اخبار فرش ماشینی

مشکل جدی صنایع نساجی در تامین مواد اولیه

 

 

نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران از مشکل جدی این صنعت در تامین مواد اولیه خبرداد و گفت: صنعتگران قادر به پرداخت ۴ برابر بدهی خود نیستند.

به گزارش آریا، علیمردان شیبانی با اشاره به اهمیت صنعت نساجی در کشور وظرفیت آن در ایجاد ۴۰۰ هزار شغل مستقیم و درآمد زایی یک و نیم میلیاردی آن تنها در سال گذشته گفت:متاسفانه این صنعت با وجود چنین پتانسیل و ظرفیتی با مشکلات و موانع بسیاری روبروست.

وی با اشاره به مشکلاتی که اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای این صنعت بوجود آورده است گفت:فعالان این حوزه جز اجرای صحیح این قانون چیز دیگری از دولت و مجلس نمی خواهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مشکل جدی در تامین مواد اولیه

شیبانی همچنین تامین مواد اولیه را از دیگر موانع و معضلات صنعت نساجی کشور بر شمرد و افزود:این صنعت سالانه به ۱۸۰ هزار تن پنبه نیاز دارد که متاسفانه تولید داخل حداکثر ۶۰ هزار تن است و مابقی ۱۲۰ هزار تن را مجاز هستیم از طریق واردات تنها از دو کشور تامین کنیم.

وی افزود:در چنین شرایطی طبیعی است که اگر کشورصادر کننده بداند که تنها تامین کننده مواد اولیه ما است محدودیت هایی را به میل خود اعمال می کند، و خواسته فعالان صنعت نساجی از دولت این است که با از میان برداشتن موانع، زمینه ای فراهم شود تا بتوانند از هر کشوری که محصول مرغوبتری دارد و به نفع صنعت است اقدام به واردات پنبه کنند.

شیبانی در رابطه با مواد اولیه مصنوعی مورد نیاز کارخانجات نساجی اظهار داشت: با راه اندازی تاسیسات پتروشیمی صنعت نساجی کشور به طور۱۰۰ درصد از واردات مواد اولیه مصنوعی بی نیاز شد ، اما متاسفانه در حال حاضر با وجود نیاز مبرم واحدهای تولیدی نساجی به یک تن مواد اولیه صنایع پتروشیمی، دولت اقدام به صادرات این محصولات می کند.

وی با انتقاد به این سیاست دولت گفت: واقعا جای سوال است که در کدام قانون و عدالت گنجانده شده است که وقتی کارخانه داخلی برای تامین مواد اولیه اش با مشکل روبروست دولت اجازه صادرات این مواد را به خارج از کشور می دهد.

صنعتگران قادر به پرداخت ۴ برابر بدهی خود نیستند

نایب رییس هیات مدیره انجمن نساجی کشور همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات ناشی از نوسانات نرخ ارز در این صنعت تصریح کرد:ده سال پیش برخی تولید کنندگان با تایید وزرات صنعت ، بانک مرکزی و تمامی نهادهای مربوطه اقدام به واردات ماشین الات با نرخ ارز ۷۸۰ تومان کردند ، که متاسفانه امروز مجبوراند به دلیل افزایش نرخ ارز ۴ برابر تسهیلاتی که دریافت کرده اند را بازگردانند.

شیبانی با تاکید بر این که اگر چاره ای برای حل این مسئله اندیشیده نشود کمر آن عده از صنعتگران و صنایعی که از این ارز استفاده کردند شکسته خواهد شد افزود: صنعتگران قصد بد حسابی و عدم پرداخت بدهی خود را ندارند ، اما امروز قادر به پرداخت ۴ برابر بدهی خود نیستند ، چراکه در بوجود آمدن چنین شرایطی دخیل نبوده اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×