اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای مهندس حامد شریفیان – مدیر فروش شرکت ضربان صنعت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ساخت ماشین کاروینگ فرش تمام اتوماتیک

آقای مهندس حامد شریفیان- مدیر فروش شرکت ضربان صنعت
سازنده ماشین آلات کاروینگ فرش ماشینی

◄ لطفاً در رابطه با مشخصات ماشین کاروینگ (Carving) فرش ماشینی که توسط شرکت شما ساخته شده است توضیحات بیشتری ارائه فرمائید؟
همانطور که می دانید عملیات کاروینگ یا تراش سطح فرش در گذشته توسط دست و ماشین آلات دستی که عملکردی شبیه دستگاه موزر (Moser) دارد انجام می شد. توسط عملیات کاروینگ می توان افکت های بسیار زیبایی را به ویژه در فرش های فریز و هیت ست به وجود آورد.  در دستگاه ساخته شده جدید شرکت ضربان صنعت برای انجام عملیات کاروینگ سیستمی شبیه دستگاه CNC را طراحی کرده ایم که به طور اتوماتیک با دریافت نقشه عملیات تراش خاب فرش را انجام می دهد. نمونه این دستگاه در دنیا قبلاً توسط یک شرکت سازنده ماشین آلات تکمیل در ترکیه به نام ANmak Makina ساخته شده است اما اشکالات عمده ای دارد به همین دلیل ۲ نمونه از این ماشین که قبلاً توسط شرکت ترک وارد ایران شده بود به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است. از آن جایی که فرش های BCF و فانتزی با تراکم پایین بافته می شود بعد از تکمیل افت و تا حدی تغییر شکل و ابعاد پیدا می کند. مزیت دستگاه ما این است که هرچقدر هم فرش پس از مرحله تکمیل تغییر ابعاد پیدا کند و حتی روی دستگاه کج پهن شود از دقت بالای آن در عملیات تراش کاسته نمی شود و هر گل و نقشه ای را دقیقاً سر جای خود کاروینگ می کند. همچنین با این دستگاه می توان طرح های بسیار زیبا و پیچیده را توسط کامپیوتر ایجاد کرد که به هیچ وجه یک اپراتور حتی حرفه ای با دست قادر به انجام آن نیست و یا بسیار زمان بر است. در کاروینگ دستی اپراتور تنها قادر است مرز ۲ رنگ متفاوت را تراش دهد و این کار را نمی تواند برای فرش های تک رنگ انجام دهد در حالی که با این ماشین می توان بر روی فرش های تک رنگ نیز طرح های زیبایی با استفاده از کامپیوتر خلق کرد. دستگاه نمونه خارجی حتماً باید فرش را قبل از تکمیل تراش بدهد. اما ماشین ساخت ما می تواند قبل یا بعد از تکمیل فرش را مورد عملیات تراش قرار دهد.

◄ چگونه ایده ساخت این دستگاه شکل گرفت؟ به نظر شما این دستگاه تا چه میزان نیاز امروز صنعت فرش ماشینی است؟
کاروینگ به طور کلی یک عملیات تکمیلی است که بعد از بافت بر روی سطح فرش انجام می شود و توسط عملیات تراش زیبایی فرش را چند برابر می کند. با توجه به نیاز بازار و تنوعی که بازار ایران در بخش فرش فانتزی طلب می کند به این فکر افتادیم که تنوع کار را در بخش کاروینگ دوچندان کنیم. امکاناتی که این دستگاه در اختیار تولیدکننده می گذارد دنیای جدیدی را در فرش فانتزی ایجاد می کند. مثلاً در مورد فرش های تک رنگ با این ماشین می توان کارهای بسیار متنوع و جدیدی را تولید کرد. این دستگاه عملیات کاروینگ را با دقت بسیار بالا و یکنواخت انجام می دهد. ساخت این دستگاه موجب شده که کلکسیون های جدید و بسیار نوآورانه ای را در سبد محصولات شرکت فرش اسپادانا ایجاد کنیم که به نام کلکسیون امپریال وارد بازار می شود و با سبک کارهای فانتزی سابق بسیار متفاوت است. به طور حتم تولید این نوع فرش که در دنیا هم سال هاست مرسوم است می تواند سلیقه مشتری ایرانی را جلب کند. سابقه این کار به سال های دورتر بر می گردد که با استفاده از قیچی فرش های دستباف را برجسته می کردند.

این دستگاه به طور صد در صد در ایران ساخته شده است و از طراحی و ساخت سازه و قطعات تا نرم افزار و تجهیزات همگی در ایران ساخته شده است. ساخت نمونه اولیه این دستگاه بیش از یک سال و سه ماه به طول انجامید و در حال حاضر نیز در مراحل پایانی ثبت حقوق معنوی این ماشین منحصر به فرد هستیم.
این ماشین دارای نرم افزار بسیار ساده و قدرتمندی است که حتی یک اپراتور آماتور هم می تواند با آن به راحتی کار کند. ویژگی منحصر به فرد این دستگاه که در دنیا بی نظیر است این است که همان طور که عرض کردم می تواند با استفاده از دوربین تعبیه شده روی هر دستگاه به طور هوشمند و محاسبات خاص ریاضی، لوزی شدگی، اعوجاج، افت طولی، عرضی و ابعادی فرش را در زمان عملیات کاروینگ لحاظ کند و بهترین کارایی را از نظر دقت و یکنواختی تراش فرش ارائه دهد. نرم افزار این دستگاه هر طرحی که قرار است روی فرش پیاده شود را به دستگاه ارسال و دستگاه مسیر کاروینگ را مشخص میکند و توسط دوربین پیشرفته مسیریابی و عملیات را انجام می دهد. راندمان این دستگاه بسیار بالاست. در کاروینگ دستی اپراتور باید دو طرف گل یا نقشه را تراش دهد که عمق مورد نظر ایجاد شود و سطح برجسته شود. این دستگاه می تواند با توجه به شیب خاص تیغه و یکنواختی پروسه کاروینگ فقط در یک مرحله این کار را انجام دهد و لازم نیست به صورت V شکل کاروینگ کند. هر چند که امکان کاروینگ V شکل هم در دستگاه وجود دارد و با توجه به نوع طراحی می توانید به صورت یک طرفه یا دو طرفه، با شیب های مختلف، عمق های مختلف و سه بعدی کاروینگ را انجام دهید. حتی این امکان وجود دارد که در بعضی از طرح ها مانند طرح اعداد که خوانندگان شکل آن را نیز ملاحظه می کنند (شکل ۱) می تواند به صورت کف تراش عمل کند و سطح را تراش دهد. از همه عزیزان و همکاران دعوت می کنم حتماً برای دیدن قابلیت ها و توانایی های منحصر به فرد این دستگاه حتماً  از غرفه شرکت ضربان صنعت در نمایشگاه فرش ماشینی تهران بازدید کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ میزان تولید و بهره وری این دستگاه چقدر است؟
به طور کلی در کاروینگ دستی هر فرد می تواند در یک شیفت کاری ۱۰۰ متر مربع کاروینگ حرفه ای انجام دهد. این دستگاه در یک شیفت کاری تا ۲۰۰ متر مربع کاروینگ حرفه ای انجام می دهد. حسن این دستگاه این است که اگر کارخانه ای چندین دستگاه داشته باشد یک اپراتور می تواند همه آن ها را کنترل و مدیریت کند. این دستگاه با برق تک فاز کار می کند. هیچ محدودیت خاصی ندارد.

◄ در بخش فروش این دستگاه چه چشم اندازی را پیش روی خود می بینید؟
ما اعتقاد داریم که بسیاری از شرکت های بزرگ صنعت فرش ماشینی ایران در وهله اول خواهان خریداری این دستگاه هستند و در نظر سنجی ها و ارتباطات اولیه نیز سیگنال های خوبی را دریافت کرده ایم. اما به طور کلی ما این دستگاه را برای نمایشگاه فرش ماشینی تهران آماده کردیم و عمده بحث معرفی و بازار یابی خود را نیز به نمایشگاه فرش ماشینی تهران معطوف کرده ایم. در حال حاضر سه نمونه از این دستگاه توسط شرکت فرش اسپادانا خریداری شده و در حال کار است. قطعاً استفاده از این دستگاه با توجه به اینکه کاملاً بومی و ایرانی است با استقبال صنعت فرش ماشینی ایران روبرو خواهد شد چرا که فعالان این صنعت همواره علاقمند به نوآوری و استفاده از تکنولوژی های مدرن هستند. در بخش خدمات و پشتیبانی دستگاه دارای ۱ سال گارانتی و ۵ سال خدمات است و طراحی آن به گونه ای است که نیاز بسیار کمی به تعمیر و نگهداری دارد. در بخش طراحی پشتیبانی بسیار قوی را ارائه خواهیم کرد.

◄ آیا این دستگاه قابلیت توسعه کار بر روی فرش های غیر از فریز و هیت ست را هم دارد؟
عملیات کاروینگ می تواند بر روی هر فرشی انجام شود و به زیبایی آن اضافه کند. مثلاً در بسیاری از تابلو فرش های دستباف عملیات قیچی کاری انجام می شود. همچنین با توجه به ورود ماشین آلات جدید شانه هزار  تابلو فرشها و فرش های بسیار ظریف و زیبایی بافته می شود. دستگاه تولیدی ما می تواند با مجهز شدن به یک تیغه خاص بر روی بخش کاروینگ به صورت بسیار ظریف و یکنواخت بر روی این محصولات هم عملیات تکمیلی را انجام دهد.

◄ در پایان اگر نکته مهم دیگری باقی مانده است که لازم است مطرح شود را بیان نمائید؟
در پایان لازم است به این نکته اشاره کنم که صنعت فرش ماشینی همواره تمایل به پیشرفت و حرکت رو به جلو دارد. کما اینکه تا به حال نیز دلیل موفقیت های این صنعت همین بوده است. ما در شرکت ضربان صنعت برنامه های زیادی برای تولید تجهیزات و ماشین آلات مدرن تر داریم. امیدواریم نسل جدید این ماشین هم به زودی با آپشن های بیشتر به بازار معرفی شود و بتوانیم قابلیت های شگفت آور دیگری این دستگاه را معرفی کنیم تا تحولی در بخش تولید فرش های مدرن در کشور ایجاد شود. به نظر من در بخش ماشین سازی و به ویژه ماشین سازی نساجی در ایران جاهای خالی زیادی وجود دارد و مهندسین و متخصصین نرم افزاری و سخت افزاری ما بهتر است با ورود به این حوزه بتوانند خلاء موجود را پر کنند.■

تهیه و تدوین: بهنام قاسمی- مجله کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×