اخبار فرش ماشینی

مصرف انرژی ۹۹ در صد واحدهای نساجی بیش از استانداردهای جهانی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دبیر انجمن صنایع نساجی گفت:( تنها ۶۸% واحد از ۹ هزار واحد نساجی کشور (کمتر از یک درصد ) دارای مصرف انرژی استاندارد هستند )جمشید بصیری در توضیح چگونگی اصلاح الگوی مصرف در صنعت نساجی اظهار داشت :(پس از اجرای طرح بازسازی و نوسازی صنایع نساجی اظهار برخی از کارخانه ها به خرید ماشین آلات جدید و دارای مصرف انرژی استاندارد اقدام کردند که تعداد آنها بسیار ناچیز است.)

وی با بیان اینکه  براساس آمار وزارت صنایع تاکنون برای احداث ۹ هزار واحد نساجی پروانه بهره برداری صادر شده است. گفت: در حال حاضر هیچ کدام از واحد های نساجی کشور بیشتر از یک شیفت کاری فعال نیستند و تعدادی از واحد ها نیز به دلیل شرایط نامناسب بازار تولید داخل و واردات بی رویه محصولات نساجی ، از افتتاح طرح های توسعه ای خود جلوگیری کرده اند . وی با اشاره به انباشته شدن تولید برخی کارخانه های نساجی کشور در انبار ها به دلیل عدم استقبال مصرف کنندگان و واردات بیش از حد این نوع کالا تصریح کرد :در حال حاضر تولید محصولات نساجی در کشور شرایطی اگر یارانه انرژی صنایع کاهش یابد ، هزینه تولید افزایش خواهد یافت . بصیری با بیان اینکه (عمر برخی از ماشین آلات صنعت نساجی ایران به حدود ۴۵ سال میرسد . )گفت (این ماشین آلات در زمانی طراحی و تولید شده که انرژی در دنیا ارزان قیمت بوده و امکان ساخت ماشین آلات مدرن با مصرف انرژی پایین وجود نداشته باشد . وی تاکید کرد :این ماشین آلات در واقع بارها مستهلک شده و نیاز به بازسازی دارند . دبیر انجمن نساجی در مورد تبعات منفی ناشی از نو سازی ماشین آلات نو به جای فرسوده تعدادی از نیروی کار هر بخش بیکار شوند که این مساله میتواند مشکلاتی را در زمینه مسائل کارگری واحدها ایجاد کند. وی با بیان اینکه قیمت تمام شده محصولات نساجی تولید داخل ۳۰تا ۳۵ در صد بالاتر از قیمت کشور های هم رده ایران مانند بنگلادش ، پاکستان ،هندوستان ،چین ، و ترکیه است ،اظهار داشت :پایین بودن قیمت انرژی باعث بالارفتن میزان مصرف آن در کشور شده و در صورتی که یارانه انرژی نیز قطع شود قیمت تمام شده کارخانه های نساجی ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت .

وی ادامه داد: به این ترتیب قیمت تمام شده صنعت نساجی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر ۶۰ درصد بالاتر خواهد بود که این مساله باعث تعطیلی برخی کارخانه ها میشود . بصیری در پایان با بیان اینکه  تاکنون اقدام موثری در جهت پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز صنعت نساجی صورت نگرفته است. گفت : برای احداث هر واحد نساجی ظرفیت تولید روزانه ۱۰تن محصول ۲۵ میلیون یورو نیاز است که البته باید هزینه خرید زمین ، تامین برق ، و دیگر زیر بناها را نیز به آن اضافه کرد .
در همین حال علیرضا حایری نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران اعلام کرد :باید اصلاح الگوی مصرف ،بهره وری را در بنگاه های دولتی و خصوصی تولیدی افزایش دهیم . وی با بیان این مطلب اظهار داشت :بخش عمده این اصلاح الگوی مصرف بر عهده دولت است .

وی افزود : دولت باید با استفاده از حداکثر امکانات موجود زمینه افزایش بهره وری در بنگاههای تولیدی نیز بهره مند شوند . حایری ادامه داد: به طور مثال داشتن ۲۵ درصد تلفات در شبکه توزیع برق ،قیمت تمام شده آن را بالا می برد اما در صورتی که الگوی مصرف اصلاح شود و بهره وری افزایش یابد این میزان به استاندارد های جهانی میرسد و مردم  ناچار به پرداخت هزینه های اضافی نیستند . نایب رئیس انجمن صنایع نساجی ایران همچنین در خصوص کاهش قیمت محصولات نساجی در کشور بیان کرد : این صنعت تا امروز به طور متوسط بیش از ۸ درصد افت قیمت را تجربه کرده است که این مساله به دلیل فشار بحران جهانی و افت قیمت مواد اولیه
و محصولات مختلف رخ داده است . وی افزود :در این میان نگرانی برخی از تولید کنندگان در مورد تحریم و خرید مقدار زیادی مواد اولیه با قیمت بالا موجب کند شدن روند کاهش قیمت محصولات نساجی شد ، به طوری که این صنایع در سه ماه آخر سال گذشته با افت نهایی قیمت محصولات خود رو به رو شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×