اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای کاشفی مدیرعامل شرکت اوراسیا نوید

مصاحبه با آقای کاشفی مدیرعامل شرکت اوراسیا نوید

 

صنعت فرش ماشینی و بوی ماه مهر …


در آستانه برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی کفپوشها، موکت و فرش ماشینی تهران که از تاریخ ۱۴ لغایت ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۱ برگزار می شود، بی مناسبت ندیدیم تا با آقای داوود کاشفی مدیرعامل شرکت اوراسیا نوید، مجری برگزاری این نمایشگاه گفتگویی انجام دهیم که بخش هایی از آن را از نظر می گذرانید.

هدف اصلی از انجام این مصاحبه شفاف سازی مسائلی بوده است که در طی ماه های اخیر به دفعات از طرف صاحبان صنعت فرش ماشینی به ما یادآوری شده و یا از آن انتقاد شده است. مسائلی همچون سیاست های مجری نمایشگاه در واگذاری غرفه ها، نحوه دریافت وجه از شرکت ها، زمان و تاریخ برگزاری نمایشگاه امسال و… در اینجا سعی کرده ایم با طرح این مشکلات با مجری برگزاری، پاسخ سوالات شما را جویا شویم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

آقای کاشفی لطفاً در ابتدا در مورد نمایشگاه چهارم که پس از سه دوره برگزاری موفق در مهر ماه برگزار خواهد شد توضیحاتی را بفرمائید. این نمایشگاه امسال چه تفاوت هایی با دوره های پیشین خود دارد؟

همانطور که استحضار دارید نمایشگاه امسال برای چهارمین دوره متوالی میزبان فعالان صنعت فرش ماشینی و کفپوش ایران خواهد بود تا همگان بتوانند قدرت و توان بالای صنایع کفپوش ایران بالاخص صنعت فرش ماشینی را به عینه مشاهده کنند. خوشبختانه امسال هم تمام شرکت های این حوزه همکاری بسیار خوب و مناسبی را با ما داشته اند و توانسته ایم در این شرایط سخت اقتصادی کشور باز هم به بهترین نحو برای برگزاری آماده شویم.

 

نمایشگاه امسال با سال گذشته تفاوت چندانی ندارد. در کنار چند شرکت که ریزش داشته اند تعدادی از شرکت ها به غرفه گذاران نمایشگاه اضافه شده اند و برای اولین بار در نمایشگاه حضور خواهند داشت. این موجب بالانس و پویایی بیشتر نمایشگاه شده است. امیدواریم شرایط اقتصادی و سیاسی کشور موجب عدم حضور غرفه های خارجی ما نشود. ما امسال توانسته ایم فضای سال قبل را حفظ کنیم و در حالی که اغلب نمایشگاه ها به دلیل شرایط حال حاضر کشور با رکود و کاهش فضا مواجه شده اند، یک موفقیت بزرگ برای صنعت فرش ماشینی است و نشان دهنده یک تلاش واقعی است.

نمایشگاه در همان سالن های سال قبل برگزار می شود و در فاصله دو ماه به آغاز نمایشگاه ۹۰ درصد فضاهای در نظر گرفته شده فروخته شده است. در نمایشگاه امسال حدود ۱۲ هزار مترمربع فضای مفید نمایشگاهی خواهیم داشت.

همچنین در نمایشگاه امسال با همکاری مجله کهن قصد داریم بخش های جدیدی از جمله کارگاه طراحی فرش را به اجرا بگذاریم. در این بخش مسابقه انتخاب برترین طرح فرش بافته شده از دیدگاه بازدیدکنندگان نمایشگاه را خواهیم داشت که به رسم یادبود به شرکت های برتر و نیز بازدیدکنندگان جوایزی اهدا خواهد شد.

همچنین خبرنامه روزانه نمایشگاه (Daily News) امسال با شکل تازه و پربارتر چاپ خواهد شد و سعی شده است در آن در کنار کارکردهای تبلیغاتی بسیار ویژه ای که برای شرکت ها ایجاد می شود، اطلاعات خوبی نیز به شرکت ها و بازدیدکنندگان نمایشگاه منتقل شود.

 

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند نمایشگاه فرش ماشینی به محلی برای خودنمایی شرکت های فرش ماشینی و به رخ کشیدن یکدیگر تبدیل شده است. غرفه هایی که دهها میلیون خرج آنها می شود ولی آنطور که باید صاحبان آن برای عرضه کالاهای خود برنامه ریزی نکرده اند. آیا هزینه هایی که شرکت های فرش در این نمایشگاه انجام می دهند اهم از افزایش متراژ غرفه و یا غرفه سازی، مدیریت شده است و با هدف انجام می شود؟

آنچه مسلم است اینکه رقابت، اصلی قابل قبول در تجارت است به خصوص در صنعت فرش ماشینی ما، این رقابت بسیار شدیدتر است. در علم اقتصاد توصیه شده است که برای پیشرفت هر بخشی بهتر است در آن رقابت ایجاد کنید. قطعاً رقابت در بخش تولید به شدت کیفیت را افزایش خواهد داد و باعث خواهد شد همواره صنعت و تولید رو به پیشرفت و همراه با نوآوری و خلاقیت باشد. چرا که همیشه تولیدکننده سعی دارد تا با حضور در کنار رقبای خود مصرف کننده را برای خرید کالاهایش قانع کند. این یک رقابت کاملاً مثبت است اما در صنعت ما وقتی بحث از رقابت می کنیم نباید رقابت ناسالم را هم از یاد ببریم. رقابت های ناسالم به همان میزان که رقابت مثبت مزایای متعددی را به دنبال دارد می تواند مخرب باشد و موجب ضایع شدن سرمایه های شرکت های رقیب شود و در برخی مواقع نیز شرکت ها را تا مرز نابودی جلو ببرد.

مشتری همواره به سوی کالاهای مطلوب تر سوق پیدا می کند و هر وقت کالای بهتر و مناسب تری را مشاهده کند به راحتی از حق انتخاب خود استفاده می کند و آنرا خریداری می کند. اما اینکه بگوییم در نمایشگاه رقابت ناسالم وجود دارد چندان قابل قبول نیست. به نظر من در این شرایط اقتصادی شرکت ها حساب شده تر کار می کنند و به نظر نمی رسد که فقط برای به رخ کشیدن خود به دیگران متراژ غرفه خود را افزایش دهند. قطعاً شرکت هایی که افزایش متراژ داشته اند نمی خواهند فضای خالی را به نمایش بگذارند و حتماً برای محصولات جدید و نشان دادن تنوع بیشتر محصول خود این کار را انجام می دهند. وقتی شرکتی سرمایه گذاری خود را چند برابر کرده و تولید خود را در سال های گذشته به شدت افزایش داده این نکته را باید کجا و چطور نمایش دهد؟

قطعاً نمایشگاه فرش ماشینی بهترین مکان برای آنهاست که به بهترین شکل بتوانند خود را به مردم و تجار و بازرگانان و توزیع کنندگان و فروشندگان فرش ایران معرفی کنند. به نظر من در این نوع رقابت نکته منفی وجود ندارد. برخی مطالبی را مطرح می کنند که باید کمی بیشتر به آن دقت کنند. نقطه ایده آل صنعت فرش ما که امیدواریم زودتر بدان دست پیدا کنیم این است که این رقابت بسیار خوب در بخش صادرات فرش ماشینی انجام شود و شرکت ها برای بازارهای صادراتی هم این گونه رقابت کنند؛ آنگاه تصور کنید که چه منافع سرشاری وارد صنعت فرش ماشینی خواهد شد و چه پیشرفتی رخ خواهد داد. متاسفانه به دلیل داغ بودن بازار داخلی تا به حال تولیدکنندگان فرش ماشینی اصولاً به فکر صادرات نبوده اند. امروز با نوآوری هایی که شرکت های فرش ماشینی انجام می دهند و با به روز شدن این صنعت، بیش از پیش فرش ماشینی در کانون توجهات مردم و خریداران قرار گرفته است. اما شرکت های فرش باید به دنبال ایجاد بازارهای جدید برای خود باشند. قطعاً بازارهای خارجی که در ازای خرید فرش های ایرانی دلار می دهند برای فعالان این بخش و کشور منافع فوق العاده ای دارد. باید قبول کنیم که در بخش صادرات قطعاً باید از بازارهای همسایه و کشورهای همجوار شروع کرد و کم کم وارد بازارهای بزرگتر شد. ما در این بخش ضعف داریم و به جز برندهای مطرح کشور دیگران نتوانسته اند به بازارهای سطح اول جهان وارد شوند در حالی که به طور قطع و یقین این توانمندی وجود دارد.

باید نگاه بازاریابی سنتی را کنار بگذاریم و راهکارهای به روز را مد نظر قرار دهیم. قطعاً در آینده صادرات فرش حرف اول و آخر را خواهد زد.

 

می خواهیم کمی وارد حاشیه ها بشویم و گلایه برخی از شرکت های فرش را مطرح کنیم که امیدواریم این مشکلات با شفاف سازی شما حل شود و یا با همفکری شرکت های حاضر برای آن راه حلی پیدا شود.

اولین مسئله درباره نحوه دریافت وجه از شرکت های حاضر است. برخی از شرکت ها اعتقاد دارند شرکت برگزارکننده باید انعطاف بیشتری نشان دهد و خود را بیشتر در کنار غرفه گذاران بگذارد. دومین مسئله در مورد عدم حضور شرکت های بزرگ و معتبری مثل فرش مشهد است. سومین مسئله نیز در رابطه با عدم همکاری شما با شرکت های بزرگ از جمله شرکت قالی سلیمان است که گلایه ها و مسائل پیش آمده دور از شان صنعت فرش ماشینی، شرکت مذکور و برگزارکننده نمایشگاه است؛ انتظار داریم در این مورد شفاف سازی کنید و سیاست های شرکت خود در رابطه با فروش و رزرو غرفه ها، سیاست های مالی و… را بیشتر برای فعالان این بخش باز کنید.

در ابتدا لازم می دانم از تک تک کسانی که از ما انتقاد می کنند تشکر کنم چرا که ما اعتقاد داریم کسی که از ما انتقاد می کند خواهان پیشرفت ماست.

در ابتدا باید عرض کنم برگزاری یک نمایشگاه موفق در تمامی بخش ها باید کارکردی منطقی و استاندارد داشته باشد و ما برای اینکه یک نمایشگاه منظم و خوب را با امکانات موجود خود ایجاد کنیم مجبوریم شرایط، قوانین و مقررات مشابهی را برای همه شرکت ها و متقاضیان در نظر بگیریم و به هیچ وجه نمی توان گفت که مثلاً این ۱۰ یا ۲۰ شرکت با بقیه فرق دارند و شرایط ویژه ای دارند. اصولاً چنین چیزی در سیاست های کلان بازرگانی و تجاری کشور هم وجود ندارد. در هیچ کدام از نمایشگاه های معتبر کشور نظیر نفت، ساختمان و… چنین نگاهی وجود ندارد. ما تمام سعی خود را می کنیم که شرایط مطلوب را در همه سالن ها ایجاد کنیم ولی قطعاً همه سالن ها تفاوت هایی از نظر در دسترس بودن و فضا، شکل و… دارند، لذا برای واگذاری غرفه ها ما در ابتدا باید یک سری اولویت بندی هایی را در نظر بگیریم. یکی از این اولویت ها که نه تنها برای ما که برای همه نمایشگاههای دنیا مهم است سنوات حضور در نمایشگاه است. اینکه شرکتی برای اولین بار در نمایشگاه حاضر شود و بخواهد در بهترین سالن و بهترین مکان قرار بگیرد و ما آن فضا را از شرکتی که سه دوره قبل در همانجا حضور داشته پس بگیریم اساساً قابل طرح نیست و هیچ برگزارکننده ای این کار را انجام نمی دهد.

 

آیتم های دیگر، مراجعه به موقع و در اسرع وقت و پرداخت به موقع هزینه های اجاره غرفه است، ما نمی توانیم نسبت به نحوه پرداخت و مدت زمان پرداخت بی تفاوت باشیم چرا که در این صورت قادر به برگزاری این رویداد نیستیم و نمی توانیم هزینه های هنگفت برگزاری آن را پرداخت کنیم. برگزاری نمایشگاه به هیچ وجه سود قابل توجهی برای شرکت برگزارکننده ندارد و بخش اعظم دریافتی های ما به شرکت نمایشگاههای تهران پرداخت می شود، بخشی از آن جهت غرفه سازی و پارتیشن بندی و ۱۵ هزار مترمربع موکت، صرف می شود و هزینه های دیگر نیز در کنار این وجود دارد. با وجود افزایش شدید قیمت ها، قیمت های تکلیف شده به ما از سمت شرکت نمایشگاهها جهت اجاره غرفه ها اصلاً افزایش نداشته است. در حالی که اگر بخواهیم اجاره غرفه ها را بنا بر قیمت تمام شده و هزینه ها از غرفه گذاران دریافت کنیم بسیار از مبالغ فعلی گران تر خواهد بود. ضمن اینکه هزینه های تبلیغات و اطلاع رسانی نمایشگاه که بر عهده مجری است را نیز باید به هزینه های جاری اضافه کرد.

 

ما برای پرداخت هزینه ها قطعاً بر روی دریافت اجاره غرفه ها برنامه ریزی می کنیم. با این حال ما ۵۰ درصد هزینه اجاره غرفه را در هنگام ثبت نام و ۵۰ درصد را قبل از شروع نمایشگاه دریافت می کنیم تا شرکت کنندگان راحت تر باشند.

ضمن اینکه حاصل این نمایشگاه و رویداد ۴ روزه کاملاً متوجه غرفه گذاران است و آنها هستند که از مزایای این برگزاری در فروش و تجارت خود سود می برند و ما به عنوان برگزارکننده بهره برداری دیگری از آن نداریم و اندک سودی که نصیب ما می شود اصلاً قابل توجه نیست.

در مورد شرکت فرش مشهد و یا شرکت هایی مانند آن، اینکه چرا در نمایشگاه حضور پیدا نمی کنند را باید از مدیران آنها سوال کنید. ما به نوبه خود برای این شرکت ها اطلاع رسانی مناسب و پیگیری های لازم را انجام داده ایم؛ شاید این شرکت ها به اندازه کافی بازار دارند و یا اصلاً نیازی به شرکت در نمایشگاه های این چنینی را احساس نمی کنند. البته صحبت های گوناگونی بازگو می شود اما ما به این حواشی کاری نداریم و سعی می کنیم تنها کار خود را به بهترین شکل انجام دهیم. نمایشگاه فرش ماشینی پس از سه دوره موفق کاملاً جا افتاده است و ما همه تلاش خود را برای بهتر شدن آن انجام خواهیم داد.

 

آقای کاشفی، شخصاً با بخشی از سخنان شما که مربوط به مسائل مالی است موافق هستم و اصولاً در همه جای دنیا شرکت های غرفه گذار باید هزینه های اجاره غرفه را نقدا پرداخت کنند، اما در مورد شرکت های بزرگی چون قالی سلیمان، فرش مشهد و… که در نمایشگاه حضور ندارند فکر نمی کنید بتوان راهکار بهتری پیدا کرد و یا مذاکرات بیشتری را انجام داد؟ قطعاً حضور یا عدم حضور این دست از شرکت ها در اعتبار نمایشگاه موثر است و اصولاً برگزارکنندگان نمایشگاه سعی می کنند بزرگان و سردمداران هر صنعتی را به نمایشگاه بیاورند؛ آیا فکر نمی کنید با دادن امتیازات ویژه و یا مذاکرات نزدیک تر می توانستید این خلا را پر کنید؟

 

قطعاً ما باب مذاکره را همیشه باز گذاشته ایم و اعتقاد داریم که باید تمام تلاش خود را برای راضی نگاه داشتن غرفه گذاران خود انجام دهیم. یقیناً قبل از برگزاری نمایشگاه ما با اکثر مدیران برتر این صنعت گفتگوهایی را داریم و آنها نظرات، انتقادات و پیشنهادات و خواسته های خود را به ما انتقال می دهند و ما هم سعی در انجام همه آنها در حد توان خود داریم. اما قطعاً همانطور که عرض کردم نمی توانیم به خواسته های نابجا و بدون منطق پاسخگو باشیم. باید این نکته را در اینجا یادآور شوم که در حال حاضر برندهایی که در نمایشگاه ما حضور دارند برندهای بسیار قوی و معتبری هستند و توانسته اند در این چند سال به شکل بسیار شایسته ای برند خود را سر زبان ها بیندازند. نمی توانیم بگوییم شرکت هایی که در نمایشگاه حضور دارند شرکت های ضعیفی هستند. ما باید به همه برندها و تولیدکنندگان احترام بگذاریم و نباید خود را برتر از دیگران فرض کنیم. ما قطعاً از حضور برندهای قدیمی تر هم در نمایشگاه استقبال می کنیم به شرطی که خواسته های نامعقول نداشته باشند. به طور کلی من نارضایتی را در نمایشگاه نمی بینم.

 

آیا قیمت فضاهای مختلف نمایشگاه برای همه شرکت ها یکسان است؟

قطعاً همین طور است، البته سازمان نمایشگاه های جمهوری اسلامی یک سری سیاست گذاری هایی را انجام داده است که در آن قیمت فضاهای مطلوب با بقیه جاها متفاوت است. مثلاً در این مدل فضاهای جزیره ای در گرید A و فضاهای دیواره ای در گریدهای بعدی مطرح شده اند. غرفه های نزدیک به درب سالن و یا مستقر در راستگرد سالن گریدهای بهتری دارند.

مثلاً اگر قیمت پایه نمایشگاه ۵۰ هزار تومان است فضاهای گرید A به ۷۵ هزار تومان و فضاهای انتهای سالن با گرید D، ۴۰ هزار تومان است. اما ما این سیاست را در پیش نگرفته ایم و همه فضاها را با قیمت یکسان به فروش می رسانیم تا مسئله ای در آن ایجاد نشود و اختلافی بین شرکت ها ایجاد نشود.

برای ما اسم ها مهم نیستند. مهم این است که در انتها مخاطب خوبی جذب نمایشگاه شود و غرفه گذار و بازدیدکننده هر دو به اهداف خود برسند و رضایتمندی داشته باشند.

خوشبختانه عملکرد ما نشاندهنده این است که تا به حال این رضایتمندی وجود داشته است در غیر این صورت این نمایشگاه را نمی توانستیم هر سال بهتر از سال گذشته برگزار کنیم.

باز هم تکرار می کنم که به نظر ما انتقاد نوعی برادری است و بسیار خوشحال خواهیم شد که تمامی فعالان بخش فرش ماشینی انتقادات خود را برای ما کتباً ارسال کنند. صد در صد هم ضعف های زیادی داریم و باید آنها را برطرف کنیم.

اما در مورد تاریخ و زمان برگزاری نمایشگاه باید عرض کنم وقتی شما تاکید دارید که در سایت نمایشگاههای بین المللی تهران نمایشگاه برگزار کنید قطعاً باید تابع قوانین و ادبیات خاص آن هم باشید. شرکت کنندگان عزیز و مدیران شرکت های حاضر در نمایشگاه باید بدانند که در بسیاری از موارد شرایط و بایدها به ما تکلیف می شود و ما دخالتی در آن نداریم. جدول زمان بندی نمایشگاه، ساعات کاری نمایشگاه از جمله مهمترین این تکالیف است.

ذکر این نکته لازم است که شرکت نمایشگاههای بین المللی تهران هم در تنظیم جدول نمایشگاههای خود اظهار محدودیت می کند. طبق جدول سالانه در نمایشگاه تهران حدود هفتاد و چند نمایشگاه در کمتر از ۱۰ ماه باید برگزار شود؛ چرا که ماه رمضان و دو هفته انتهایی و ابتدایی سال عملاً قابل برنامه ریزی نیست. قاعدتاً با این حجم نمایشگاهها و زمان کم نمی توان همه نمایشگاهها را در روزهای سه شنبه تا جمعه که ایده آل ترین زمان است برگزار کرد.

 

از نظر آنها نمایشگاه تخصصی دارای بازدیدکنندگان تخصصی است که اگر قصد آمدن به نمایشگاه را داشته باشند حتماً بازدید از نمایشگاه را در برنامه خود قرار می دهند. این دیدگاه در بین برخی از شرکت کنندگان هم وجود دارد؛ این گروه می گویند ما به بازدیدکننده عمومی نیاز نداریم و به دنبال عرضه کنندگان و توزیع کنندگان فرش در کشور هستیم آنها هستند که اگر ما را انتخاب کنند می توانیم قراردادهای خوبی ببندیم. این گروه اعتقاد دارند بازدیدکننده عمومی که نهایتاً چند تخته فرش سفارش می دهد ارزش این همه هزینه شرکت در نمایشگاه را ندارد.

 

آقای کاشفی به نظر می رسد این دیدگاه چندان درست نباشد چرا که اغلب این شرکت ها در سطح کشور نمایندگان فروش زیادی دارند و از طرف دیگر راههای آسان تر و کم هزینه تری هم برای این هدف وجود دارد.

آیا نمایشگاه نباید پذیرای بازدیدکنندگان، تجار و بازرگانان خارجی باشد تا شرکت ها بتوانند به هدف بالاتری مانند صادرات برسند؟ آیا نمایشگاه نباید حداقل بازدیدکنندگان زیادی از کشورهای همسایه ما داشته باشد؟

البته این نظریه کاملاً درست است هرچند که نظریه اول را نقض نمی کند و آن هم در جای خود مهم است. شرکت هایی مثل فرش خوب، فرش فرهی و… فروشگاههای زیادی در سطح کشور دارند اما هر سال هم در نمایشگاه قدرتمندتر ظاهر می شوند ولی آنچه در نگاه دوم مطرح کردید هم قابل توجه است.

گروه دوم شرکت کنندگان انتظار دارند در کنار تجار و بازرگانان خارجی مصرف کننده نهایی و خریدار خانگی هم وارد نمایشگاه شود و تنوع محصول او را ببیند و بتواند برند خود را به طور بسیار حساب شده در ذهن مردم حک کند و بر سر زبان ها بیندازد.

در نمایشگاه امسال به نظر می رسد هر دو این گروه ها راضی خواهند بود چرا که نمایشگاه بازدیدکننده تخصصی خود را خواهد داشت ضمن اینکه این نمایشگاه همزمان با چهار نمایشگاه صنعت، نوزاد و مادر، نما و کامپوزیت ها و نانو تکنولوژی برگزار می شود.

در بخش تبلیغات ما فعالیت های خوبی انجام داده ایم؛ بالغ بر ۱۰ هزار ایمیل، sms های اطلاع رسانی به صاحبان صنعت، تبلیغات محیطی گسترده، تبلیغات در نشریات و روزنامه ها و… از این جمله است. متاسفانه به دلیل هزینه های زیادی که داریم امکان تبلیغات تلوزیونی فعلاً برای ما ایجاد نشده است.

 

– آیا امیدی با افزایش ساعت کاری نمایشگاه هست؟

همانطور که عرض کردم ما مکاتبات زیادی را انجام داده ایم اما شرکت نمایشگاه های تهران قوانین خاصی را دارد. این اتفاق یعنی افزایش ساعات کاری نمایشگاه فقط برای نمایشگاه فرش دستباف با توجه به اینکه جزو هنرهای سنتی و اصیل است اتفاق افتاده که حتی در روز آخر آن عرضه مستقیم کالا هم پیش بینی می شود.

 

در آخر اگر مطلب مهم دیگری وجود دارد بفرمائید.

لازم می دانم از این فرصت استفاده کرده و از تمامی شرکت های حاضر در نمایشگاه که امسال هم موجب رونق هر چه بیشتر این رویداد و همین طور صنعت فرش ماشینی کشور  شدند قدردانی کنم. امیدوارم ما هم بتوانیم به عنوان مجری این نمایشگاه بهترین سرویس رسانی را به آنها داشته باشیم و به آنها در جهت موفقیت و گسترش بازار کمک کنیم.

از شما و مجله نساجی کهن نیز که به عنوان مجله تخصصی فرش ماشینی ایران همواره پشتیبان این نمایشگاه بوده متشکرم. به امید روزی که همه در کنار هم شاهد اعتلای هرچه بیشتر صنعت فرش ماشینی ایران باشیم.

 

مجله نساجی کهن – شماره ۱۴ (مهر ۱۳۹۱)

 

فرم اشتراک

بازار آنلاین نساجی

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×