اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای رمضانی / مدیر عامل شرکت نساجی پامچال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در این راستا ما از سال ۸۳ اقدام به استفاده از ماشین آلات بافندگی مدرن و به روز و جایگزینی آنها با ماشین آلات قدیمی نمودیم. ما به امر صادرات نگاه ویژه ای داشته ایم و جهت تثبیت خود در بازار صادرات و ارائه محصولات با کیفیت توانسته ایم علاوه بر استاندارد ملی ایران و ایزو عضو شبکه جهانی کیفیت IQNET شویم. هم چنین در حال حاضر یکی از مجهزترین آزمایشگاه های کنترل کیفی در منطقه را در اختیار داریم.

صنعت کهن: لطفاً در مورد آمار و ارقام صادراتی شرکت و بازارهای هدف آن بفرمایید.
ظرفیت اسمی تولید سالیانه شرکت نساجی پامچال ۳۵۰ هزار مترمربع است، در حالی که تنها در ۸ ماهه نخست امسال حدود ۴۵۰ هزار مترمربع صادرات داشتیم و کمبود ظرفیت تولید خود را از طریق پیمانکاران داخلی (واحدهای کوچک تولید فرش ماشینی) تأمین می کنیم. در حال حاضر واحد بازرگانی شرکت فعالیت خود را در جهت بررسی و نفوذ در بازارهای کشورهای اروپایی، آفریقایی و اقیانوسیه آغاز نموده است که امیدواریم علاوه بر بازار آسیا و کشورهای همسایه در دیگر قاره ها نیز نام ایران را بلند آوازه نماییم.
در سال ۸۲ حدود ۲۳۶ هزار و ۳۱۷ دلار صادرات داشتیم که در سال ۸۳ با تغییر و تحولات اساسی این میزان به رقم سه میلیون و ۴۵۷ هزار دلار رسید. در سال ۸۴ با کاهش صادرات به رقم ۲ میلیون و ۹۵۷ هزارو۴۸۵ دلار رسیدیم و در سال ۸۵ نیز تا پایان آبان ماه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار صادرات داشته ایم. تولیدات ما در حال حاضر اغلب فرش ماشینی یک نخ اکرلیک است که تقریبا با ۵۰% اکریلیک و ۵۰% BCF تولید می شود. اخیراً نیز اقدام به خرید یک خط چله پیچی مدرن نموده ایم تا علاوه بر افزایش کیفیت محصولات خود به سایر واحدها نیز خدمات شایسته ای ارائه دهیم.

صنعت کهن: تا چه میزان به نوآوری در طرح، تولید محصولات جدید و استفاده از شیوه های جدید فروش و بازاریابی پایبند هستید؟
طرح و رنگبندی فرش امروزه باید مانند پوشاک به روز باشد. استفاده از نرم افزارهای طراحی و ماشین آلات بافندگی با تکنولوژی بالا این امکان را به یک واحد تولیدی می دهد تا بتواند گزینه های مختلفی از طرح و نقشه را انتخاب کند. امروزه با وجود رقبای سرسخت در این زمین باید به این ابزارها مجهز بود در ضمن وب سایت شرکت پامچال دائماً به روز رسانی می گردد و از این مدل فروش هم بهره برده ایم.

صنعت کهن: به نظر جنابعالی سرمایه گذاری های آتی در صنعت فرش و کفپوش، الیاف مصنوعی و… باید به چه سمت و سویی هدایت شود؟
صنعت کفپوش های ماشینی بسیار گسترده است و هرکدام به نوبه خود مقوله جداگانه ای دارد. ما همواره مشکل تأمین منابع اولیه مانند نخ جوت و اکریلیک و نخ BCF مناسب را داریم. در گام اول باید به فکر تأمین الیاف اکریلیک، نخ BCF و نخ جوت بود که حداقل مشکلات واحدهای موجود برطرف گردد در مرحله بعد ما همیشه به فکر آوردن ماشین آلات جدید از اروپا هستیم که این خود اول وابستگی است. به نظر اینجانب اگر قرار است سمت و سویی به صنعت فرش ماشینی و کفپوش ایران داده شود باید از ماشین سازی شروع شود. هم چنین اگر جهت گیری ها به سمت تولید محصولات مناسب با نخ BCF و توجه به گزینه صادرات باشد به خوبی جواب می دهد.

صنعت کهن: دلیل اصرار تولید کنندگان فرش ماشینی بر تولید فرش ۱۰۰% اکریلیک و جا نیفتادن تولید فرش های BCF هیت ست چیست؟
مصرف کنندگان ایرانی به فرش به عنوان یک کالای لوکس و سرمایه ای نگاه می کنند که البته ذهنیت ما نسبت به فرش دستباف نیز در این میان دخیل است. به نظر من باید فرش ماشینی را ارزان تولید کرد تا مصرف کننده بتواند هر زمان که تصمیم گرفت همراه با مبلمان، پرده و دکوراسیون منزل، فرش خود را نیز تعویض کند. لازم به ذکر است که رقبای ما هم چون ترکیه و بلژیک بیش از ۹۰ درصد صادرات فرش ماشینی خود را بر پایه BCF قرار داده اند. اما به دلائلی انجام این کار برای ما مشکل است. ما در سال ۸۳ چنین اقدامی را انجام دادیم که چندان موفقیت آمیز نبود. برای موفقیت در ایران باید خط کامل تولید و بافندگی نخ BCF هیت ست و نیز تکمیل آن در دسترس باشد که متضمن سرمایه گذاری عظیمی است. فعالیت به صورت پیمانکاری نتایج قابل قبولی را در پی ندارد. مثلاً یک شرکت تکمیل که به عنوان پیمانکار فعالیت می کند هر روز یک نوع فرش را در خط تکمیل خود قرار می دهد. با توجه به اینکه تکنولوژی تکمیل در ایران قدیمی تر است تنظیمات ماشین از قبیل سرعت عبور، میزان آهار و… چندان کنترل و رعایت نمی شود و در نهایت موجب کاهش و افت کیفی محصول می گردد. اگر شما می بینید که در کشورهای رقیب می توانند به صورت پیمانکاری هم کار کنند بدین علت است که همه و یا حداقل بخش زیادی از تولید کنندگان با یکدیگر هماهنگ هستند و اغلب آنها فرش ماشینی BCF هیت ست شده می بافند. در حال حاضر خط تولید کامل فرش ماشینی BCF در اهداف بلند مدت شرکت نساجی پامچال قرار دارد.

صنعت کهن: ایجاد توان صادرات در واحدهای کوچک نیازمند چه فاکتورهایی است؟
ایجاد فضای صادراتی نیاز به سیاستگذاری و پرداخت هزینه های مختلف و واحد بازرگانی قوی دارد که این به تنهایی برای یک واحد کوچک مقدور نیست. اما یک واحد قوی بازرگانی می تواند بسیاری از واحدهای کوچک را تحت پوشش و خط دهی قرار دهد. این واحد بازرگانی می تواند در قالب یک شرکت خصوصی، یا تعاونی و اتحادیه باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صنعت کهن: صندوق ضمانت صادرات چه مزایایی را برای صادرکنندگان عمده فرش ماشینی در نظر گرفته است؟
صندوق ضمانت صادرات، صادر کنندگان را در برابر خطر عدم دریافت مطالبات از خریداران خارجی ناشی از بروز ریسک های سیاسی و تجاری تحت پو شش قرار می دهد و منابع مالی مورد نیاز صادر کنندگان را جهت فعلیت های صادراتی فراهم می سازد. این مرکز باید دو محو اساسی را در صدر اهداف خود قرار دهد.  ۱- واریز جوایز صادراتی همزمان با صادر شدن کالا از مرز  ۲ – ارائه منابع جهت تهیه مواد اولیه و جلوگیری از نوسانات مواد اولیه که این بحث بسیار مهم است. چه طور می توان به یک کشور اروپایی پروفرم فرستاد و بعد از مدتی اعلام کرد که قیمت ها افزایش یافته؟ در چندین مورد در عرض چند ماه قیمت مواداولیه در کشور حتی تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. دولت باید با اعطای تسهیلات به صادرکنندگان واقعی امکان دپوی مواد اولیه در حجم بالا و نیز خرید تکنولوژی روز دنیا را فراهم آورد. در این صورت توانایی رقابت با هر کشوری را داریم.
مسئله مهم دیگر گمرکات ایران است. یک نمونه عملی از این نقایص را عرض می کنم. اگر یکی از قطعات ماشین های بافندگی ما که در ایران هم تولید نمی شود خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد، کمپانی اروپایی در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت قطعه را برای ما می فرستد ولی جالب اینکه تا وقتی از گمرک به دست ما برسد، در بهترین حالت حدود یک هفته طول می کشد. علاوه بر این که حدود ۳۰ درصد هزینه ها هم اضافه می شود و بیش از ۱۰ روز تولید مختل، کارگران بیکار و واحد مجبور به پرداخت ضررهای مالی هنگفتی می گردد. به هر حال در انتها برای تمامی همکاران و فعالان صنعت نساجی ایران آرزوی توفیق و پیشرفت روز افزون را دارم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×