اخبار نساجی

مدیر عامل مرکز شماره گذاری و کدینگ کالا: توقفی در روند فعالیت ایران کد ایجاد نشده است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مدیر عامل مرکز شماره گذاری و کدینگ کالا: توقفی در روند فعالیت ایران کد ایجاد نشده است

مدیر عامل مرکز شماره گذاری و کدینگ کالا گفت که این مرکز همچنان به وظایف خود در حوزه ایران کد ادامه می دهد و از زمان اجرا تاکنون نیز برای بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار قلم کالا به دو زبان فارسی و انگلیسی شناسنامه صادر شده است.

احمد غلامزاده در پاسخ به پرسش ایرنا و اظهارات اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد ایران کد گفت: وزیر در این باره خط مشی تعیین کرده و در شرایط فعلی نیز فقط اولویت ۱۰ از گروه کالاهای وارداتی که برای آنها قبض انبار صادر شده از چرخه ایران کد خارج شده است.

وی تصریح کرد: به جز اولویت ۱۰ که در بازه زمانی خاصی مطرح است، سایر کالاها مشمول روند و شرایط ایران کد خواهد بود و هم اکنون همچون گذشته کالاها در سیستم ایران کد وارد شده و کد دریافت می کنند.

غلامزاده که بیش از هشت سال در مرکز شماره گذاری و کدینگ کالا مشغول به کار است، می گوید که ایده ایران کد برای نخستین بار در سال های ۶۵ و ۶۶ به دلیل مشکلات دوران دفاع مقدس مطرح شده و پس از آن در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چهار میلیون نفر ساعت برای پیاده سازی این ایده کار انجام شد و در بخش دفاعی نیز پیاده سازی شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان این که، هم اکنون ایران کد اهدافی چون ایجاد ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده در یک سامانه را دنبال می کند، گفت: در این سامانه ضمن معرفی کالا توسط تولید کننده، مصرف کننده نیز در مورد مشخصات تولید کننده و نوع کالا به طور کامل آگاه می شود.

مدیر عامل مرکز شماره گذاری و کدینگ کالا(ایران کد) تصریح کرد: شناسنامه فارسی و انگلیسی کالاهای مورد نظر در ایران کد از طریق سایتی به همین نام برای عموم مردم قابل دسترس است.

وی اطلاع رسانی بین المللی را یکی دیگر از اهداف ایران کد برشمرد و گفت: از طریق سایت irankod.ir امکان دریافت تمامی اطلاعات بیش از دو میلیون کالا به زبان انگلیسی فراهم شده است.

غلامزاده این توضیح را نیز داد که مردم از طریق موبایل خود و نرم افزاری که در سایت قابل دانلود است می توانند با تصویربرداری از بار کد اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، استفاده عملیاتی از زیر ساخت های اطلاعاتی کشور یکی دیگر از محورهایی بوده که ایران کد در طول حیات خود در پی تحقق آن بوده است و به همین دلیل امروزه سیستم های دیگر زیر سیستم ایران کد فعال شده اند.

وی از هماهنگی و تنظیم سیستم تدارک الکترونیکی دولت، تدارک الکترونیکی وزارت نفت و مدیریت موجودی وزارت نفت با سیستم ایران کد خبر داد و گفت: امور مربوط به ثبت سفارش و مسائل مدیریت کیفیت در سازمان ملی استاندارد با ایران کد تنظیم شده است.
غلامزاده افزود: صنایع تولیدی، فروشگاه های زنجیره ای و وابسته، اطلاعات خود را بر اساس سیستم ایران کد تنظیم کرده اند.

تسهیلات جدید ایران کد

غلامزاده با اشاره به مسائل ناشی از تحریم ایران گفت: ایران کد قادر است تسهیلات جدیدی را با توجه به مشکلاتی که هم اکنون ایران در عرصه بین الملل با آن مواجه است، ارایه کند و ابزاری است که با آن می توان به حمایت از تولید داخل پرداخت.

وی با بیان این که، با استفاده از ایران کد می توان رابطه بین کالاهای وارداتی و تولیدی را برقرار کرد افزود: از این طریق می توان میزان کالای وارد شده و مقدار کالای مورد نیاز را بررسی کرد و به تعبیری دیگر به طور اتوماتیک می توان میزان نیاز به واردات و ظرفیت موجود را مشخص کرد و دولت نیز می تواند از این اطلاعات بهره بگیرد.

غلامزاده، جایگاه ایران کد در قیمت گذاری کالا را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: به ازای هر قلم کالا، قیمت آن نیز در سیستم وارد می شود و دولت و مصرف کنندگان می توانند از قیمت ها آگاهی پیدا کنند.

مدیر عامل ایران کد در ارتباط با شبکه توزیع و ارتباط آن با ایران کد نیز توضیح داد: این سیستم کارآمدی کالاها را در شبکه توزیع در سطح خرده فروشی، فروشگاه های زنجیره ای و شبکه های پخش نشان می دهد.

توانمندی برای کاهش ۴۰ درصد هزینه های لجستیک

از نظر غلامزاده، ایران کد ثابت کرده که می تواند ۴۰ درصد بخش لجستیک بنگاه های تولیدی را کاهش دهد و با توجه به مستندات موجود بنگاه هایی که استانداردهای ایران کد را رعایت کرده اند، توانسته اند به این هدف دست یابند.

وی درباره اظهار نظر محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه ایران کد همچون شبنم بروکراسی اداری را افزایش می دهد، گفت: دیدگاه ها در این خصوص متفاوت است.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ایران کد به کاهش هزینه و زمان کمک می کند و از سویی با ارتقا کیفیت فرایند کار را بهبود می بخشد.

وی ادامه داد: اگر امروز در ایران یک بنگاه، کد یک قلم یا چندین قلم را دارد، به هیچ عنوان نباید نگران جا به جایی این اطلاعات باشد، چرا که این حجم اطلاعات به راحتی از طریق سیستم های نرم افزاری قابل انتقال است و در واقع یکی از اهداف مهم ایران کد تسهیل انجام کار در فرایند کسب و کار بوده که پیگیری می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×