جذاب‌ترین‌ها

مصاحبه با شرکت عمارت کاشان؛ نخستین اصل ما در فروش، احترام به مشتریست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

خداوردی از ضرورت تغییر رفتار با مشتری می گوید:
نخستین اصل ما در فروش، احترام به مشتریست

 

میثم خداوردی به عنوان جوان ترین عضو مجموعه فروشگاه های این خانواده است و این شغل به صورت موروثی از پدر و پدربزرگش به او رسیده؛ از معدود فروشندگان خوش ذوق و خوش آتیه به نظر می رسد و ایده های خوب و تازه ای برای ارتقای این  پیشه خانوادگی دارد. چندی پیش  به بهانه مصاحبه با ایشان راهی فروشگاه قدیمی شآن در خیابان مصطفی خمینی  شدیم و درباره وضعیت صنعت فرش ماشینی در دو زمینه تولید و فروش  با او به گفت و گو نشستیم که شرح آن در ذیل  آمده است.

 

◄لطفا اطلاعاتی را درباره سابقه  فعالیت مجموعه خودتان ارائه کنید.
آغاز فعالیت مجموعه ما به ۴۸ سال قبل و تاسیس این فروشگاه توسط پدرم باز می گردد، سابقه تولید فرش ماشینی در جهان به ۵۵-۶۰ سال گذشته بازمیگردد و پدر بزرگ من یکی از نخستین فرش فروشان ایران اند و این شغل نسل به نسل از پدر بزرگ به پدرم و من انتقال یافته است.

◄در کدام حوزه از صنعت فرش تمرکز دارید؟
زمینه فعالیت ما شامل بنکداری و توزیع فرش به سایر نقاط ایران، فروش مستقیم به مصرف کننده در نقاط مختلف تهران و تولید فرش در کاشان می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄چه مدت است در زمینه تولید فعالیت می کنید؟
نزدیک به ۱۴ سال است که فعالیت تولیدی خودمان را در کاشان آغاز کرده ایم و با برند “پدیده کاشان” محصولات مان را عرضه می کردیم و در حال حاضر به دلیل مغایرت با برند “پدیده شاندیز”  به “عمارت کاشان”  تغییر نام داده ایم.

◄در مجموعه عمارت کاشان چه نوع محصولاتی را تولید می کنید؟
تولیدات ما به دو شکل انجام می گیرد،  بخشی از تولید ما بر فرش های ۷۰۰ شانه، اکریلیک متمرکز است که توسط ماشین آلات خود ما بافته می شود و بخش دیگر بر تولید فرش های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه متمرکز است که به صورت قراردادی با  ماشین آلات شرکت های دیگر و برند ما تولید و عرضه می شود. ما در  زمینه تولید همواره سعی بر  خلاقیت داشتیم به طور مثال، نخستین بار فرش با پود پنبه را تولید و روانه بازار کردیم که از لطافت بیشتری برخوردار بود و همچنین اولین فرش های اکریلیک برایت را تولید کردیم.
و در نظر داریم در آینده یک  کلکسیون کامل برند عمارت کاشان را به مشتریان خودمان عرضه کنیم و بتوانیم پاسخگوی تمام نیازها و سلایق باشیم.

◄اشاره کردید که عمده محصولات شما  از نخ های اکریلیک بافته می شوند، برنامه ای برای تولید فرش های پلی استر ندارید؟
متاسفانه فرهنگ سازی و معرفی صحیحی از فرش  های پلی استر در بازار انجام نگرفته است اما این محصول راهی بازار شد، و از آنجایی که مشتریان به دلیل عدم شناخت صحیح از خواص پلی استر انتظار داشتند فرش های پلی استر هم مانند اکریلیک عمل کنند ناخواسته استقبال عمومی که نسبت به این محصولات در بازار وجود داشت یکباره کاهش یافت و من تصور می کنم ابتدا باید این محصول را به طور صحیح معرفی کرد و بعد بر روی فروش آن سرمایه گذاری کرد، و امروز ما  با نخ های اکریلیک ابریشم نما (اکریلیت سوپر برایت) محصولات مان را تولید می کنیم که هم ظاهر ابریشمی نخ های پلی استر را دارد، هم کیفیت و دوام اکریلیک را.

◄در زمینه توزیع و فروش چه  برنامه هایی دارید؟
ما سعی داریم شیوه های جدید فروش و بازاریابی را به کار ببندیم و مفتخریم که در سال گذشته توانستیم  دو همایش “حمایت از حقوق مصرف کننده و رضایت مندی مشتریان” ،”امنیت، رفاه و مشتری مداری”  را با حضور اعضای اتحادیه در منطقه بازار و خیابان مصطفی خمینی برگزار کنیم. ولی متاسفانه همکاران ما در این صنف با ما همکاری نکردند و نخواستند  رویه ای را که ما آغاز کرده ایم را ادامه دهند.

◄پیرو همین مطلب باید بپرسم چه شد که احساس کردید باید این همایش ها را برگزار کنید؟
فرهنگ عمومی فروشندگان فرش ماشینی به گونه ایست که ما احساس کردیم نیاز به تغییر ضروری ست. به علاوه در گذشته منطقه بازار و مصطفی خمینی قطب فرش ماشینی ایران بود، امروزه ورود همکاران جدید به این عرصه زنگ خطری بود برای ما که فرهنگ و رفتار ما با نیازهای مشتری امروز مغایرت دارد و بر آن شدیم تا  از طریق فرهنگ سازی شیوه های جدید فروش را در صنف خودمان ترویج کنیم تا رونق بازار فرش در این منطقه را به آن بازگردانیم.

◄نیازهای مشتری امروز چه چیزهایی ست؟
احترام، امنیت، آرامش، پارکینگ مناسب، پارکبان، نگهبان و تبلیغات فرهنگی برای جلب نظر آن ها و … همگی از نیازهای مشتری امروز است که فروشگاه سنتی به آن توجه نداشت و امروزه برای جلب نظر مشتریان باید آن ها را مدنظر قرار داد، و هدف ما از برگزاری همایشهای مکرر آن بود که همکاران ما در این صنف با نیازهای مشتریان آشنا شوند و به صورت جمعی برآورد هزینه ای برای افزایش رفاه و حال مشتریان داشته باشیم اما متاسفانه ایده ما با استقبال لازم دوستان مواجه نشد، و تصمیم گرفتیم این طرح ها را به صورت انفرادی در فروشگاه خودمان به اجرا بگذاریم.

◄می توانید گوشه ای از این برنامه ها  را برای ما شرح دهید؟
به طور مثال می توانم به نحوه رفتار خودمان با مشتری ها اشاره کنم؛ اولین اصل در مجموعه فروشگاهی  ما “احترام به مشتریست”. همواره حق با مشتریست؛ مشتری باید در کمال رضایت به فروشگاه ما بیاید، در کمال امنیت خرید کند و در کمال آرامش هم فروشگاه ما را ترک کند و خاطره خوشی از مجموعه ما داشته باشد.

◄چرا امسال  در نمایشگاه حاضر نشدید؟
به دلیل عدم ثبات و امنیت بازار… و البته این فرصتی بود برای ما که بتوانیم نمایشگاه را از بیرون و به عنوان بازدیدکننده ارزیابی و سنجش کنیم.

◄ نمایشگاه را چگونه ارزیابی کردید؟
سطح نمایشگاه بالا بود اما  جز تعداد معدود و انگشت شماری از شرکت ها، اغلب محصولاتی که عرضه شده بود، از جذابیت لازم و کافی برخوردار نبود و متاسفانه اغلب محصولات کپی و یا تکراری بودند. نکته  دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که متاسفانه بعضی از همکاران نمایشگاه فرش ماشینی را با بازار معاملات مافیایی اشتباه گرفته بودند و در آن محیط جذاب، لطیف، زیبا و دوستانه با تیم محافظ شخصی و چهره های خشن حاضر می شدند. به نظر من برای جلب نظر مخاطب و نشان دادن جایگاه یک مجموعه راه های بهتری وجود دارد، و نباید با رفتارهایی از این دست چهره یک صنف  را در مقابل مخاطبان بیرونی و مشتریان تخریب کرد.
در مجموع نمایشگاه هر سال در حال پیشرفت و ارتقاست، در دوره اخیر که مدیریت نمایشگاه هم تغییر کرده بود و به گمانم این تغییر با بهبود در برگزاری نمایشگاه هم همراه  بود.

◄برنامه شما برای حضور در دوره های آتی نمایشگاه چیست؟
در دوره های آتی صد در صد شرکت خواهیم کرد. و  قصد داریم با برنامه های ویژه ای در زمینه تولید محصولات جدید، بازاریابی مدرن و… حضور پیدا کنیم.

◄برنامه ای برای حضور در نمایشگاه های خارجی هم دارید؟
ما در حال حاضر به کشورهای اطرف چون عراق، پاکستان و قطر صادرات داشته ایم اما به دلیل دشواری های موجود تاکنون  در نمایشگاه های خارجی حضور پیدا نکردیم. به حضور در نمایشگاه های خارجی و توسعه صادرات  جزء استراتژی های بلند مدت  ماست و به آن فکر میکنیم.

◄قصد دارید در کدام نمایشگاه خارجی حضور پیدا کنید؟
دموتکس هانوفر به نظرم بهترین جا برای حضور، رشد و ارتقاست.

◄بازار فرش  امسال را در مقایسه با سال قبل چگونه ارزیابی می کنید.
بازار فرش در سال های اخیر با رکود همراه بوده است اما بازار امسال به شدت ضعیف و راکد بوده است و  کاهش چشمگیر قیمت فرش در بازار امسال یکی از نشانه های همین امر بوده است.
بازار در حال حاضر  به شدت تحت تاثیر اجرای توافق هسته ایست. اگر نتایج توافق به اجرا درآید  صددر صد وضعیت بازار بهبود پیدا می کند، چرا که این مسئله بر تولید و به خصوص نگرش مردم نسبت به ثبات بازار تاثیر می گذارد و می تواند بازار را از رکود امروز خارج کند. و خود ما برنامه هایی را پیش بینی کرده ایم که قطعا نتایج روشنی برای ما به همراه خواهد داشت.

◄عملکرد اتحادیه را چطور ارزیابی می کنید؟
به نظر من اتحادیه از اعضای با تجربه ای تشکیل شده است اما  نباید این حلقه محدود شود و باید نیروهای جوان را هم وارد کنند و با نشاط بیشتری ادامه حرکت دهد تا بتواند  بهتر از قبل عمل کند و امکان توسعه این صنعت را برای اهالی آن فراهم کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×