اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با مهندس سعید جلالی – مدیر عامل شرکت فرش پردیسان دلیجان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جلالی از ضرورت های تولید سخن می گوید؛

نگاه تجاری ـ علمی لازم است
عشق به آن مکمل!!

شرکت فرش پردیسان دلیجان واقع در کیلومتر ۵ دلیجان – اصفهان در سال ۱۳۸۱ در زمینی به مساحت ۷۶ هزار متر مربع فعالیت خود را آغاز کرد و با تلاش و تجربه ۲۰ ساله مدیران و کارکنان خود روز به روز گسترده تر شده و با بهره گیری از نیروهای متخصص و تمرکز بر افزایش کیفیت محصولات خود توانست به یکی از برندهای محبوب و شناخته شده در ایران تبدیل شود. در یکی از روزهای نیمه بهاری امسال راهی دلیجان شدیم و درباره عملکرد و فعالیت های این مجموعه و شرایط صنعت فرش در سال جدید با مهندس سعید جلالی؛ مدیر عامل این مجموعه به گفت و گو نشستیم.

◄ درباره فعالیت ها و تولیدات مجموعه خودتان توضیح مختصری بدهید.

در مجموعه پردیسان سعی ما بر استفاده از تکنولوژی پیشرفته بافت فرش بوده است که یکی از دلایل مرغوبیت کالاهای تولیدی شرکت ماست؛ علاوه بر این شرکت توانسته با توجه به درک ذوق، سلیقه و استقبال مصرف کنندگان در جهت اعتلای صنعت فرش ماشینی کشور گامهای مثبتی بردارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

محصولات فرش پردیسان دلیجان شامل انواع فرشهای ۵۰۰ ,۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه در تراکم های مختلف تولید می شود که می تواند پاسخگوی انواع سلیقه ها در نقشه، رنگ و قیمت تامین باشد، علاوه بر این مجموعه ما نخستین تولید کننده فرش هشت رنگ تمام پلی استر در ایران است.

◄ چه  اقداماتی در راستای کسب دستاوردهای نوین داشته اید؟

در زمینه نوآوری بسیار فعال بوده ایم؛ نوآوری در زمینه های مختلف، مثلا اولین فرش پلی استر هشت رنگ را در ایران تولید کرده ایم. فرش های با تراکم بالا عموما نخستین بار توسط مجموعه ما معرفی شده است؛ در زمینه طراحی از واحد قوی و با اطلاعات دقیق و به روزی برخورداریم. آزمایشگاه فعالی در زمینه کنترل کیفیت داریم که بر تولید نظارت دارد و یکی از آزمایشگاه های برتر  استان مرکزی ست.

◄ طی مصاحبه ای که سال ۹۰ انجام داده اید به برنامه های صادراتی خود به کشورهای حاشیه دریای مازندران و آمریکا اشاره کرده بودید. آیا این امر محقق شده؟

 به حوزه دریای مازندران انجام شده و به برخی از کشورهای آسیای میانه و اروپایی هم صادر می کنیم.

◄ آینده شرکت تان را چگونه پیش بینی می کنید؟

آینده فرش و به طور خاص صنعت نساجی در ایران چندان قابل پیش بینی نیست اما اگر سیاست های رو به جلو و مناسبی  اتخاذ شود آینده خوبی پیش روی ماست. اولویت ما مشتریست و در این زمینه  اقدامات نسبتا خوبی را انجام داده ایم؛ تمام سعی  و تلاش ما  در جهت بهبود روز افزون کیفیت و رضایت مشتریان است که در نهایت به آینده روشن مجموعه ما منجر خواهد شد.

◄ آینده صنعت نساجی را چگونه می بینید؟

با توجه به وضعیت موجود آینده خوبی برای صنعت نساجی پیش بینی نمی کنم. همگی از مشکلات متعدد این صنعت و عدم حمایت دولت از آن با خبریم.ترکیه کنار گوش ما در حال فعالیت است و صنعت نساجی؛ صنعت دوم آن هاست و وضعیت ما در مقایسه با آنها بسیار ضعیف است. می توان گفت هدف درستی نداریم و اغلب به بیراهه می رویم. منظور من بیشتر در زمینه فرش، مواد اولیه و نخ است که بازار ایران را به بازار خوبی برای ترک ها تبدیل کرده ایم. در حقیقت ایران  به بازار مصرف شرکت های خارجی  تبدیل شده است و باید برای جلوگیری از ادامه این وضعیت چاره ای  اندیشید.

◄ نگاه شما به شرکت های تولیدی همکار رقیب تان چگونه است؟

همه خوب اند. البته ما با توجه به اهداف و برنامه هایی که برای خودمان مشخص کرده ایم عمل می کنیم و در این راستا از کسی الگو نگرفته ایم و طبق سیاست و برنامه ریزی خودمان پیش می رویم.

◄ چه برنامه ای در جهت توسعه فعالیت های خود دارید؟

در زمینه توسعه تولید و افزایش حجم تولید برنامه هایی داریم که به تدریج اعمال خواهیم کرد.

◄ روند حاکم بر بازار های داخلی و خارجی را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر بازار داخلی دچار بحران و رکود شدید است اما شخصا آینده خوبی را برای این  بازار پیش بینی می کنم.

◄ واحد تحقیق و توسعه شما برای آینده چه برنامه هایی دارد؟

برنامه اصلی ما بر تولید فرش  های متنوع از نظر جنس، طرح، شانه، بسته بندی و فینیشینگ و…. است و واحد تحقیق و توسعه فعالی داریم که همواره به دنبال نوآوری در محصولات با هدف جلب رضایت مشتریان خارجی و داخلی هستیم. امروزه واحد تحقیق و توسعه یکی از بخش های مهم شرکت های تولیدی محسوب می شود.

◄ مهم ترین معضلات صنعت از منظر شما چیست؟ چه راهکاری برای رفع آن پیشنهاد می کنید؟

با توجه  به عدم ثبات و عدم وجود سیاست های راه گشا و بلند مدت در حوزه صنعت؛ تولید با  مشکلات زیادی همراه است. روزی کمبود مواد اولیه، روزی تغییر قیمت و هزینه ها، روز دیگر عدم وجود بازار مناسب برای فروش و ده ها مشکل دیگر. یکی از مشکلات اصلی صنعت، نرخ بالای سود بانکی در کشور است که مانع از افزایش انگیزه عمومی به سرمایه گذاری در تولید و رواج دلالی و میل به راحت طلبی  شده است. پیشنهاد من برای تسهیل تولید، کاهش نرخ سود بانکی و حمایت  از تولید کنندگان است. اگر وضعیت واحدهای  تولید مورد بررسی قرار گیرد متوجه خواهیم شد حداقل ۸۰ درصد کارخانه ها با یک سوم ظرفیت در حال تولید هستند. این وضعیت برای همه صنایع صادق است؛ بنابراین برای بهبود این شرایط باید اقدام عملی صورت بگیرد.

◄ برای حفظ جایگاه خود چه برنامه ها و ایده هایی دارید؟

حفظ جایگاه از به دست آوردن آن مهم تر و دشوار تر است. چراکه دیگران در  تلاش اند یا به شما برسند یا شما را پایین  بکشانند. ما هم در تلاشیم که جایگاه خود را با اتکا به تجربیاتمان حفظ کنیم و آن را ارتقا دهیم.

◄ نگاه شما به این صنعت نگاه علمی است یا تجاری؟

نگاه ما به صنعت نگاه  تجاری – علمی است. اگر تنها نگاه تجاری داشتیم می توانستیم به سراغ مشاغل دیگر برویم؛ اصلا وارد تولید نمی شدیم و به سراغ مشاغل سود آور تر می شدیم. نگاه ما به صنعت نه تنها نگاه علمی و تجاری توامان است بلکه عشق به تولید است و همین نگاه است که تولیدکننده را در این مسیر قرار می دهد. اگر فقط نگاه تجاری باشد باید به سراغ تجارت رفت اگر فقط نگاه علمی باشد می توان در دانشگاه فعالیت کرد اما عشقی که در تولید وجود دارد که فقط برای تولیدکننده قابل درک است. به همین دلیل هر فردی وارد عرصه تولید نمی شود و هر تولیدکننده ای هم به راحتی از آن دل نمی کند. شاید ۱۵ یا ۲۰ سال گذشته اغلب تولیدکنندگان با رویکرد تجاری وارد این عرصه می شدند اما در حال حاضر باید نگاه تجاری و نگاه علمی توامان باشد.

◄ محصول شما چه مزایایی نسبت به محصولات دیگر دارد؟

در ابتدا باید به این مسئله اشاره کنم که شرکت های تولیدکننده  فرش ماشینی در سالهای اخیر بسیار فعال بوده اند و عملکرد مثبت و چشمگیری داشته اند اما متاسفانه عده ای نیز وجود دارند که برای حفظ موقعیت خود اقدام به کم فروشی می کنند. عمده تلاش ما در جهت ارائه محصولات با کیفیت و مطابق استاندارد برای تامین سلیقه مشتریان و جلب رضایت کامل آن هاست.

◄ چه اقداماتی در راستای استانداردسازی محصول خود انجام داده اید؟

فرش پردیسان دلیجان به عنوان واحد نمونه استاندارد استان مرکزی در سال ۱۳۹۰ شناخته شد و در تلاشیم امسال آزمایشگاه همکار اداره استاندارد استان مرکزی شویم؛ در مجموع رابطه خوبی با اداره استاندارد استان مرکزی  داریم. حدود نه سال قبل شرکت ما موفق به دریافت ایزو۹۰۰۱ شد؛ از آن زمان تاکنون بر اساس این گواهی نامه استاندارد عمل می کنیم و سیاست های ما بر اجرای مستمر این گواهی نامه تاکید دارد و تلاش می کنیم بر اساس آن به اهداف برنامه ریزی شده دست یابیم.

منبع : شماره ۳۰ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×