اخبار فرش ماشینی

نگاهی به کارخانه تولید گرانول/ تولید الیاف از مواد بازیافتی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مصاحبه با آقای رافتی زاده – مدیر مجموعه کهکشان آریایی

رافتی زاده: عمده گرانول تولیدی ما در نهایت در صنعت فرش مصرف می شود

مجموعه کهکشان آریایی یکی از از نخستین مراکز تولید گرانول بازیافتی برای تولید الیاف در ایران است که حدود  هفت سال قبل به همت دانشگاه فردوسی و شهرداری مشهد تاسیس شد. مهمترین فعالیت این مجموعه تولید گرانول از مواد پلاستیکی و ارسال آن منطقه الیافی ایران دلیجان است. گرانول تولیدی این مجموعه در دلیجان به الیاف مورد نیاز در صنعت کفپوش تبدیل می شود و از این طریق به چرخه زندگی ما باز می گردد. در همین راستا با یکی از مدیران این مجموعه مهندس محمدعلی رافتی زاده به  گفت گو نشستیم.

◄ نقش بازیافت محصولات نساجی در حفظ و نگهداری محیط زیست چیست؟
با بازیافت مواد پلیمری و بازگرداندن آنها به چرخه تولید از دفن اینگونه مواد در طبیعت که تجزیه ان ها بیش از ۳۰۰ سال طول می کشد جلوگیری می کند. و با تجزیه در طبیعت  مواد سمی از آن ساطع شده و وارد اب های زیر زمینی می شود و سلامت شهروندان را به خطر می اندازد؛ و هم از مصرف بی رویه مواد نفتی و جلوگیری از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.

◄ آماری از میزان تولید ضایعات نساجی در منطقه خراسان دارید؟ سهم ایران در تولید ضایعات نساجی به چه میزان است؟
ضایعات پلیمری در اغلب کارخانه های استان خراسان به میزان قابل توجهی وجود دارد و سهم ایران با توجه به فرسودگی ماشین آلات بسیار بالاست. اما آمار دقیقی از آن در اختیار نیست.

◄ عمده ضایعاتی که شما از آن در صنعت نساجی استفاده می کنید شامل چه چیزهاییست؟
عمده ضایعات مربوط به ظروف یکبار مصرفیست که با تولید گرانول با کیفیت ۹۰ درصد پتروشیمی ها در کارخانه های ریسندگی مصرف می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ مجموعه بازیافت کهکشان آریایی به چه اموری مشغول است و فرایند بازیافت به چه صورت ممکن است؟
فرایند بازیافت نیازمند گواهی ثبت اختراع است. و این مجموعه ملی دانش بنیان توسط چند تن از دانش آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد؛ آقایان حسین حسینی، پیمان ندریان و محمدعلی رافتی زاده و با حمایت مهندس موسوی؛ مدیر مرکز رشد نساجی دانشگاه فردوسی مشهد به بهره برداری رسید.

◄ به نظر شما بازیافت در صنعت نساجی امروز تا چه حد اهمیت دارد؟
امروزه بازیافت در بیشتر کشورهای جهان به یک امر رایج تبدیل شده است اما در کشورهای جهان سوم همچنان پدیده ای کاملا جدید است. البته تکنولوژی مورد استفاده در این صنعت نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد و شاید این امر یکی از دلایل عدم توسعه بازیافت در صنعت نساجی در ایران است.

◄ حجم ضایعات ورودی به مرکز شما حدودا چه مقدار است؟
حجم ضایعات روزانه به میزان سه تن است که امکان افزایش آن تا بیست تن نیز وجود دارد. به طوریکه تناژ برآوردی سازمان مدیریت پسماند ۳۰تن از این ضایعات به دلیل سوءمدیریت سازمان مدیریت پسماند مستقیما به میادین دفن منتقل می شوند.

◄ شما دقیقا چه موادی را از پسماندهای پلاستیکی تولید می کنید؟
ما گرانول مورد نیاز برای تولید الیاف را  از طریق بازیافت تولید می کنیم.

◄گرانول تولیدی شما اغلب در کدام صنایع مورد استفاده قرار می گیرد؟
اغلب در تولید فرش و موکت مورد استقاده قرار می گیرد.

◄ بازده اقتصادی آن برای مجموعه شما چه میزان است؟چه مزایایی برای اقتصاد کشور خواهد داشت؟
به دلیل قیمت پایین ضایعات در کشور؛ درآمد حاصل از چنین طرح هایی آنقدر قابل توجه است که هر فعال اقتصادی را راغب به سرمایه گذاری در آن می کند.

تهیه و تنظیم: شیما شعاعی

منبع: شماره ۲۹ مجله کهن

تلفن اشتراک- ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام
    اقای مهندس من مجید فرمان مهندس بازنشسته الکترونیک و با سابقه مدیریتی با سرمایه حدودا۲۰۰ میلیون تومان در نظر دارم با پسرم که فارغ التحصیل در مقطع فوق لیسانس است وارد صنعت تولید گرانول شویم، ما ساکن تهران بوده ولی میتوانیم در محدوده پایتخت و یا شمال کشور اغاز به فعالیت بنمایم
    استدعا دارم بزرگی فرموده یا از طریق پست الثترونیک یا ارائه شماره تلفن وقتی را مشخص بفرمائید تا بتوانیم چند دقیقه ای از اطلاعات و تجربیات خوب شما بهره مند گردیم ، اگر این امکان میسر نبود حداقل ما را به مرکز دیکری که بتواند ما را کمک اولیه بنماید ارجاع دهید، برایتان ارزوی سلامت موفقیت مینمایم. مجید فرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×