اخبار فرش ماشینی

مروری بر صنعت نساجی پاکستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کشور پاکستان که یکی از تولیدکنندگان بزرگ پنبه در جهان می باشد، در چند سال اخیر زمینه را برای توسعه صنعت نساجی و پوشاک فراهم آورده است. نساجی صنعت اصلی پاکستان به شمار می رود و در واقع می توان گفت صنایع نساجی و پوشاک ستون فقرات اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد، چرا که افزون بر  ۶۷% از کل درآمدهای صادراتی و در حدود ۴۶% از کل تولیدات پاکستان در بخش صنایع نساجی می باشد. سهم این صنعت در اشتغال نیروی کار پاکستان بیش از ۳۸% است.

‏امروزه صنعت نساجی این کشور تقریباً بر پایه بخش خصوصی استوار است و تمرکز آن بیشتر در شهرهای کراچی، حیدر آباد، مالتن، لاهور و فیسل آباد می باشد. ‏
صنعت ریسندگی و به دنبال آن صنایع بافندگی و تکمیل پاکستان با توسعه صادرات و افزایش تولید پنبه رشد یافته است. بر خلاف بخش ریسندگی، بخش بافندگی شامل واحدهای کوچک بسیاری است که با ماشین آلات بافندگی برقی کار می کنند. این واحدها بیشتر در شهرهای فیسل آباد، حافظ آباد، کاسور و مالتن تمرکز یافته اند. امروزه روندی که در این حوزه مشاهده می شود به سمت راه اندازی واحدهای بافندگی جت هوا و نیز افزوده شدن بخش ریسندگی و تکمیل به واحدهای بافندگی موجود می باشد.‏

با توجه به ثبات اقتصادی و اهمیت این صنعت در اقتصاد پاکستان، انتظار می رود صنعت ریسندگی آن در سه سال آینده ۱۰-۸% رشد داشته باشد. اگرچه صنعت نساجی همچنان شاهد راه اندازی واحدهای تولیدی بزرگی در پاکستان است، اما متأسفانه تولید ماشین آلات در این کشور نمی تواند همپای رشد صنعت نساجی توسعه یابد. در نتیجه هنوز کل نیاز ماشین آلات نساجی از طریق واردات برطرف می شود.
امروزه رایج ترین شیوه فروش ماشین آلات، تجهیزات و لوازم یدکی از طریق نمایندگی های فروش است. لذا شرکت های خارجی نیز برای جمع آوری اطلاعات در مورد بازار پاکستان و ادامه فروش خود در این کشور، شعبه های نمایندگی زیادی دارند. معمولاً واردات و ذخیره قطعاتی که مرتباً مصرف می شوند و گاهی ارائه خدمات پس از فروش نیز از طریق این آژانس ها انجام می شود.‏

سناریوی واردات – صادرات:
صنعت نساجی پاکستان به دلیل فرسودگی ماشین آلات نساجی، با مشکل پایین بودن قابلیت تولید مواجه است. به منظور غلبه بر این مشکل و باقی ماندن در صحنه رقابت، این صنعت به سرمایه گذاری های زیادی نیاز خواهد داشت. پروژه های سرمایه گذاری برای راه اندازی واحدهای تولیدی جدید در حال اجرا می باشد، اما بخش قدیمی هنوز نیازمند سرمایه گذاری بالایی است. روند سرمایه گذاری در بخش ریسندگی سال هاست که آغاز شده است و گرایش به سرمایه گذاری در زمینه بافندگی با ماشین های جت هوا نیز روز به روز در حال افزایش می باشد.
مسعود داهر، دبیر سابق اتحادیه و رئیس کمیته تعرفه های ملی پاکستان، می گوید: ” برآورد می شود که صنعت نساجی پاکستان برای رسیدن به اهداف صادراتی دولت تا سال ۲۰۱۰ به حدود ۱۴۰۰ میلیارد ریال (۳۲ میلیارد دلار) سرمایه گذاری نیازمند است.”
همواره پاکستان یکی از بازار مهم آسیایی برای کشورهای تولیدکننده ماشین آلات نساجی بوده است. چین و سوئیس در رأس کشورهای صادرکننده ماشین آلات نساجی به این کشور قرار دارند و بعد از آنها آلمان و تایوان در رتبه های بعدی قرار می گیرند. ارزش صادرات ماشین آلات سوئیس به پاکستان در سال ۲۰۰۶ در حدود ۹۱ میلیون ‏CHF‏ گزارش شده است. همچنین کشورهای چین و تایوان نیز در توسعه صنعت نساجی این کشور نقش کلیدی داشته و دارند.‏
در چند سال اخیر ارزش واردات ماشین آلات نساجی و پوشاک به پاکستان، بیش از چهار میلیارد دلار بوده و در فاصله سال های ۲۰۰۵-۲۰۰۴ رشد قابل ملاحظه ای به میزان ۶۶.۲۹% داشته است.
پتانسیل بازار ماشین آلات نساجی پاکستان به مقدار زیادی توسط چینی ها مورد توجه قرار گرفته است، چرا که اخیراً تمایل زیادی به مشارکت در فعالیت های اقتصادی این کشور نشان داده اند. قرار است که بانک چینی ‏Exim‏ به منظور تسهیل در واردات ماشین آلات نساجی از چین به پاکستان، ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار به صنعت نساجی این کشور بپردازد.

صادرات ماشین آلات نساجی تایوان به پاکستان نیز در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. طبق گزارشات انجمن صنعت ماشین آلات تایوان (‏TAMI‏)، در فاصله سال های ۲۰۰۴-۲۰۰۲، پاکستان در رتبه نهم وارد کنندگان ماشین آلات نساجی تایوان قرار داشت.
با توجه به گزارش منتشر شده توسط ‏ITMF‏ در سال ۲۰۰۶، پاکستان با دارا بودن ۶۷۰ هزار اسپیندل، مقام سوم را در آسیا از نظر ماشین آلات ریسندگی دارا بوده است و از ۸۹% ماشین آلات بافندگی بی ماکوی صادر شده به آسیا، پاکستان ۲۴۰۰ دستگاه، معادل ۳.۵% آنها را خریداری نموده است.
در شش ماهه اول سال ۲۰۰۷، واردات ماشین آلات نساجی در این کشور به ۲۸۰.۲۲ میلیون دلار رسید که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۴۱۷.۸۵‏‎ ‎میلیون دلار بوده است.

دولت پاکستان صنعت نساجی خود را که یکی از مهم ترین صنایع این کشور است، به شدت حمایت می کند و برای تسریع در پیشرفت صنعت ماشین آلات نساجی با کشور چین همکاری می نماید. از جمله این همکاری ها در زمینه تولید ماشین آلاتی از قبیل ماشین آلات بافندگی بدون ماکو، تجهیزات حلاجی، دستگاه های ریسندگی رینگ، سیستم های کششی، ماشین های کاردینگ، ماشین آلات رنگرزی و تکمیل و… (که جینی ها در آنها صاحب جدیدترین تکنولوژی اند) می باشد. همان طور که مشتاق احمد، وزیر نساجی پاکستان گفته است، دولت پاکستان موفق به پیشبرد صنعت ماشین آلات نساجی در این کشور به میزان سه میلیارد دلار از طرقی همچون اعطای وام برای خرید ماشین آلات نساجی و مزایای مالیاتی به سرمایه گذاران خارجی همراه با مالکیت ۱۰۰% و… شده است و مسئله نوسازی و بهینه سازی ماشین آلات نساجی را نیز مورد توجه قرار می دهد.

آینده  صنعت نساجی در پاکستان:
پاکستان هشتمین صادرکننده بزرگ در آسیاست و بازار ماشین آلات و تجهیزات نساجی وارد شده به این کشور مستقیماً متناسب با توانایی های صنعت نساجی داخلی آن است. پاکستان به ماشین آلات نساجی مدرن تری نیاز دارد تا بتواند در این صنعت که اهمیت مسئله رقابت در آن همواره در حال افزایش است، به رقابت بپردازد. بنابراین انتظار می رود تقاضا برای تجهیزات پیشرفته تر در این کشور افزایش یابد. در مطالعه ای که توسط کمیته ‏LCCI‏ در مورد ‏WTO‏ انجام گرفته، پیش بینی شده است که سهم پاکستان در میزان تجارت جهانی نساجی که از ۳۵۰ میلیارد دلار به ۸۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ خواهد رسید.        ‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×