اخبار فرش ماشینی

معاون سازمان امور مالیاتی: با اصناف به توافق نرسیدیم چون نمی خواهند درآمد واقعی خود را اعلام کنند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه دلیل عدم توافق با اصناف در سال جاری برای دریافت مالیات این است که نمی خواهند به قوانین عمل کنند و نمی گویند درآمد آنها چقدر است، گفت: افزایش مالیات مستقیم عمده فروشان به خواست خودشان بود.نسخه قابل چاپ به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسین وکیلی در مورد مشکلات مالیاتی اصناف و اظهارنامه های مالیاتی در برنامه شب گذشته پایش اظهار داشت: چند سال است که سیستم اظهار نامه‌های مالیاتی مکانیزه شده و از زمانی که این نرم افزار در حال کار کردن است نقل و انتقالات بعد از آن مشخص شده و برای اصلاح قانون مالیات تلاش زیادی انجام شده است و تنها ۱۰ درصد اصناف مالیات پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از این بی عدالتی که در مالیات وجود دارد ناراحتیم، بیان‌کرد: اگر بخواهیم برای دریافت مالیات های ناشناخته حساب‌های افراد را بررسی کنیم نخست باید اطلاعات لازم در این زمینه وجود داشته باشد و دیگر اینکه ضمانت اجرایی لازم نیز وجود ندارد. برای افرادی که پرونده مالیاتی دارند معافیت‌های بالایی در نظر گرفته شده است.

معاون دریافت مالیات‌های مستقیم با تأکید بر اینکه افزایش پایه‌های مالیاتی و شناسایی مؤدیان ناشناخته که با موبایل کار می‌کنند جزء اقدامات اساسی است که باید انجام شود، تصریح کرد: در چند سال اخیر سعی کردیم پایه‌های مالیاتی را افزایش داده و در همین راستا نیز به دنبال شناسایی مودیان بودیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه سهم بنگاه‌های حقوقی در تولید ناخالص ملی ۲۵ درصد است، خاطر نشان کرد: سال گذشته با داروخانه ها در مورد افزایش مالیات مشکلاتی داشتیم که اعتراض شدیدی نسبت به این مسئله داشتند زیرا حتی در برخی موارد تا ۶۰ درصد مالیات‌ها افزایش یافته بود بنابراین با رئیس کلیه داروخانه‌ها جلسه‌ای گذاشتیم و پرونده آنها راجلو چشم خودشان بررسی کردیم و در نهایت آنها قانع شدند که مالیات آنها بی دلیل افزایش پیدا نکرده است و حتی در پایان نیز از ما عذرخواهی کردند.

وکیلی در ادامه با اشاره به اینکه در برخی موارد حتی تا ۱۰۰درصد مالیات برخی افزایش یافته است و همه اینها با مستندات بوده، بیان کرد: آقای فراهانی نیز اگر معتقدند برخی از اصناف بی دلیل و بدون مستندات مالیات آنها افزایش یافته ما حاضریم در مقابل خودشان پرونده آنها را بررسی کنیم تا بدانند بدون دلیل و مستندات این کار انجام نشده است زیرا وقتی مالیاتی نوشته می‌شود اجازه افزایش آنها وجود ندارد مگر اینکه سند جدیدی بدست بیاورند.

وی اظهار داشت: دو سال است سیستم اطلاعات نرم افزار آن تغییر کرده و سطح شناسایی با گذشته متفاوت است و اگر بی دلیل افزایش مالیات صورت گیرد به شدت برخورد می‌شود. در مورد مسئله مالیات عمده فروش‌ها نیز باید بگویم که این قشر در مالیات مستقیم سهم کمتری دارند اما وقتی مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد و این نوع مالیات بر عمده فروشان اعمال شد، آنها اعلام کردند که ما عمده فروش نیستیم. در این شرایط ما به آنها اعلام کردیم که اگر عمده فروش نباشید سطح مالیات مستقیم شما افزایش پیدا می‌کند ولی در مقابل آنها گفتند مشکلی نداریم و ماعمده فروش نیستیم. بنابراین در این شرایط وقتی از بخش عمده فروشان خارج شدند مالیات مستقیم آنها افزایش یافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وکیلی با بیان اینکه قرار شد اتحادیه‌ها اعلام کنند که چه کسی عمده فروش یا خرده فروش است ، بیان کرد: چقدر ما باید با اصناف راه بیایم؟ یکی از دلایلی که امسال به توافق نرسیدیم این است که نمی خواهند به قوانین عمل کنند و نمی گویند درآمد آنها چقدر است. ما درخواست کردیم که مؤدیان نشانی و اطلاعات خود را دقیق اعلام کنند و تنها ۳۰ درصد اظهارنامه‌ها این شرایط را رعایت کردند که رأی آنها نیز صادر شده است. در مورد ۷۰ درصد مابقی نیز رسیدگی کردیم و تشخیص مالیاتی آنها داده شده است و هر کسی که بخواهد می توان برگه تشخیص را دریافت کند.

وی در مورد تغییراتی که در لایحه جدید مالیات وجود دارد و اعتراض اتاق ایران نسبت به این تغییرات، گفت: در این لایحه مالیات بر ثروت اضافه شد و در زمان مطرح شدن آن در مجلس مسائل آن حل شد و چیز دیگری که اصل آن را تغییر دهد اضافه نشده است.

وکیلی در مورد معافیت مالیاتی صادرکننده ها گفت: بر اساس مصوبه ۱۶ آبان سال گذشته معافیت بر اساس جریان برگشت ارز و شناسایی آن باید انجام شود و تنها کسی که مالیات بر ارزش افزوده کامل پرداخت می‌کند تولید کننده است، برای پیمانکاران و تولید کنندگان لوازم خودرو مالیات ارزش افزوده را تقسیط کردیم و به آنها مهلت دادیم که متناسب با صورت وضعیتی که دریافت می‌کنند، مالیات بدهد و نیازی نیست هر سه ماه یک بار مالیات بدهند.

معاون دریافت مالیات مستقیم با تأکید بر اینکه ما هیچ کارفرمایی را مجبور به قرض گرفتن و پرداخت مالیات زیر مجموعه خود نکرده‌ایم، گفت: احترام به ارباب رجوع، مدرن کردن سیستم مالیاتی و افزایش سطح مالیاتی را سعی کردیم رعایت کنیم ولی در مورد تکریم مؤدیان و مدرن کردن سیستم دریافت مالیات بیشتر تلاش کرده‌ایم.

وکیلی با تأکید بر اینکه بر اساس قانون اظهار نامه‌های مالیاتی با شرایط پذیرفته می‌شوند و رقم آن در قانون برای تولید ۱۲ و ۱۴ درصد و سایرین ۱۴ و ۱۶ درصد است اظهار داشت: شاخص ما برای انتخاب نمونه اظهار نامه‌ها این درصدها است که مشکل قانونی نیز وجود ندارد و نتیجه این درصد ها نیز همان توافقاتی است که انجام شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×