اخبار فرش ماشینی

مشکلات راه‌اندازی یک شهرک نساجی در البرز

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سازمان محیط زیست: شهرک صنعتی داریم ، چرا در خارج از شهرک صنعتی قرار است شهرک دیگری احداث شود

راه‌اندازی یک شهرک نساجی در محلی که در گذشته کارخانه نساجی معتبری در مرکز شهر نظرآباد بوده با نقدهای مثبت و منفی در استان البرز مواجه شده و موافقان و مخالفان را درخصوص چرایی اجرای این طرح و روند آن به چالش کشیده. موافقان اجرای این طرح، وجود زیرساخت‌های اولیه و نقشی را که نساجی در ایجاد اشتغال استان دارد   مطرح می‌کنند و مخالفان مخاطرات زیست‌محیطی، مشکلات شهری برای مردم و هزینه‌های اضافی ایجاد این شهرک را مورد نقد قرار داده‌اند.
شائبه انجام اقدامات غیرقانونی در احداث شهرک صنعتی نساجی
دادستان عمومی و انقلاب نظرآباد با بیان اینکه با احداث شهرک صنعتی نساجی مخالف هستیم، گفت: در حالی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در ساماندهی مشکل فاضلاب شهرک صنعتی نظرآباد موفق نبوده، به‌دنبال راه‌اندازی شهرکی دیگر در این شهر است.
قیومی در مورد راه‌اندازی شهرک نساجی در شهر نظرآباد، اظهار داشت: مکانی که برای شهرک نساجی در نظر گرفته شده، فاقد مجوز و نامناسب برای ایجاد شهرک صنعتی نساجی است. در نظرآباد ۲ شهرک صنعتی وجود دارد و اگر کسی دلش برای بیکاری و اشتغال می‌سوزد، در همین شهرک‌های صنعتی اشتغالزایی کند.
وی با بیان اینکه این مکان محل احداث شهرک نیست، گفت: شهرک‌های صنعتی فعلی نیز با مشکلات تصفیه‌خانه آب روبه‌رو است و تصفیه‌خانه یکی از این شهرک‌ها یک روز فعال بوده و خیلی از روزها فعال نیست.
دادستان عمومی و انقلاب نظرآباد با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه تصفیه‌خانه وجود دارد که موجب ناراحتی مردم و ایجاد بوی بد در منطقه شده، افزود: بلایی که مردم اشتهارد به آن مبتلا هستند، در حال تکرار برای مردم نظرآباد است. با احداث شهرک صنعتی نساجی مخالف هستیم چون بوی فاضلاب آن برای مردم قابل تحمل نیست و مشکلاتی در زمینه منابع طبیعی و اراضی ملی وجود دارد. فاصله شهرک صنعتی با شهر حدود یک کیلومتر است و این موضوع موجب آلودگی زیست محیطی و بوی بد در منطقه می‌شود. فضای این شهرک در محدوده قانونی شهر قرار گرفته و همه این موارد مصیبت‌هایی است که در آینده گریبانگیر شهر می‌شود.
وی با بیان اینکه محیط زیست هم با احداث این شهرک بشدت مخالف است، عنوان کرد: محیط زیست که یکی از ارگان‌های مدافع حقوق مردم است، اعلام کرده که شهرک صنعتی داریم و چرا در خارج از شهرک صنعتی قرار است شهرک دیگری احداث شود.
قیومی با بیان اینکه سیاست دولت تمرکز واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی است، گفت: اینگونه نیست که هر وزارتخانه‌ بخواهد در مکان دلخواه شهرک صنعتی ایجاد کند و باید این مکان برای ایجاد شهرک صنعتی مهیا شود. دادستان عمومی و انقلاب نظرآباد با بیان اینکه یکی از شهرک‌های صنعتی افتتاح شده تصفیه‌خانه ندارد، عنوان کرد: این اقدام شائبه انجام اقدامات غیرقانونی و دور زدن قانون را به دنبال دارد و موجب آسیب‌دیدگی مردم می‌شود و مدیرانی که معلوم نیستند بمانند، باعث ایجاد مشکل برای مردم در آینده می‌شوند. سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز معتقد است که از نظر قانونی هیچ مشکلی نیست، اما ما می‌گوییم آیا حتی اگر از نظر قانونی مشکلی نباشد، اما از نظر انسانی و اخلاقی باید از وی پرسید که احداث شهرک صنعتی با چه قیمتی قرار است انجام شود.
وی با بیان اینکه سازمان مذکور در ساماندهی مشکل فاضلاب شهرک صنعتی نظرآباد مانده است و به دنبال راه‌اندازی شهرکی دیگر در این شهر است، گفت: تا جایی که بتوانم و مطابق قانون باشد در مقابل این کار می‌ایستم و اگر برخلاف قوانین و مقررات باشد و محیط زیست اجازه ندهد و آنها هم بخواهند بدون دریافت نظر محیط زیست اقداماتی انجام دهند، در مقابل آنها ایستاده و از محیط زیست حمایت خواهم کرد.
فقدان تصفیه خانه استاندارد
همچنین«فردین حکیمی» سرپرست اداره کل محیط زیست استان البرز  با اشاره به پیشینه این مکان، اظهار داشت: یک شرکت ریسندگی و بافندگی در قالب طرح توسعه، قصد دارد شهرک صنعتی نساجی احداث کند، اما با توجه به کمبود منابع آب و خطر خشکسالی با احداث شهرک‌های صنعتی آب بر مخالفیم و تأکیدمان بر احداث واحدهای صنعتی کم آب بر و غیر آلاینده با تکنولوژی پیشرفته و مدرن است. متأسفانه اخیراً در شهرک صنعتی نظرآباد درخواست‌هایی در خصوص راه‌اندازی صنعت نساجی و صنایع غذایی مطرح است که لازمه آن مصوبه هیأت وزیران و گزارش ارزیابی زیست محیطی است. شهرک‌های صنعتی هشتگرد، نظرآباد، اشتهارد و سیمین دشت که در گذشته مجوز فعالیت گرفتند، هنوز در زمینه پیشرفت تصفیه خانه آنها به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم. هر چند با تأکید و تذکر، کمی فاضلاب غیر استاندارد این مراکز صنعتی بهبود یافته، اما هنوز رضایت بخش و مورد تأیید نیست و نگرانی در این زمینه وجود دارد، به‌طوری که مقام قضایی در مقام دفاع از حقوق مردم به‌عنوان
مدعی العموم ورود کرده است.
سرپرست اداره کل محیط زیست البرز خاطرنشان کرد: چرا ایجاد اشتغال را در توسعه صنعت می‌بینیم؟ نمی‌توان دراین منطقه خدمات گردشگری، بیمارستانی، گلخانه پیشرفته و دیگر مشاغل همسو با محیط زیست ایجاد کرد؟
با استقرار صنایع آب بر مخالف هستیم
«ابوالقاسم پالیز گیر» فرماندار ساوجبلاغ هم با اشاره به وضعیت نامناسب سفره‌های زیر زمینی گفت: برداشت اضافه آب از منابع زیر زمینی ساوجبلاغ ممنوع است.
پالیزگیر با اشاره به وضعیت منابع آبی و لزوم صیانت همگانی از سفره‌های آب زیرزمینی اظهار داشت: چالش کم آبی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های
پیش رو در بخش منابع آب زیرزمینی است که امیدواریم با صرفه‌جویی و مدیریت صحیح در مصرف بتوانیم نسبت به رفع این چالش گام برداریم.
فرماندار ساوجبلاغ با تأکید بر اینکه حامی صنایع هستیم، اما با استقرار صنایع آب بر مخالف هستیم، از شهرداری‌ها و صنایع آب بر خواست، از پساب موجود در این شهرستان استفاده کنند.
در حالی که پیش از این نایب رئیس انجمن صنایع همگن نساجی استان البرز هم از ظرفیت این استان برای ایجاد بزرگ‌ترین شهرک تخصصی صنایع نساجی و پوشاک کشور خبر داده بود، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز نیز اشاره داشت که مجموعه کارخانه های ریسندگی و بافندگی مورد بحث با ۲ شهرک نساجی احیا می‌شود و ۸۰ هکتار برای ایجاد دو شهرک نساجی در نظر گرفته شده است. با وجود این باید کارشناسان با انجام مطالعات زیست محیطی مخاطرات احداث این شهرک را در مرکز شهر نظرآباد که با آلایندگی و مصرف آب زیاد همراه است  بررسی و تبعات آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

موافقان: تکنولوژی می‌آید، اشتغالزایی می‌شود
«رحیم بنامولایی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز که یکی از موافقان اجرای این طرح است  اظهار داشت: در خصوص احداث شهرک نساجی که قرار است در محل یک شرکت قدیمی که برندی معروف بود احداث شود، هزینه زیادی برای به روز کردن زیرساخت‌ها نیاز دارد، اما چون در استان البرز ظرفیت خوبی برای نساجی وجود دارد، پیشنهاد می‌کنم سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی در اصلاح زیرساخت‌ها اقدام و آن را به بخش خصوصی واگذار کنند. انجمن صنایع نساجی برنامه خوبی برای آنجا دارد. با توجه به‌زیرساخت که باید اصولی و متناسب با صنعت نساجی نوین باشد، با ماشین‌آلات حلاجی، ریسندگی، بافندگی، چاپ و رنگرزی می‌توان زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم کرد. بنامولایی افزود: اگر در طراحی این شهرک با نگاهی نو به بحث تبدیل کردن محصولات نساجی به پوشاک و صادرات محصولات دوخته شده توجه شود و از گام نخست طراحی پارچه به‌منظور تولید و تبدیل آن به کالا با تکنولوژی روز دنیا باشد، نظر مثبتی به راه‌اندازی این شهرک دارم و با آن موافقم،زیرا نساجی در گذشته پراشتغال‌ترین صنعت بود که اگر دوزندگی نیز اضافه شود، زمینه اشتغال بالایی فراهم خواهد شد. برای رفع مشکل آب در بخش رنگرزی هم با تمهیداتی که داریم می‌توان مدیریت کرد. فضاهای خالی را به زنجیره تکمیل تولید اختصاص دهیم و زمینه تولید مواد اولیه شیمیایی و رنگ نساجی را که در کشور وجود ندارد، با جذب سرمایه‌گذار خارجی و انتقال تکنولوژی روز دنیا به کشور فراهم کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×