‌تواند در کاهش این آلودگی ها نقش بسزایی را ایفا کند.

سخن پایانی

نظر شما چیست؟ آیا این استاندارد در ایران به طور کامل اجرا می‌شود و در کسب‌وکار شما چه تاثیری گذاشته است؟

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×