اخبار نساجی

دولت درباره پرداخت یارانه ارز تصمیمی نگرفته است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دولت درباره پرداخت یارانه ارز تصمیمی نگرفته است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت تاکنون درباره پرداخت یارانه ارزی به مردم هیچ تصمیمی نگرفته است، افزود: منابع یارانه ای که تاکنون به مردم داده شده، از درآمدهای انرژی است که توسط سازمان هدفمندی حاصل می شود و از طریق عرضه ارز نیست.

به گزارش ایرنا ، ˈ مهدی غضنفری ˈ روزیکشنبه در حاشیه مراسم گشایش بیست و یکمین نمایشگاه فرش دستباف در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران با بیان اینکه در زمان حاضر منابع ارزی از محل صندوق توسعه ملی ، صادرات پتروشیمی و ۱۴.۵ درصد سهم نفت تامین می شود ، افزود: در نظام جدید مبادلات ارزی که از فردا به طور رسمی آغاز به کار می کند ، قرار نیست دولت ، ارزی را به فروش برساند.

وی با تصریح بر اینکه هنوز دولت و بانک مرکزی تصمیم به فروش ارز در مرکز مبادله ارزی ندارند، افزود: اگر قرار باشد ارزی توسط بانک مرکزی فروخته شود پس از آن می توان در باره درآمدهای حاصل از آن تصمیم گیری کرد .

** قیمت شیر و لبنیات نهایی شد

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین از نهایی شدن قیمت شیر و مواد لبنی در کارگروه تنظیم بازار خبرداد و گفت : ظرف دو روز آینده این نرخ ها ابلاغ می شود .

وی در مورد برخی پیشنهادات ارایه شده در باره نرخ خودرو نیز گفت : بررسی های کارشناسی در سازمان حمایت مصرف کننگان و تولید کنندگان انجام شده اما کارگروه تنظیم بازار هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است .

** حفظ نرخ رشد صادرات فرش همچون سال گذشته

غضنفری در ادامه رقم صادرات فرش دستباف درسال گذشته را ۵۶۰ میلیون دلار اعلام کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی براینکه یک میلیارد دلار صادرات فرش برای سال ۹۱ چگونه محقق خواهد شد ، گفت : امیدواریم امسال نرخ رشد صادرات فرش دستباف در ۹۰ حفظ شود .

به گزارش ایرنا ، درحالی رییس مرکز ملی فرش بارها از تحقق یک میلیارد دلار صادرات فرش دستباف در سال جاری سخن گفته است که در پنج ماه نخست امسال رقم صادرات فرش دستباف با ۱۲ درصد کاهش به ۱۴۰ میلیون دلار رسید .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه افزود: تحقق یک میلیارد دلار صادرات غیر نفتی جزو هدف گذاری امسال بوده تا در آمدهای ناشی از این صادرات جایگزین مبادلات نفتی شود .

غضنفری همچنین گفت : با توجه به تغییرات نرخ ارز انتظار می رود تولید کنندگان سلایق مشتریان را در نظر بگیرند .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره مشکلات مطرح شده از سوی صادر کنندگان فرش نیز توضیح داد: صادر کنندگان می گویند جایزه صادراتی با توجه به قیمت ارز عدم النفع است .

وی افزود: صادر کنندگان درخواست افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی جوایز صادرانی را داشتند که البته با توجه به نرخ ارز امسال شرایط به طور طبیعی به نفع صادر کنندگان است و با ساده سازی فضای کسب و کار و افزایش نوسانات ارزی می توانند برای آینده برنامه ریزی کنند .

** مصرف کنندگان آمریکایی متضرران تحریم فرش

غضنفری در پاسخ به پرسشی درباره تحریم فرش دستباف ایران توسط آمریکا گفت : اولین آسیب این تحریم متوجه شهروندان آمریکایی است چرا که آنها از هنر- صنعت ایرانی محروم می شوند .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: تا جایی که می دانم هم اکنون تاجران ، فرش های صادراتی خود را از مسیرسایر مناطق جهان از جمله اروپا به مصرف کنندگان خود در آمریکا عرضه می کنند.

وی گفت : تحریم ممکن است افزایش هزینه هایی را برای ما و محدودیت هایی را برای کشور ایجاد کند اما بیش ازهرچیزی همفکری است که باعث می شود راه های جدیدی را پیدا کنیم و تصور نمی کنم در شرایط حاضر کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران را بتوان محدود کرد ، با این وجود تحریم دردسرها و هزینه هایی را به تولید کننده تحمیل می کند.

** سیستم مبادلات ارزی تغییر در اولویت های ۱۰ گانه ایجاد نکرده است

وزیر صنعت ، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مرکز مبادلات ارزی و این احتمال که اولویت های واردات دوباره اولویت بندی شود، گفت : قرار نیست در اولویت ها تغییری ایجاد شود و در دستور رییس جمهوری برای فعال شدن سیستم جدید ارزی بر این موضوع که در صورت نیاز اولویت ها غربال گیری شود، اشاره شده بود .

غضنفری توضیح داد : غربال گیری اولویت ها به این معنا است که اولویت های با اهمیت پایین تر برای تخصیص ارز در پایین و با اهمیت بالاتر در ردیف بالا ارز دریافت کنند.

وی افزود: سازمان توسعه تجارت غربال گیری لازم را انجام داده و چندان نغییری در تخصیص ارز نخواهیم داشت .

** سازمان حمایت کالاهای وارداتی با نرخ مرجع را رصد می کند

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره نحوه رصد قیمت کالاهایی که با ارز مرجع وارد کشور شده اند ، عنوان کرد : سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از طریق پرتال ارزی بانک مرکزی قادر خواهد بود تا کالاهای وارد شده با نرخ مرجع را ردیابی کند و سپس در سطح بازار کنترل کند .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×