نساجی و مردم

مراقب آلودگی های جاروبرقی روی فرش باشید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بر کسی پوشیده نیست جاروبرقی به حفظ پاکیزگی خانه کمک می‌کند و می‌تواند ذرات گرد و خاک، سلول‌های مرده پوست و مو و شوره سر و مایت‌ها را از سطح فرش و موکت تمیز کند، اما باید بدانید هنگامی که جاروبرقی روشن و با قدرت زیادی مشغول بلعیدن آلودگی‌های خانه است از قسمت پشت و موتور آن، هوایی خارج می‌شود که می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌هایی را که درون کیسه جاروبرقی وجود دارد در هوای اتاق و روی فرش‌ها و موکت‌ها پراکنده کند و از طریق سیستم تنفسی وارد ریه‌های ما شود.

مطالعات مشترک متخصصان استرالیایی و کانادایی نشان داده است به دلیل آن که جاروبرقی یک وسیله ساطع‌کننده گرد و غبار در داخل خانه است، استفاده مداوم از آن احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد و برای کودکان، بیماران مبتلا به انواع آلرژی، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیش از دیگران خطرناک است، ضمن این که این وسیله می‌تواند زمینه بروز حساسیت‌های پوستی را فراهم کند.

همچنین پژوهشگران در سال‌های اخیر نمونه‌هایی از سندرم ناگهانی مرگ نوزاد به واسطه انتشار گرد و غبار ناشی از جاروبرقی در محیط خانه را گزارش کرده‌اند.

اما چه باید کرد؟

هنگام خرید جاروبرقی، انواعی را که دارای چند فیلتر تصفیه‌کننده هوا هستند انتخاب کنید این فیلترها، ذرات گرد و غبار را به خود جذب کرده و از بازگشت دوباره آنها به هوا جلوگیری می‌کند. این قابلیت بویژه برای خانواده‌هایی که فرزند کوچک دارند یا مبتلا به آلرژی، آسم و سایر حساسیت‌ها و بیماری‌های تنفسی هستند بسیار مفید است. اغلب فیلترهای جدید چهار لایه می‌توانند تا ۹/۹۹ درصد گرد و غبار و آلودگی هوا را هنگام جارو کردن کاهش داده و هوای خروجی از جاروبرقی را تصفیه کنند.

قبل از این که کیسه جاروبرقی به طور کامل پر شود آن را تعویض کنید و فیلتر‌های آن را هم لااقل دو بار در سال شست‌و شو داده یا عوض کنید .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بهتر است برای کاهش انتشار آلودگی، برای جاروبرقی از کیسه‌های یکبار مصرف استفاده کنید، اما اگر کیسه آن دائمی است و هر بار به تخلیه نیاز دارد، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید و این کار را در فضای باز و پشت به باد انجام دهید.

نظافت بدنه جاروبرقی بسیار مهم است. از آنجا که چرخ‌ها و سطح جاروبرقی همیشه مقادیری گرد و کرک به خود می‌گیرد نیاز است با یک دستمال مرطوب پاک شود. توجه به این نکته هم ضروری است که هیچگاه سطح بالش، تشک یا مبلمان را جارو نکشید چون بدون شک آلودگی‌های سطح زمین به این قسمت‌ها راه پیدا می‌کند.

هنگام خرید جاروبرقی به این نکته توجه کنید که طول دسته آن قابل تنظیم باشد تا بتوانید هنگام جارو کشیدن بر اساس طول قدتان آن را تنظیم کنید و مجبور نشوید خم شده و به کمرتان فشار و آسیب وارد کنید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×