اخبار فرش ماشینی

مدیریت تولید برگ برنده کشور های رقیب ایران در تولید فرش دستباف است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پژوهشگر فرش دستبافت گفت: در کشورهایی مانند چین، هند و پاکستان، ساختار تولید فرش در کارگاه‌های متمرکز شکل گرفته اما ساختار تولید در ایران بر پایه کارگاه‌های خانگی بوده، بنابراین شناخت این اصول و فرایندها برای رسیدن به روش صحیح تولید ضروری است.

منطقه خراسان – تورج ژوله، پژوهشگر فرش دستبافت، در دومین هم اندیشی هنر و صنعت فرش دستبافت که روز پنج شنبه، ۱۵ تیر در تالار فردوسی نمایشگاه بین المللی مشهد، همزمان با برگزاری هفتمین نمایشگاه فرش دستباف در مشهد مقدس و در حضور جمعی از تولیدکنندگان، بازرگانان و فعالان هنر و صنعت فرش دستباف برگزار شد، مدیریت تولید را برگ برنده کشورهای رقیب ایران در تولید فرش دانست و خاطرنشان کرد: وقوع بحران‌های اقتصادی در غرب، برخی کشورها را در شرق به سمت و سویی کشاند که به تدریج اثرات آن را در سبک و سیاق تولیدشان شاهد بودیم.

وی که مولف چند کتاب در حوزه فرش دستبافت است، افزود: ماحصل تولید فرش دستبافت در کشورهای رقیب ما به لحاظ مدیریتی، تحسین برانگیز و البته برای ما در ایران دردناک است.
ژوله تصریح کرد: اغلب در ایران به محض وقوع بحران اقتصادی، برای پایین آمدن قیمت‎ها، کیفیت را فدا می کنیم در حالی که اصول مدیریت تولید و کیفیت حکم می کند که بدون کمترین لطمه به کیفیت، هزینه‌ها مدیریت شود.

وی پیشنهاد داد، در طول سال به جای برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف برای تولیدکنندگان فرش دستبافت، کارگاه هایی آموزشی برای فراگیری اصول مدیریت تولید برگزار شود.

در ادامه این هم اندیشی، شیرین صوراسرافیل، یکی دیگر از پژوهشگران فرش دستبافت از انسانی بودن و نیز طبیعی بودن فرش دستباف به عنوان مهمترین عنصر برای تبلیغ فرش دستبافت ایرانی یاد کرد.

وی با اشاره به پیدایش چندباره بحران‌های اقتصادی در تاریخ ایران و جهان و تاثیر آن بر فرایند تولید فرش دستبافت، گفت: سابقه تاریخی فرش ایران نشان می‌دهد که بحران‌های کنونی هم گذرا خواهد بود و فرش ایرانی ریشه دارتر از آن است که در این بحران آسیب ببیند اما به شرط احساس مسوولیت و تعهد فعالان این حوزه.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صوراسرافیل ادامه داد: دنیا، فرش ایرانی را می‌شناسد و ما نیز باید فرش خودمان و تنوع موجود در آن و داشته های قدیمی این هنر- صنعت را بشناسیم و با رعایت قواعد عرضه و تقاضا به بازار دنیا وارد شویم.

صوراسرافیل همچنین گفت: باید فرشی به دنیا عرضه شود که شرافتمندانه و بدون تقلب باشد و از یاد نبریم که اقتصاد یکی از وجوه فرش است و وجوه دیگر آن هنر، فرهنگ و دانش است.

حمید کارگر، کارشناس فرش نیز در این نشست از مناسب ترین ابزار و شیوه‌ها برای تبلیغات فرش دستباف سخن گفت.

وی با اشاره به تاریخ تبلیغ و اطلاع رسانی برای فرش دستبافت ایران، بافته شدن نام بافنده یا سفارش دهنده بر روی فرش را نمونه‌ای از اطلاع رسانی‌های قدیمی دانست و از کتاب “تجارت قالی رنگین به رنگهای جوهری” به عنوان نخستین کتاب چاپ شده در ایران درباره این هنر- صنعت یاد کرد.

کارگر ادامه داد: در گزارشی که «مظفر فیروز» به عنوان یکی از اعضای سفارت ایران در واشنگتن در زمان رضاشاه به دربار ایران نوشته، از نشریه «فرش شرقی» به عنوان نخستین نشریه اطلاع رسان در این زمینه یاد شده است.

این کارشناس به برشمردن ویژگی‌هایی از فرش دستبافت ایرانی که قابل تاکید در فرایند تبلیغ است، پرداخت و گفت: وجود پشتوانه تاریخی، فرهنگی و هنری برای فرش دستبافت در ایران، تنوع در طرح، رنگ، اندازه و جنس الیاف فرش ایرانی، سازگاری با طبیعت و سلامت انسان، وجود شبکه توزیع در کشورهای مختلف، نام و برند معتبر فرش ایرانی در بازارهای جهانی و مواردی از این دست، برگ های برنده این هنر- صنعت در برابر رقبا برای تبلیغ هستند.

کارگر در ادامه به چند نظریه در حوزه های تبلیغات، ارتباطات و روانشناسی، اشاره کرد و چگونگی استفاده از این نظریات برای تبلیغ فرش ایرانی را توضیح داد.

مدیر روابط عمومی و مشاور اطلاع رسانی پیشین مرکز ملی فرش ایران درباره نظریه یادگیری گفت: ما هر چیزی را یاد می‌گیریم و همانطور که خواندن، نوشتن، راه رفتن و سخن گفتن را می‌آموزیم، علاقه مندی به یک کالا و خرید آن را نیز یاد می‌گیریم.

وی افزود: یادگیری به شیوه‌های آزمون و خطا، شرطی سازی، اکتشافی و استدلالی رخ می‌دهد و در تبلیغات نیز متناظر با این روش‌ها می‌توان به شیوه‌های نفی و اثبات، شرطی سازی، طرح ناگهانی و استدلالی هر کالایی از جمله فرش دستبافت را تبلیغ کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×