اخبار فرش ماشینی

معرفی استاد مرتضی فرهادیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

استاد مرتضی فرهادیه در سال ۱۳۲۴ در شهر هنر پرور اصفهان در خانواده ای مذهبی متولد شد. مادر ایشان به بافت و تولید قالی های نفیس ابریشمی اشتغال داشت و همچنین با عث شد که استاد از کودکی با این هنر آشنا شود و در سن ۱۲ سالگی در کلاس طراحی قالی هنرستان هنرهای زیبای اصفهان که تازه تاسیس شده بود ثبت نام و زیر نظر استادان بزرگی چون عیسی بهادری و استاد جزی زاده کار طراحی را شروع کردند و موفق به اخذ دیپلم از هنرستان هنر های زیبا در رشته طراحی قالی شدند.

از جمله مدارکی که استاد کسب کرده اند:

.  دریافت درجه ممتاز رشته طراحی فرش از وزارت صنایع ایران

.  دریافت بورس هنر و پیشه به عنوان هنرمند برگزیده سال ۱۳۵۶ از استان اصفهان در رشته طراحی و گچبری

.  دریافت نشان افتخار از وزیر فرهنگ و هنر کویت

.  نصب لوح افتخار در موزه بزرگ زاگرب به خاطر ترجمه قالی تاریخی این موزه

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استاد فرهادیه از سال ۱۳۷۳ به تدریس در دانشگاه مشغول شدند: در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد ۹ سال، دانشگاه هنر اصفهان ۵ سال، دانشگاه سیستان و بلوچستان ۴ سال و در دانشگاه شهید با هنر کرمان ۳ سال از شاگردان استاد می توان از قشقائی، سالاری، ایرانپور، کابلی، محبوب، نجفی، رضائی نام برد. از جمله فعالیتهای خارجی ایشان: در سال ۱۳۵۶ برای طراحی و قلم گیری در تزئینات هتل معروف والدروف آستوریا در نیویورک و در سال ۱۳۶۵ از طرف موسسه هنری فین آرت سنتز در هستون آمریکا، جهت مرمت تابلوهای موزه معروف به آمریکا دعوت شدند. استاد فرهادیه در سال۱۳۵۱ ازدواج کرده و دارای ۳ فرزند می باشند. ایشان هم اکنون به کار تدریس طراحی فرش در چهار دانشگاه ذکر شده مشغول می باشند.

منبع : شماره ۲۲ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×