اخبار نساجی

مشاغل سخت و زیان آور دستور نشست مشترک یا وزیر تعاون، کار و رفاه

 

محمد مهدی رئیس زاده در گفتگو با نساجی نیوز به برگزاری جلسه مشترک روز چهارشنبه (۷ بهمن) انجمن صنایع نساجی ایران با وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در مورد مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز، واژه ای تحت عنوان «مشاغل سخت و زیان آور» وجود ندارد و بحث «ایمنی مشاغل» مطرح است.

در برهه ای از زمان، کشور ما به دلیل مسائل مختلف از جمله لزوم تعدیل نیرو، قانون مشاغل سخت و زیان آور را در مورد برخی از صنایع (که دارای آلودگی صوتی، محیط زیستی و … بودند) تصویب و مشاغل حائز این قانون را به دو گروه «الف» و «ب» تقسیم بندی نمود. گروه الف آن دسته از صنایعی هستند که همواره در زمره مشاغل سخت و زیان آور باقی می مانند. در گروه ب نیز مهلت دو ساله به کارفرما داده می شود تا شرایط شغل را ایمن نماید و آن را از دایره سخت و زیان آور خارج نماید.

وی ادامه داد: در گذشته کارفرما ۴ درصد حق بیمه اضافی بابت پرداخت می کرد و در ازای آن کارگرانی که مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار می گرفتند با ۲۰ سال سابقه کار و ۳۰ روز حقوق بازنشسته می شدند اما در حال حاضر این ۴ درصد به ۸ درصد افزایش یافته و کارفرما به دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی، فشارهای سنگینی را متحمل می شود ضمن این که شرایط استفاده نامناسب برخی از کارگران از این قانون به وجود آمده است!

رئیس زاده بیان داشت: در اغلب کارخانه های صنایع نساجی کشور، شاهد نصب و راه اندازی مدرن ترین دستگاه ها و ماشین آلات هستیم که کمترین میزان آلودگی صوتی و زیست محیطی را به همراه دارد؛ با جمع بندی این موارد انجمن صنایع نساجی ایران، پس از انجام مطالعات کارشناسی و تحقیقات گسترده، پیشنهاد خروج صنایع نساجی از شمول قانون مشاغل سخت و زیان آور را مطرح کرد و تعدادی از کارخانه ها را جهت بازرسی به کمیته کارشناسی مرکب از نمایندگان سازمان تأمین اجتماعی، وزارت بهداشت و وزارت کار معرفی نمود. به گفته دبیرکل انجمن صنایع نساجی ایران، در روز چهارشنبه با حضور آقای دکتر ربیعی- وزیر کار- مسائل مربوط به این قانون مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت که امیدوارم تلاش های مستمر انجمن در این زمینه به ثمر بنشیند. وی در پایان به برگزاری «نمایشگاه پتو و صنایع وابسته» در تاریخ ۱۸تا ۲۱ اسفند با هدف معرفی توانمندی های این صنعت در رفع نیازهای بازار داخلی اشاره کرد که با مساعدت شرکت سهامی نمایشگاه ها، سالن خلیج فارس در اختیار صنعتگران و تولیدکنندگان این بخش از صنایع نساجی قرار خواهد گرفت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×