اخبار نساجی

مروج: جمشید بسم‌الله دیگر بر نمی‌گردد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رییس هیات مدیره انجمن نساجی کشور در تحلیل بازار ارز معتقد است، بورس ارز پایانی بر جولان جمشید بسم الله ها است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سنا، بررسی های تاریخی از بازار ارز ایران نشان می دهد که هر زمان کشور با محدودیت های ارزی مواجه بوده است، بازار غیر رسمی ارز و دلالان به مراتب نقش پر رنگ تری از بازار رسمی و متولیان بازار پول کشور در تعیین نرخ ارز و هدایت بازار ارز داشته اند.  

رییس هیات مدیره انجمن نساجی کشور معتقداست: با راه اندازی بورس ارز، بازار ارز دیگر جولانگاهی برای دلالان محسوب نخواهد شد؛ بازاری که با کوچکترین نوسانی سکانش در دست امثال جمشید بسم الله و چند صراف می افتاد، اکنون در انتظار بازاری شفاف و متعادل برای آرامش فعالیت های اقتصادی است.

در این بین کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند با توجه به گشایش های اقتصادی که در حوزه بین الملل به وجود آمده، امروز بهترین زمان برای راه اندازی بورس ارز به شمار می رود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس هیات مدیره انجمن نساجی کشور که شفافیت و پایان تاثیرگذاری دلالان بر قیمت ارز را یکی از مزیت های اصلی راه اندازی بورس ارز عنوان می کند، گفت: با ورود خریداران واقعی به بازار آتی ارز و تک نرخی شدن این واحد پولی، قیمت ها از شفافیت لازم برخوردار خواهد شد و دیگر شاهد نوسانات عجیب نرخ که از سوی چند دلال یا صراف رخ می داد، نخواهیم بود.

محمد مروج افزود: خوشبختانه رفع محدودیت های بین المللی و خروج ایران از فهرست تحریم ها، در حال حاضر شرایط بازگشایی بورس ارز را آسان تر کرده است.

وی با تشریح برخی از مزیت های بورس ارز، اظهار داشت: ارز بازاری است که به اعتقاد اغلب اقتصاددانان و متخصصان می تواند ما را چندین قدم به سوی شفافیت قیمتی جلو ببرد و خطرهای موجود را برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران به مرز کاهش سوق دهد.

مروج در رابطه با راه اندازی بورس ارز در قالب بورس کالا، گفت: بورس کالای ایران طی سال های اخیر در زمینه شفافیت بازارهای کالایی عملکرد قابل قبولی داشته و براساس آمارها نیز در حوزه بازار مشتقه توانسته قراردادهای آتی را به طرز مطلوبی راه اندازی کند. در این بین در صورتی که بورس کالای ایران آمادگی پذیرش ارز و فراهم کردن زیرساخت های لازم را برای مبادلات آتی و نقدی ارز داشته باشد، معتقدم این بازار با توجه تجربیات گذشته، قطعا در راستای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز و آرامش اقتصادی برای فعالان بازارهای مختلف به موفقیت می رسد.

رییس هیات مدیره انجمن نساجی کشور در پایان تاکید کرد: البته تمام این استدلال ها زمانی به واقعیت خواهد پیوست که در این راستا بانک مرکزی، دولت و سازمان بورس حمایت های لازم را از بورس کالای ایران انجام دهند، چرا که این بورس قابلیت های خود را نشان داده و توانایی مدیریت و ساماندهی بورس ارز را دارد؛ امیدواریم که راه اندازی بورس ارز پایانی بر واقعیت تلخ بازار چند نرخی ارز باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×