اخبار فرش ماشینی

معاینه و درمان ۲ هزار و ۷۷۹ بافنده فرش خراسان جنوبی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

۲ هزار و ۷۷۹ بافنده فرش خراسان جنوبی در اجرای طرح بقـا ، معاینه پزشکی شدند .

این تعداد بافنده در یک سال گذشته با اعزام پزشک به محل کارگاه ها از نظر بیماریهای چشمی ، تنفسی ، پوستی و اسکلتی ، عضلانی معاینه شدند و مبتلایان تحت درمان مراکز پزشکی قرار گرفتند .

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی با اشاره به آغاز طرح بقا از سال ۸۳ با هدف بهبود سلامت بافندگان فرش و بهسازی کارگاه های بافت فرش روستایی در استان گفت : این طرح با همکاری وزرات جهاد کشاورزی، سیستم بانکی و خود بافندگان در استان آغاز به کار کرده و تا یک سال گذشته همه بافندگان و کارگاه های بافت خانگی و تجمیعی فرش در این طرح شناسایی و برای همه بافندگان پرونده پزشکی تشکیل شده است .

آقای مهدی زاده از مشارکت ۷۰ درصدی بافندگان فرش در اجرای طرح بقا در خراسان جنوبی خبر داد و افزود : پس از تشکیل پرونده پزشکی برای همه بافندگان ، معاینه آنها از یک سال گذشته آغاز و مبتلایان تحت درمان قرار گرفتند .

وی با بیان اینکه تا کنون ۵۵ درصد بافندگان معاینه شده اند، گفت : با انجام این معاینات معلوم شد هشت درصد بافندگان فرش استان از اختلالات اسکلتی، عضلانی و کمر درد ، هشت درصد از بیماریهای چشمی ، ۶ درصد از بیماریهای پوستی و نیم درصد از بیماریهای تنفسی رنج می برند .

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی افزود : در طرح بقا علاوه بر معاینه پزشکی بافندگان فرش ، ۳ هزار و ۷۸۸ کارگاه با اعتبار ۴۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بهسازی شد که ۴۲۰ مورد مربوط به سال گذشته بود .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کمبود نور در کارگاه های قالیبافی علاوه بر خستگی باعث بروز سردرد، سرگیجه، کاهش میدان دید و آستیگماتیسم می شود.

همچنین به علت طراحی نادرست ابزار دستی بافت فرش و نشیمنگاه نا مناسب ، اندام های بدن مثل گردن، کمر، شانه ها، بازوها، ساعد ، مچ دست، و زانوها از حالت طبیعی و خنثی خارج و در داز مدت دچار آسیب می شوند.

آقای مهدی زاده گفت : طرح بقا خراسان جنوبی تا معاینه و درمان همه بافندگان ادامه دارد و هر بافنده هر ۶ ماه معاینات پزشکی را تکرار می کند .
خراسان جنوبی ۵ هزار و ۵۲ بافنده مستقیم فرش دارد .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×