اخبار نساجی

مشکل تولید، پول نیست

 

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان گفت: مشکل تولید، پول نیست و به‎ جای آن تولیدکننده از دولت انتظار دارد برای بخش تولید، ثبات اقتصادی ایجاد شود.

به گزارش بی باک به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، حامد رضایی عصر دوشنبه در جمع دانشجویان شهر گرگان با بیان اینکه اقتصاد کشور باید تولیدمحور باشد نه واردات‎محور، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی مولد برای بخش خصوصی وجود ندارد، لذا برای رسیدن به اهداف بزرگ، راهی به جز تولید در بخش‎های مختلف نداریم.

وی با تصریح اینکه قانون فعالیت‎های تولیدی و اقتصادی با اشکالات اساسی مواجه است، اذعان کرد: باید نرخ‎ ارز واقعی شود، شرایط مناسبی در نرخ سود بانکی برای تولید لحاظ شود و دوره بازپرداخت تسهیلات نیز با برنامه‎ریزی‎های مطلوبی همراه شود، درصورتی‎که متاسفانه شرایط کنونی به صورت قانون تجارت ۸۰ ساله درآمده است و نظام مالیاتی ما همچنان “ممیز سالار” است.

این کارشناس بخش اقتصادی در استان گلستان افزود: عدم زیرساخت‎های لازم موجب شده که قانون ارزش افزوده به جای خریدار، تولید را هدف قرار دهد.

باید توجه جدی به تولیدات داخلی شود

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رضایی خاطرنشان کرد: چند سال است که مقام معظم رهبری با نامگذاری هر سال، بنا دارد تا الگوی رفتاری و عملکردی مسئولان و دولت به سمتی هدایت و رهنمون شود که از مشکلات اساسی و چالش‎های پیش‎رو برای رسیدن به اهداف متعالی و بلند سند چشم‎انداز توسعه همه‎جانبه کشور کاسته شود اما متاسفانه در سال‌های گذشته جز اینکه برای مدتی بر سربرگ نامه‎ها و مکاتبات و یا گوشه صفحات تلویزیون برای مدتی نقش بندد، آثاری از تصمیم ارکان دولت و مجلس چیز دیگری مشاهده نشد و یا بسیار اندک بوده است.

وی در خصوص جامه عمل پوشاندن شعار امسال که با نامگذاری “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی” توسط مقام عظمای ولایت صورت گرفت، بیان کرد: مسئولان نظام به‎ خصوص رئیس جمهور کشورمان که شعارهای ایشان همچون عدالت اجتماعی، مبارزه با بیکاری و توسعه همه‎جانبه ‎بارها و بارها از زبان‎شان تکرار شده است باید توجه اساسی و جدی به تولیدات داخلی داشته باشند.

این استاد دانشگاه گلستان موفقیت دولت در بخش‎های مختلف تولیدی و اقتصادی را در استفاده از نظرات کارشناسی عنوان کرد و یادآور شد: اگر دولت در طرح‎ها و لوایح خود توجه به زبان و بیان کارشناسی داشته باشد یقینا موفق خواهد شد.

حل معادلات اقتصادی توجه به تولیدکننده‎های کارآفرین و کارآمد

این کارشناس بخش اقتصادی با بیان اینکه متولیان تولید در کشور یکی از اساسی‎ترین چالش‎ها هستند، متذکر شد: متاسفانه تولید تحت مدیریت افراد دانشمند قرار ندارد چرا که عده‎ای به هوس داشتن سرمایه، عده‎ای دیگر به نیت رفع بیکاری خود و گروهی به خاطر رفتن به‎سمت رویاها پا در عرصه تولید گذاشتند و اندک افرادی با دانش و بینش به سمت تولید روی آورده‎اند.

رضایی اضافه کرد: دولت اگر مصمم به تولید ملی است باید تولیدکننده‎های کارآفرین و کارآمد را از بقیه دستچین کند و در این خصوص بهتر است با تدوین معیارهای یک تولیدکننده کارآمد نسبت به تهیه شناسنامه و بانک اطلاعاتی آن اقدام شود و سپس به آنان کارت عضویت و شناسایی داده و با آن هرجا که رفتند مورد احترام و حمایت قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه برای انجام فعالیت‎های تولیدی و اقتصادی نباید به دنبال مدرک‎گرایی باشیم، افزود: معیارها باید آن‎چنان محکم باشد که هر کس را نتوان با سفارش و تبصره صاحب کارت کرد و تولیدکننده کارآمد نامید که به جرات می‎توان گفت براساس معیارهایی که برای یک تولیدکننده کارآمد مدنظر است در استان گلستان آمار تولیدکننده واقعی (کارآمد) انگشت‎شمار خواهد بود.

قوانین بخش تولید بسیار ضعیف و ناکارآمد است

این کارشناس بخش اقتصادی با اشاره اینکه قوانین و مقررات بخش تولید بسیار ضعیف و در برخی از جاها ناکارآمد است و برخی از آنها نیز سبب نقص یکدیگر می‎شوند، اذعان کرد: فرصت خوبی است که دولت برای یک‎کاسه کردن قوانین تولید امسال دست‎به‎کار شده و لایحه آن را جهت بررسی و تصویب به مجلس ارسال کند.

رضایی ادامه داد: در توزیع انرژی، حمایت تسهیلاتی، مقررات گمرکی، جوایز صادراتی، قیمت‎گذاری محصولات، خریدهای تضمینی و بورس مشکلات اساسی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تولیدکننده نیاز به آرامش دارد، اظهار داشت: قوانین کار و کارگری، بهداشت و تغذیه، محیط زیست و منابع طبیعی، دغدغه‎های بازار مصرف، برخورد بانک‎ها به‎ عنوان شریک تولید (حقیقتاً بانک شراکت عادلانه‎ای ندارند) به گونه‎ای است که بستر آرامش بخشی را برای تولیدکننده نمی‎توانند فراهم کنند.

تولیدکننده واقعی باید محترم شمرده شود

مدرس دانشگاه گلستان اذعان کرد: تولیدکننده خالق است و خالق محترم، چگونه می‎شود مدیر کارخانه و یا کارگاه تولیدی بود و مورد احترام همه!؟ حداقل انتظار این‎ است که تولیدکننده واقعی باید محترم باشد و نزد همگان با عزت و احترام برخورد شود.

رضایی با بیان اینکه باید قوانین و مقررات مناسبی در زمینه حمایت معنوی از شخصیت تولیدکنندگان وجود داشته باشد، به گوشه‎ای از فرمایشات علی‎بن‎ ابیطالب (ع) اشاره کرد و متذکر شد: سفارش مرا به بازرگانان و صاحبان صنایع بپذیر و آنها را به نیکوکاری سفارش کن، بازرگانانی که در شهر ساکنند، یا آنان که همواره در سیر و کوچ کردن هستند و بازرگانانی که با نیروی جسمانی کار می‎کنند، آنان منابع اصلی منفعت و پدیدآورندگان وسایل زندگی و آسایش و آورندگان وسایل زندگی از نقاط دوردست و دشوار هستند.

وی ادامه داد: بازرگانان از بیابان‎ها، دریاها، دشت‎ها، کوهستان‎ها، جاهای سختی که مردم در آن اجتماع نمی‎کنند یا برای رفتن به آنجا شجاعت ندارند، اینان مردمی آرام هستند و از ستیزه‎جویی ترسی ندارند، مردمی آشتی‎طلبند که فتنه انگیزی ندارند پس در کار آنها بیاندیش، چه در شهری باشند که تو به سر می‎بری، یا در شهرهای دیگر.

راهبردهای صنعتی مبتنی بر قابلیت‎های آمایشی نیست

این کارشناس بخش اقتصادی با بیان اینکه باید بین سرمایه‎دار و سرمایه‎گذار فرق گذاشته شود، گفت: هر سرمایه‎داری نمی‎تواند سرمایه‎گذاری خوب و مدیر توانمند و کارآمدی باشد، خیلی اوقات اتفاق افتاده که سرمایه‎داران مختلفی پس از مدت کوتاهی سرمایه خود را در تولید به باد فنا دادند و بانک‎ها به هر کس که پول داشته باشد به استقبالش می‎روند و دعوت به سرمایه‎گذاری می‎کنند.

رضایی با اشاره به اینکه راهبردهای صنعتی ما مبتنی بر قابلیت‎های آمایشی نیست، خاطرنشان کرد: تولید ما چشم و هم‎چشمی است، برای توجیه‎دار کردن یک نوع تولید به تولیدات دیگر توجه می‎شود باید به نیازهای جامعه و بازارهای هدف توجه کرد و کارشناسی بانک‎ها عاقلانه و عادلانه نیست.

وی تاکید کرد: خوشه‎ای شدن تولید و ایجاد زنجیره‎ای از انواع مختلف محصولات باید در دستور کار وزارت متولی قرار گیرد چراکه خیلی از تولیدات و محصولات در گردونه تولید مفقود است و هرگز به سراغ آن نرفته‎ایم.

اصل ۴۴ چه زود در حال فراموش شدن است

عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان اذعان کرد: دولت باید دستان خود را از تولی‎گری در تولید کوتاه کند چراکه دستان دولت که صاحب قدرت است به رانت و بی‎عدالتی آلوده می‎شود و اصل ۴۴ چه زود در حال فراموش شدن است.

رضایی در پایان اظهار داشت: دولت در صنایع مادر می‎تواند وارد شود و با حمایت‎های همه‎جانبه، آن را راه‎اندازی کرده تا صنایع پایین‎دستی توسط بخش خصوص رونق یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×