اخبار فرش ماشینی

مصاحبه آقای مهندس علیرضا حائری / نگاهی بر وضعیت صنایع نساجی و پوشاک در ایران در سال ۱۳۹۱

 

مصاحبه آقای مهندس علیرضا حائری / نگاهی بر وضعیت صنایع نساجی و پوشاک در ایران در سال 1391

 

مهندس علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران تشریح کرد:

نگاهی بر وضعیت صنایع نساجی و پوشاک در ایران در سال ۱۳۹۱

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.


نقش صنایع در اقتصاد کنونی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران نیز علی‌رغم وجود منابع عظیم نفتی و فرآورده‌های تولیدی از آن، هم‌چنان بیش از ۲۰ درصد از سهم ارزش‌افزوده تولید شده در کشور به صنعت تعلق دارد. در این میان، صنایع تولید منسوجات و پوشاک از اهمیت ویژه‌ای برخورداند بطوریکه می‌توان اذعان نمود مسیر صنعتی شدن کشورهای پیشرفته از رشد و توسعه صنایع نساجی آن‌ها نشأت گرفته و در واقع تولید منسوجات مختلف راه را برای صنعتی شدن آن‌ها هموار نمود. بدین منظور شاید خالی از لطف نباشد تا نگاهی گذرا بر وضعیت کنونی صنایع نساجی و پوشاک کشور داشته و نقش آن را در اقتصاد کشور بررسی نماییم.

مهندس علیرضا حائری، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس با استناد به آمار اخذ شده از وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: هم‌اکنون بالغ بر ۹۶۶۰ واحد صنعتی با اخذ پروانه بهره‌برداری در صنایع نساجی و پوشاک کشور فعال می‌باشند که این تعداد ۱۱ درصد از کل بنگاه‌های فعال صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند. میزان سرمایه‌گذاری ثابت صورت گرفته در این واحدها در حدود ۶۶ هزار میلیارد ریال و در حدود ۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در صنعت کشور است. همچنین واحدهای مذکور بالغ بر حدود ۲۹۷ هزار شغل ایجاد نموده‌ و در حدود ۱۳ درصد از اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. وی اظهار داشت: همانگونه که ملاحظه می‌گردد در حالیکه ۵ درصد از سرمایه‌گذاری انجام شده در صنایع کشور در صنعت نساجی انجام شده است، لیکن این مقدار سرمایه‌گذاری توانسته تا ۱۳ درصد از اشتغال صنعتی را به خود اختصاص دهد که این امر ظرفیت صنایع نساجی در ایجاد اشتغال را به خوبی نمایان می‌سازد. نامبرده گفت: بر اساس آمارهای موجود، متوسط هزینه مورد نیاز جهت ایجاد اشتغال برای یک نفر در صنایع نساجی در حدود ۲۵ درصد از متوسط هزینه ایجاد اشتغال یک نفر در کل صنعت کشور می‌باشد.

وی با استناد به آمار منتشر شده توسط بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۱ را بالغ بر ۴۸۰ میلیارد دلار اعلام داشت که در حدود ۱ درصد از آن مربوطه به ارزش‌افزوده صنایع نساجی، پوشاک و چرم می‌باشد. این در حالی است که ارزش‌افزوده تولیدی در زیرشاخه‌های این صنایع برابر نبوده و بر اساس آمار منتشر از سوی دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهم ارزش‌افزوده از ارزش‌ محصول تولیدی در ریسندگی فاستونی کمترین و در حدود ۱۰ درصد و در تولید پوشاک بیشترین و در حدود ۸۵ درصد بوده است و نسبت ارزش‌افزوده به ارزش‌ محصول تولیدی در میان سایر محصولات این صنعت نیز در این محدوده قرار دارد بطوریکه برای تولید پتوی راشل پلی‌استری ۶۰ درصد، تولید محصولات چرمی ۵۲ درصد، پارچه جین ۵۰ درصد، فرش ماشینی اکریلیک و پتوی راشل اکریلیک ۴۵ درصد، بافندگی فاستونی و فرش ماشینی پلی‌پروپیلن ۳۲ درصد و تولید پتوی تاری‌پودی ۲۰ درصد گزارش شده است. نامبرده ارزش کل تولیدات صنایع نساجی، پوشاک و چرم کشور را سالیانه بالغ بر حدود ۱۴ میلیارد دلار برآورد نمود.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با استناد به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات صنایع نساجی و پوشاک کشور را طی ۱۱ ماه نخست سال جاری ۶۶۴ میلیون دلار اعلام نمود که نسبت به صادرات مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته و در حدود ۴.۴۳ درصد از کل صادرات صنعتی کشور طی این مدت را به خود اختصاص داده‌ است. نامبرده پیش‌بینی نمود که صادرات سال جاری صنایع نساجی و پوشاک از مرز ۷۰۰ میلیون دلار عبور نماید. واردات صنایع نساجی و پوشاک کشور نیز طی ۱۱ ماه نخست سال جاری بالغ بر ۱۱۷۴.۹ میلیون دلار بوده که ۷ درصد نسبت به واردات در مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته‌ است. وی عمده واردات انجام شده را مربوط به مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی دانست.

مهندس علیرضا حائری با در نظر گرفتن ارزش تولیدات داخلی منسوجات، میزان صادرات این محصولات از کشور و همچنین میزان واردات آن‌ها از طریق مبادی رسمی و غیر رسمی، نیاز سالیانه بازار داخلی به انواع محصولات صنایع نساجی، پوشاک و چرم را در حدود ۱۷ میلیارد دلار برآورده نمود. وی با اشاره به متوسط هزینه خرید پوشاک در هر خانوار که به استناد آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بالغ بر سالیانه ۵۵۰۰ هزار ریال می‌باشد، نیاز بازار داخلی به انواع پوشاک را ۳.۵ میلیارد دلار در سال تخمین زد.

وی بزرگترین معضل حال حاضر صنایع نساجی و پوشاک را تأمین نقدینگی دانست و اظهار امیدواری نمود که در صورت حل این مشکل، صنایع نساجی و پوشاک در سال آینده رونق بیشتری یافته و قادر خواهند بود رکوردهای سال جاری را ارتقا بخشند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×