اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای آدیتا گوپتا از شرکت Sharda هندوستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تولید کننده انواع فرش های ماشینی به روش تافتینگ و فرش های هند تافت از مواد بازیافتی

وقتی در سالن های نمایشگاه هیم تکستایل آلمان قدم می زدم در میان انبوهی از طرح ها و مدل ها و نقش ها و محصولات زیبا ناگهان چیزی متفاوت از همه نظرم را جلب کرد. چیزی که شاید همیشه به آن فکر می کردم و اتفاقا در این شماره از مجله نیز مطالب بسیار جالبی را در باره آن در نظر گرفته و چاپ کرده ایم و آن چیزی نیست جز مبحث بازیافت کالاهای نساجی و یا استفاده مجدد از آن.
از روی کنجکاوی وارد غرفه شرکت هندی شدم و سوال و جواب های متعدد ما را به انجام مصاحبه ای بسیار با ارزش سوق داد که در اینجا بخش هایی از آن را برای شما باز نویسی کرده ام.

آنچه بیش از همه برای من جالب است قدرت و محبوبیت بافت فرش با گان های تافتینگ و یا هند تافت (Hand Tuft) در کشور هند است. طبق اظهارات تولید کنندگان فرش در نمایشگاه  منسوجات خانگی هیم تکستایل، هندوستان همان قدرتی را در بخش فرش های تافتینگ دستی دارد که ترکیه یا ایران در بافت فرش های ماشینی، و این از  جنبه های مختلف قابل بررسی است.
نکته دیگر تمایل به سمت استفاده مجدد از کالاهای نساجی دور ریختنی و غیر قابل استفاده است. این صنعت به قدری در دنیا در حال پیشرفت است که کشورهایی نظیر انگلستان و آمریکا به دنبال راه های صنعتی کالاهای ضایعاتی نساجی هستند و کشورهایی مانند هندوستان که نیروی کار ارزان خود را مزیتی بزرگ می دانند نیز به دنبال توسعه آن هستند.


– لطفاً در مورد محصولات و آخرین طرح هایی که در نمایشگاه
منسوجات خانگی فراکفورت ۲۰۱۲ به نمایش گذاشته اید بیشتر توضیح دهید.
همانطور که از حال وهوای غرفه ما می توان درک کرد ما امسال اغلب به معرفی محصولاتی سازگار با محیط زیست و دوستدار طبیعت و بازیافتی پرداخته ایم. محصولاتی که از کالاهای نساجی دورریختنی و ضایعات نساجی تولید شده است والبته بسیار موردتوجه بازدیدکنندگان نمایشگاه قرارگرفته است. برای ما فرقی نمی کند که ضایعات نساجی که انتخاب می کنیم از چه نوع و چه جنسی است ما برای همه آنها برنامه ریزی می کنیم و آنها را به محصولات نهایی بسیار زیبا و مدرن تبدیل می کنیم خواه این کالا پارچه، لباس، زیپ، مارک، لباس بافتنی باشد یا نخهای ضایعاتی و تکه پارچه های قدیمی.

ما اغلب محصولات و فرش های خود را با روش هند تافتینگ تولید می کنیم. علاوه بر ضایعات نساجی ما از ضایعات لاستیک، چوب و… برای تهیه کالاهای دکوری لوکس نساجی استفاده می کنیم. شما می توانید کالاهای چرمی، جین و… را هم در اینجا ببینید. به نظر من مواد اولیه تنها یک بخش کوچک از تولید و فروش کالا در دنیای امروز است. بخش بسیار مهم تر و با ارزش تر در دنیای منسوجات خانگی و فرش البته همان استفاده از رنگ ها و طراحی و به روز بودن آنهاست. رنگ و طرح مناسب و جذاب می تواند ارزش کالای تولیدی شما را چند برابر کند و ما دقیقاً روی همین تمرکز داریم. از طرف دیگر آنچه برای ما اهمیت دارد این است که مشتریان ما داستان تولید و چرخه یک کالای نساجی را درک می کنند و اهمیت استفاده از ضایعات نساجی به بهترین شکل را می دانند. بنابراین مشتریان ما قبل از هر چیزی با احساس کردن محصول با درک ضرورت استفاده از آن و رنگ های فوق العاده ای روبرو می شوند که نمی توان آن را رد کرد.
شرکت ما از معدود شرکت هایی است که ۶ سال پیش ایده استفاده مناسب از ضایعات نساجی را برای تولید کالاهای لوکس و جدید مطرح کرد. در سه سال گذشته پیشرفت های بسیار زیادی در بحث بازیافت و تولیدات بازیافتی داشتیم و در حال حاضر فروشگاههای بسیار زیادی در کشورهای مختلف داریم.

همانطور که محصولات بازیافتی ما برای شما بسیار جالب بود برای مشتریان ما وخریداران عمده این محصولات از ما هم بسیار جالب است. ما یک واحد طراحی بسیار قوی و با تجربه با ۶ نفر طراح قدرتمند داریم که همواره به ما طرحهای جدید و نیازهای جدید بازار را ارائه می کنند.
ما همیشه سعی کرده ایم مشتریان خود را در دنیایی از رنگ و طرح تازه غرق کنیم بنابراین هیچ مشتری نباید از غرفه ما بدون پیدا کردن چیزی که توجه او را به خود جلب کرده باشد خارج شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

– تا چه حد توسعه تولید محصولات بازیافتی درصنعت فرش و کفپوش و به طور کلی نساجی در جهان احساس می شود؟
سوال بسیار جالبی مطرح کردید. ببینید این امر از چند جهت حائز اهمیت است از یک طرف این امر به سلامت و حفظ محیط زیست ما کمک شایانی می کند چرا که برای تولید هر تکه از این کالاها نیروی کار، وقت، انرژی و سوخت، مواداولیه دست اول و با کیفیت و … مصرف شده است و نباید به این راحتی آنها را به سطل زباله سپرد و یا به بهانه تولید انرژی آنها را سوزاند. از طرف دیگر برای صنایع بسیار مهم است که بتوانند کالاهایی تولید کنند که قیمت آنها چندان زیاد نیست چون مواد اولیه در این نوع تولیدات بسیار ارزان هستند. هرچند که شما لزوماً نباید محصولات تولیدی بازیافتی خود را ارزان بفروشید و می توانید با اضافه کردن جنبه هنری به آنها و استفاده هنرمندانه از ابزارهایی که در اختیار دارید به حاشیه سود بسیار خوبی دست پیدا کنید. همانطور که گفته شد رنگ و طرح خوب و جذاب ارزش کالای شما را چند برابر خواهد کرد حتی این را می خواهم بگویم که در اکثر موارد قیمت کالاهای تولید شده از مواد بازیافتی توسط شرکت ما با قیمتی بالاتر از فرش های نو به فروش می رسد.

ما در ابتدا فقط به تولید محصولات فکر می کردیم امّا حالا هدف اصلی ما تولیدات محصولات به روز و مطابق مد در دنیاست.

نمایشگاه منسوجات خانگی فرانکفورت - آلمان 2011  فرش ماشینی

مسلماً فرش کالایی است که به طور مستقیم با بدن انسان سروکار دارد به ویژه اینکه فرش های اتاق کودک هم در بین محصولات شما دیده می شود. چطور سلامت محصولات بازیافتی را تضمین می کنید؟
بله مسلماً این مبحث بسیار مهمی است. در ابتدا تمام کالاهای ضایعاتی نساجی که وارد کارخانه و کارگاههای ما می شود با مواد شوینده به طور کامل شسته می شود و به این کاری نداریم که این ضایعات دیروز تولید شده یا چند سال پیش و بعد از آن وارد پروسه تولید ما می شود همچنین ما برای ورود به بازارهای اروپا و آمریکا تست های خاصی را برای این محصولات پشت سر می گذاریم.

– در رابطه با صنعت هند تافتینگ در هندوستان بیشتر برای ما توضیح دهید.
ببینید در حال حاضر صنعت فرش ماشینی با استفاده از ماشین آلات بافندگی مدرن در کشورهایی مانند ترکیه، بلژیک، مصر، سوریه و ایران گسترش یافته است که قطعاً به خاطر بازار بسیار بزرگ این نوع محصول در سراسر جهان است و این کشورها رقابت خوبی با هم برای ورود به بازارهای مختلف دنیا دارند. در هندوستان عموماً این نوع محصولات بافته شده توسط ماشین خواهان زیادی ندارد و مردم غالباً به سمت محصولات تولید شده با دست سوق پیدا می کنند که می تواند به دلیل نیروی کار ارزان در هندوستان هم باشد و این یک ارزش برای مصرف کنندگان هندی است. این مسئله تا حدی در چین هم دیده می شود. مسلماً هرچه به پیش می رویم رقابت بین کشورهای تولیدکننده فرش ماشینی سخت تر، بازارها رقابتی تر و حاشیه سود به شدت کاهش می یابد و این یک خطر برای آینده بازار فرشهای بافته شده با ماشین آلات مدرن است.

از دیگر علت هایی که باعث شده صنعت فرشهای هند تافت درهندوستان فراگیر شود و فرشهای ماشینی جایگاهی نداشته باشد (به ویژه برای تولیدکنندگان هندی) این است که در هندوستان سرمایه گذاری های میلیون دلاری با وجود نیروی کار بسیار ارزان و در دسترس ترجیح داده نمی شود و تمایل به سمت تولید با کمترین سرمایه گذاری اولیه است. از طرف دیگر در تولیدات هند تافت عموماً مشکل تعداد وجود ندارد و با توجه به تمرکز ویژه ما برروی طراحی و به روز بودن تولیدات قیمت ما برای یک عدد فرش با ۱۰ عدد فرش تفاوتی ندارد در حالی که در صنعت تولید فرش ماشینی تولید انبوه ارجحیت دارد و ورود به بازارهایی که به شدت تحت تاثیر مد هستند عملاً ممکن نیست. در صنعت فرش ماشینی خصوصی سازی مشتریان و یافتن مشتریان خاص آسان نیست در حالی که در شرکت ما در آن واحد ۲۰۰ طرح و مدل و گونه مختلف فرش همزمان تولید می شود.

نمایشگاه منسوجات خانگی فرانکفورت - آلمان 2011  فرش ماشینی

ما با این طیف وسیع طرح و رنگ به راحتی در نمایشگاه منسوجات خانگی فرانکفورت آلمان، نمایشگاه فرش و کفپوش هانوفر، نمایشگاه کلن آلمان، نمایشگاه منسوجات و فرش پاریس و… موفق و متفاوت هستیم. ما این دوره برای یازدهمین بار است که در نمایشگاه منسوجات خانگی آلمان– فرانکفورت شرکت می کنیم امّا در سال ۲۰۱۲ بیستمین حضور ما در نمایشگاه دموتکس هانوفر خواهد بود.
از محصولات دیگر ما در این نمایشگاه باید به فرشهای شگی اشاره کنم. فرشهای شگی که ما در اینجا ارائه کرده ایم همگی به روش دستی و با گان های تافتینگ بافته شده اند و شما می توانید خصوصیات منحصربه فرد آنرا ببینید که توسط ماشین ایجاد آنها غیرممکن و یا بسیار سخت است. مثلاً ایجاد برخی افکت های خاص و یا استفاده از برخی نخ هایی که بافت آن توسط ماشین بسیار دشوار است. مواد اولیه ما در فرش های شگی عمدتاً پشم، پنبه و پلی استر است. به نظر من هر کالایی با هر نوع ویژگی و مشخصات، بازار خاص خود را دارد و این هنر بازاریابی شرکت تولیدکننده است که بتواند این کار را انجام دهد. بازار فرشهای پشمی به دلیل محدودیت های تولید این لیف طبیعی فوق العاده مفید و با ارزش، دارای نوسانات زیادی است امّا در صورت افزایش شدید قیمت هم باز بازار خاص خود را خواهد داشت.
در هندوستان دو شهر وجود دارد که در بافت انواع فرش های هند تافت بسیار توسعه یافته اند و دقیقاً حالتی مانند شهر قازیان تپ ترکیه را دارند البته نه در بخش فرش های بافته شده توسط ماشین. شهرهای بادوهی و بانیکوت در هندوستان در این بخش از صنعت فرش بسیار فعال هستند.

فرش تهیه شده از تکه های پارچه های جین ضایعاتی

بهنام قاسمی

تحریریه مجله نساجی کهن ۷۷۲۴۵۷۸۰

فرش های شگی و سوپر شگی با طرح های مدرن ۲۰۱۲

طرح های زیبایی از فرش های سوپر شگی و شگی

طرح های جدید فرش ماشینی از فرش های شگی و سوپر شگی

فرش های ماشینی سوپر شگی

فرش ماشینی با رنگ بندی و طرح های جدید

کلکسیون فرش ماشینی ، فرش ماشینی اکریلیک

مدل ها و طرح های جدید فرش ماشینی ایران ، ترکیه و بلژیک

طرح های زیبایی از فرش ماشینی ، فرش ماشینی با رنگ بندی آبی

طرح های فرش ماشینی، فرش ماشینی با رنگ بندی آبی و سرمه ای

طرح فرش ماشینی، فرش ماشینی شگی

طرح های فرش ماشینی ، طرح های فرش ماشینی شگی بسیار زیبا

طرح های فرش ماشینی اتاق کودک – بخش اول

طرح های فرش ماشینی اتاق کودک – بخش دوم

طرح های فرش ماشینی اتاق کودک – بخش سوم

طرح های فرش ماشینی اتاق کودک – بخش چهارم

طرح های فرش ماشینی اتاق کودک – بخش پنجم

دموتکس چین، بزرگترین رویداد صنعت فرش و کفپوش آسیا

دموتکس روسیه ۲۰۱۲

مصاحبه با آقای آدیتا گوپتا از شرکت Sharda هندوستان

طرح های جدید فرش ماشینی ترکیه

گزارش تصویری نمایشگاه دموتکس هانوفر ۲۰۱۲

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×