اخبار نساجی

طلای سفید جعفرآباد از عیار افتاد/ پنبه کاران متضرر شدند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به گزارش خبرنگار مهر، بخش جعفرآباد به مرکزیت شهر جعفریه، در فاصله ۴۶ کیلومتری از مرکز شهر قم و در شمال غربی این استان واقع شده و با مساحتی بالغ بر ۶۵۰ کیلومتر مربع، شامل شهر جعفریه و ۳۲ روستا است.

این بخش در حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد که شغل بیشتر آنها کشاورزی و دامپروری است.

۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی بخش جعفراباد زیر کشت پنبه

بخش جعفرآباد قطب دامپروری و کشاورزی و به عنوان یکی از بخش های مهم تولید پنبه در استان قم است به طوری که امسال بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی بخش زیر کشت این محصول رفته است، اما علی رغم تلاش بسیار کشاورزان پنبه کار، این مسئله باعث نشده تا سود مناسبی به جیب آنان سرریز شود و به دلیل برخی مشکلات از جمله آفات و گرمای شدید، امسال کشاورزان با کاهش شدید تولید رو به رو بوده اند.

رئیس شورای اسلامی شهر جعفریه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: بخش جعفرآباد قم یکی از بخش های مهم در زمینه تولید انبوه این محصول پر ارزش است ولی کشاورزان پنبه کار در این بخش با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

کاهش ۵۰ درصدی تولید پنبه در بخش جعفرآباد

محمد رضا قوی با اشاره به برخی از این مشکلات تصریح کرد: از جمله این مشکلات می توان به وجود آفت عسلک پنبه و گرمای شدید در فصل تابستان سال جاری اشاره کرد که اثر منفی روی برداشت این محصول داشته و باعث شده تا تولید پنبه نسبت به سال گذشته با۵۰ درصد کاهش روبرو باشد.

وی در خصوص آفت عسلک که تولید محصول پنبه را با چالش جدی رو به رو کرده است، اظهار داشت: تا قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سم مقابله با این افت به صورت حواله ای به کشاورزان داده می شد اما بعد از اجرای این قانون و آزاد شدن قیمت این سم، کشاورزان به دلیل قیمت بالا کمتر به استفاده از آن رغبت دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قوی سم پاشی به موقع و به صورت هم زمان کشاورزان را در مبارزه با این آفت مفید دانست و افزود: یکی از دلایل آفت زدگی محصول پنبه به دلیل کشت یکجای آن با محصول طالبی است و یکی از راه های مقابله با آن، ترویج کشت جدا از هم این دو محصول است که البته در شرایط فعلی، این کار نیز برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.

عدم تناسب قیمت روز پنبه و کاهش شدید آن در بازار، کشاورزان را متضرر کرده است

وی در ادامه یادآور شد: عدم تناسب قیمت روز پنبه و کاهش شدید آن در بازار نیز باعث شده کشاورزان دچار ضرر و زیان شوند به گونه ای که بدهی های بانکی آنها به تعویق افتاده و توان پرداخت اقساط را ندارند.

رئیس شورای اسلامی شهر جعفریه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که کارخانه های پنبه پاک کنی موجود در این بخش نیز از خرید محصولات کشاورزان خودداری می کنند، تصریح کرد: در این بخش دو کارخانه پنبه پاک کنی یکی در روستای پاچیان و دیگری طغرود وجود دارد که این کارخانه ها نیز گاها به دلیل کیفیت پائین محصول پنبه به دنبال برداشت سنتی آن، از خرید این محصول خودداری می کنند.

وی افزود: کارخانه داران بیان می کنند که به دلیل ناخالصی پنبه، این محصول را با درصدی افت قیمت و یا در ازای پرداخت چک های بلند مدت خریداری می کنند که کشاورزان از این موضوع رضایت ندارند.

گرمای شدید، وجود افات و کیفیت پائین سموم از دلایل کاهش تولید پنبه

در ادامه رئیس مرکز ترویج و خدمات کشاورزی بخش جعفرآباد نیز در خصوص مشکلات پنبه کاران این بخش بیان داشت: گرمای شدید، وجود افات و کیفیت پائین سموم باعث شده تا برداشت محصول پنبه در مزارع بخش جعفرآباد طی سال جاری، با کاهش ۳۰ درصدی رو به رو شود.

ناصر ذلقی در ادامه با بیان این که امسال سطح زیرکشت محصول پنبه در بخش جعفرآباد، دوهزار و ۵۰۰ هکتار بوده است، تصریح کرد: در شرایط مناسب از هر هکتار، بالغ بر سه تن پنبه برداشت می شود و این درحالیست که در سال جاری، میزان برداشت این محصول در مزارع جعفرآباد، دوهزار و ۲۰۰ کیلو در هر هکتار بوده است.

وی همچنین پائین آمدن قیمت خرید پنبه را نیز از دیگر مشکلات پنبه کاران بخش جعفرآباد عنوان کرد و گفت: در سال گذشته هرکیلو پنبه از کشاورزان این بخش، ۲۰ هزار تا ۲۳ هزار ریال خریداری می شد که امسال این رقم به ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار ریال تنزل پیدا کرده است.

مشکلی تکراری به نام وجود واسطه ها، قیمت پنبه را هم تحت الشعاع قرار می‌دهد

ذلقی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: عدم خرید تضمینی دولت، وجود واسطه ها، کاهش شدید جهانی قیمت پنبه، خودداری از خرید توسط کارخانجات پنبه پاک کنی و واردات الیاف مصنوعی از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار افت شدید قیمت پنبه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در اشاره به برخی از راه های حل مشکلات کشاورزان پنبه کار بخش جعفرآباد، رئیس شورای اسلامی شهر جعفریه در گفتگو با خبرنگار مهر، یادآور شد: در این خصوص از وزیر کشاورزی، نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و استاندار قم برای حل این مشکلات درخواست کمک داشته ایم.

محمد رضا قوی در ادامه اظهار داشت: در زمانی مقرر شد تا تعاونی های روستایی خرید تضمینی این محصول را داشته باشند اما قیمت پیشنهادی از سوی این تعاونی ها حتی ۵۰ تومان زیر قیمت کارخانه های پنبه پاک کنی بود که این موضوع ابدا به نفع کشاورزان نبود.

حمایتی از جنس وام های قرض الحسنه و بلند مدت

وی بر خرید تضمینی این محصول از سوی دولت تاکید کرد و افزود: باید به کشاورزان فعال در زمینه تولید پنبه وام های قرض الحسنه و بلند مدت و سم با قیمت مناسب داده شود، همچنین در کلیه مراحل کاشت، داشت و برداشت، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی تنها به بازدید اکتفا نکرده و در محل مزارع حضور یافته و از کشاورزان حمایت جدی کنند.

قوی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: البته در جلسه ای که اخیرا با حضور بخشدار بخش جعفریه، کارخانه داران پنبه پاک کنی بخش و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی داشتیم، مقرر شد تا سازمان جهاد کشاورزی همچون گذشته بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار دهد و برای بالا بردن کیفیت محصول نسبت به آموزش کشاورزان در زمینه برداشت مکانیزه و کنار گذاشتن روش سنتی اقدام کند و حتی تجهیزات مکانیزه را به صورت رایگان در فصل برداشت در اختیار پنبه کاران قرار دهد تا محصول درجه یک در اختیار کارخانه داران قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین در این جلسه کارخانه داران تعهد کردند که تمام محصول پنبه ای که به درب کارخانه ها آورده می شود را خریداری کنند.

انبار محصول پنبه به نفع کشاورزان نیست

رئیس شورای اسلامی شهر جعفریه در ادامه تصریح کرد: تا کنون ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول پنبه کشاورزان بخش، توسط کارخانه داران خریداری شده است و در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد آنها هنوز باقی مانده است که تا کنون به علت کیفیت پائین و یا انبار کردن کشاورزان خریداری نشده است که البته انبار این محصول به دلیل تهدیداتی از جمله انبارهای غیر استاندارد، احتمال نم زدگی و آتش سوزی به نفع کشاورزان نیست و ما امیدواریم مابقی این محصول نیز به زودی توسط کارخانه داران بخش خریداری شود.

در ادامه ناصر ذلقی، رئیس مرکز ترویج و خدمات کشاورزی بخش جعفرآباد نیز در اشاره به برخی از راه حل های حل مشکل پنبه کاران این بخش یادآور شد: خرید تضمینی و پایه گذاری قیمت توسط دولت، حذف واسطه ها و جلوگیری از واردات الیاف مصنوعی می تواند راهکارهایی برای افزایش قیمت محصول پنبه و جلوگیری از ضرر و زیان پنبه کاران باشد.

دولت در حمایت از کشاورزان پنبه کار باید جدی تر پای کار بیاید

به هر روی، با توجه به وجود مشکلات متعدد پنبه کاران که البته بخش قابل توجهی از آنها تنها از طریق رصد مستقیم و عنایت دولت حل می شود، جا دارد تا مسئولان مربوطه حمایت جدی از کشاورزان پنبه کار و تولید این محصول را در دستور کار قرار دهند، چرا که توسعه و رشد تولید این محصول باعث می شود تا صنایع دیگر از جمله صنعت نساجی کشور نیز ارتقا یابد.

 
——————————-
تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×