اخبار نساجی

مسئولیت بورس ارز با بانک مرکزی است

 

مسئولیت بورس ارز با بانک مرکزی است

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی از تشکیل کمیته پایش و هماهنگی بورس ارز خبر داد.

محمد پاریزی ضمن اعلام آنکه، مسئولیت بورس ارز با بانک مرکزی است، گفت: بانک مرکزی با دعوت از تمامی مدیران عامل بانکها، گردش عملیات بورس ارز را با آنها هماهنگ کرده و هم اکنون بدنه کارشناسی این بانک، برنامه عملیاتی بورس ارز را دنبال می کنند.

تشکیل کمیته پایش و هماهنگی بورس ارز

وی به تشکیل کمیته ای پایش و هماهنگی به منظور پیگیری راه اندازی این بازار اشاره کرد و افزود: هم اکنون این کمیته وظیفه راه اندازی بورس ارز را دارد و مسئولیت این کمیته به موجب مصوبه کارگروه ارزی با بانک مرکزی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پاریزی اظهار داشت: این کمیته تا کنون با عضویت نماینده وزارت اقتصاد و دارایی، نمایندگی وزارت صنایع و معادن و رئیس سازمان بورس ۸ جلسه تشکیل جلسه داده و بخش عمده ای از این جلسات در بانک مرکزی صورت گرفته و معاون ارزی بانک مرکزی این جلسات را اداره کردند.

وی ادامه داد: با راه اندازی بورس ارز تمام کسانی که ارز در اختیار دارند، حتی آنهایی که ممکن است در خارج از کشور ارز داشته باشند، منابع خود را معرفی می کنند.

چرخش عملیات بورس ارز غیر کاغذی و غیر مراجعاتی است

وی ضمن بیان اینکه اصلا نیازی به اینکه ارز به صورت فیزیکی در بورس آورده شود، نیست، گفت: دارندگان ارز با مراجعه به بانک و صرافی های مجاز این طرح منابع ارزی خود را را به بازار معرفی می کنند و بانک برای آن شخص نسبت به آن میزان از منابع ارزی که آورده گواهی ارزی صادر می کند.

این مقام مسئول همچنین عنوان کرد که گواهی ارزی نیز کاغذی نیست، چرخش کل عملیات چرخش غیر کاغذی و غیر مراجعاتی است.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی که خود بانک مرکزی کرده، همان کارگزاری هایی که هم اکنون در بانکها عملیات کارگزاری را انجام میدهند، این کار را با خط اعتبار و کدی که دارند دنبال می کنند، به این صورت که همان بانک گواهی ارزی را برای فروش روی میز می گذارد یعنی بالافاصله با مراجعه فرد با این عنوان اینکه من ۱۰ هزار دلار در فلان بانک در کشوری دارم، این ۱۰ هزار دلار گواهی ارزی می شود و توسط کارگزار بانک مستقیم روی تابلوی بورس برای فروش می رود.

پاریزی گفت: از آن طرف برخی خریدار ارز هستند و به عنوان مثال در سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش کردند که بلافاصله خرید آنها به صورت دیجیتالی برای بورس یا بانک فرستاده می شود که آن هم بلافاصله روی میز کارگزار خریدار می آید و وقتی خرید را انجام داد معادل قیمت به شرکت سپرده گذاری بورس وجه داده می شود.
به گفته وی، این بازار هیچ گونه مداخله ای در جریان مالی خرید و فروش ارز یا جابه جایی نخواهد داشت.

معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه، به تمام تقاضاها در این بازار پاسخ داده می شود، تصریح کرد: هر کس که ثبت سفارش داشته باشد، در این بازار به درخواست آن پاسخ داده می شود و تمام موارد خدماتی دیگر از جمله مسافر، بیماران و دانشجویان نیز در این بازار پاسخ می گیرند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×