اخبار نساجی

مرکز سفارشات فرش ایران بزودی راه اندازی می شود

رئیس مرکز ملی فرش ایران از راه‌اندازی مرکز سفارشات فرش ایران در قالب سیستم سفارش پذیری متمرکز در آینده ای نزدیک خبر داد.

محمدباقر آقا‌علیخانی در مراسم تقدیر از برگزیدگان ششمین المپیاد فرش دستباف ایران گفت: قرارداد راه اندازی سیستم سفارش پذیری این مرکز منعقد شده و بزودی با ۵۲ ورودی در کشور سفارشات دریافت می شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: باید خلا حوزه تجاری در فرش دستباف ایران پر شود و در این راستا تقویت رویکرد علمی به مقوله فرش بسیار حائز اهمیت است. همچنین باید به مرور حوزه های مختلف فرش از حالت سنتی خارج شده و ضمن حفظ اصالت فرش به بحث تجارت آن توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: بدین منظور در پی ایجاد نشاط و فضای رقابتی در جامعه تحصیل کرده های این رشته و انگیزه در میان مردم هستیم و در این راستا نیازمند اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به فرش و اهمیت آن هستیم.

آقاعلیخانی اظهار داشت:یکی از مشکلات جدی ما در بحث فرش عدم آگاهی و آشنایی جامعه با این تولید ارزشمند است.

وی با بیان اینکه اصلی ترین تولید در کشور فرش است، گفت:باید این محصول را که زمانی اصلی ترین و نخستین کالای صادراتی کشور بود و امروز در رده سیزدهم صادرات کشور قرار گرفته به جایگاه اصلی آن برگردانیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد:فرش از جمله کالاهایی است که ۸۰ تا ۸۵ درصد ارزش افزوده دارد در حالی که ارزش واقعی هیچ محصولی به اندازه این محصول نیست ضمن آنکه اشتغال ایجاد شده از محل آن نیز با کمترین سرمایه گذاری حاصل می شود.

وی توجه به بحث علمی در تولید، بازاریابی، رنگرزی و مرمت فرش را از نکات مهم در این صنعت دانست و گفت:تئوری‌های جدید در بازاریابی و تولید فرش نیز باید به زودی ارائه شود.

باید از صنعت و تولید فرش دستباف حمایت شود

همچنین حسین افشاری، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: باید از صنعت و تولید فرش دستباف با تمام توان حمایت شود. این درحالی است که سیاستگذاری برای تولید الزاماتی دارد و حمایت از کالا زمانی معنا دارد که مزیت های آن هم مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت:در تولید محصولات مزیت های نسبی و مطلق وجود دارد و در دنیا هم هدف از اقتصاد را استفاده از مزیت های یکدیگر می دانند اما سیاست ما همواره جایگزینی واردات بوده است بدون آنکه به مزیت ها توجه شود.

افشاری افزود: سیاست حمایتی از صنعتی که کالایی را تولید می کند تعرفه است به گونه ای که با تعیین تعرفه، اجازه ورود این کالا و مشابه آن را از خارج مرزها ندهیم.

وی با بیان اینکه نباید از ورود چین و هند به صنعت فرش نگران باشیم، گفت:با نیروی تحصیل کرده و با تجربه ای که داریم باید از آن بعنوان یک فرصت برای رقابتی شدن فضا بهره گرفته و زمینه ارتقای فرش ایران را فراهم کنیم.

افشاری با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر رویکرد خوبی در حوزه فرش ایجاد شده، گفت:رونق و رسیدن به جایگاه واقعی این صنعت در دنیا حمایت های همه جانبه را می طلبد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×