اخبار نساجی

فروش تورهای گردشگری خارجی با نرخ ارز آزاد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فروش تورهای گردشگری خارجی با نرخ ارز آزاد

آژانسهای مسافرتی پس از افزایش قیمت نرخ ارز در بازار و آشفتگی در نوسان قیمت آن، بخشی از هزینه تورهای خارجی خود را که مربوط به هزینه های خارج از کشور است به قیمت ارز و بخش دیگر را به ریال محاسبه می کنند.

به گزارش بی باک به نقل از مهر، مسافر هنگام ثبت نام در تورهای مسافرتی هزینه های مربوط به ایران را به ریال و هزینه های مربوط به کشورهای خارجی مانند رزرو هتل، گشت شهری و … را به دلار و یا یورو پرداخت می کند در اصل مسافر همان لحظه باید بداند که اکنون در بازار نرخ دلار یا یورو چقدر است و مطابق آن به آژانس ریال بپردازد.

از سوی دیگر آژانسداران باید هزینه خدمات دریافتی را به طرف معامله خود در کشور دیگر به صورت دلار یا یورو پرداخت کنند و با شرایط حاکم بر بازار ارز،‌ بهای سفرهای خارجی نه در یکماه یا یک هفته بلکه در لحظه تغییر می‌کند.

چون آژانسداران مبلغی را به عنوان خدمات تور چند روز قبل سفر، از مسافر دریافت می کنند اما زمان اجرای تور گردشگری و دریافت خدمات مسافر نرخ دلار افزایش پیدا می کند به این ترتیب آژانسدار این مشکل را به گردشگر واگذار می کند و از او ما به التفاوت نرخ دلار را از زمان ثبت نام در تور می گیرند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اما این همه ماجرا نیست بسیاری از افراد شکایت خود را به سازمان میراث فرهنگی می برند مبنی بر اینکه بر خلاف قرارداد بین مسافر و آژانسدار، باید هنگام پرواز ما به التفاوت دیگری را نیز به آژانسدار بپردازند.

ناصر گلدوست، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری به خبرنگار مهر گفت: مسافران تصور می کنند که آژانسدار دلار دولتی دریافت می کند درحالی که نامه نگاری ما به متولیان امر درباره اختصاص ارز دولتی به نتیجه نرسیده است بنابراین یا باید این ضرر را آژانسدار جبران کند و یا مسافر!

وی افزود: همین موضوع و اعلام اختصاص ارز دولتی به آژانسداران توسط متولیان گردشگری کشور باعث شده است تا بین مسافران و آژانسداران چالش جدی بوجود بیاید چون مسافر فکر می کند که آژانسدار هزینه تور خود را با ارز دولتی پرداخت می کند اما همان هزینه ها را به نرخ ارز آزاد از او می گیرد.

اعلام واگذاری ارز مسافرتی به مسافر آن هم بعد از رد شدن از گیت هواپیمایی باعث شده است که مسافران نتوانند تور خود را به قیمت ارز دولتی بخرند با این حال معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران گفت: که این کار به نفع مسافر است اما در پاسخ اکبر غمخوار رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران معتقد است که ارز دولتی صرف خریدن سوغات می‌شود‌ نه سفر، چون مسافر قبلا تورش را با ارز آزاد خریده است.

اکنون در بازار تورهای خارجی، نرخ تور یک هفته ای به امارات یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که دفاتر خدمات مسافرتی هزار دلار آن را به قیمت دلار روز از مسافر می گیرند.

اما تور گردشگری هند نیز با قیمت ۷۵۰ هزار تومان به علاوه ۶۵۰ دلار محاسبه می شود که در مجموع اکنون مسافر با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز ۹۱ باید برای خرید آن دو میلیون و ۵۰ هزار تومان بپردازد این درحالی است که تا ده روز گذشته سفر به هند یک میلیون تومان قیمت محاسبه می شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×