مد و پوشاک

مدل های ایرانی شناسنامه دار می شوند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مدل های ایرانی شناسنامه دار می شوند

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام مدل های ارائه شده توسط طراحان و تولیدکنندگان دارای شناسنامه خواهند شد.
نشست صمیمی تولیدکنندگان برتر پوشاک کشور با حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر ارشاد، در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این نشست برخی از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به نمایندگی از دیگر همکاران گزارشی را از دغدغه های عرصه تولید مطرح کردند.

حمید شاه آبادی نیز درباره مباحث مطرح شده عنوان کرد: مسئله مد و لباس از ابتدای دوران مدیریت بنده در معاونت امور هنری وزارت ارشاد اهمیت بسزایی داشته است و همواره در این راستا از اقدامات شعاری و ظاهری اجتناب کرده ام.

وی افزود: در جامعه امروز به دلیل توسعه تکنولوژی و فناوری های جدید، سبک زندگی نسبت به گذشته تغییر کرده است. امروزه نوع زندگی و انتظارات جامعه با روزهای نخست انقلاب متفاوت است. کارکرد و حضور زن در جامعه دچار تغییرات عمده ای شده و برای قشر دانشجو و تحصیل کرده کشور نیز پوشش ها متغیر است تا جایی که این تغییر سبک زندگی در روستاها نیز به چشم می خورد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون امور هنری وزیر ارشاد با بیان اینکه حوزه فرهنگی نیز مانند چرخه اقتصادی پوشاک پیچیدگی های بیشماری دارد، بیان کرد: این پیچیدگی ها مستلزم این است که ما هرچه بیشتر با مباحث تخصصی در این عرصه ها آشنا شویم تا بتوانیم به یک هدف واحد دست پیدا کنیم. متاسفانه شرایط فعلی جامعه و ظرفیت بازار باعث می شود که حتی برخی از تولیدکنندگان برای جلوگیری از ضررهای احتمالی پوششی را تولید کنند که براساس باورهای دینی و ملیشان نیست، از این رو ما تصمیم داریم تا شاخصه های دینی و هویت ملی و فرهنگی خود را بخش اقتصادی هم گام و هماهنگ کنیم تا بتوانیم شاهد اتفاقات جدیدی در این عرصه باشیم.

شاه آبادی زبان و دنیای مفهومی طراحان و تولیدکنندگان را متفاوت دانست و ادامه داد: امروز دغدغه طراحان مساله شو لباس و کپی برداری از طرح هایشان توسط تولیدکنندگان است، در حالیکه مشکلات حوزه تولید با این مسائل کاملا متفاوت است لذا نیازمند اقدامات ریشه ای در این زمینه هستیم تا بتوانیم به تطبیق پوشاک کشور با ارزش های ملی و اسلامی دست یابیم.

رییس کارگروه مد و لباس کشور با بیان این مطلب که در حال حاضر باید به فکر مدهای وادراتی به کشور بود، متذکر شد: با کمک و یاری یکدیگر می توانیم در هدایت و جریان سازی مد در کشور تاثیرگذار باشیم اما گام اول این است که طراحان و تولیدکنندگان به فهم درستی از حرف یکدیگر دست یابیم لذا استخراج نقطه مشترک، وظیفه بنیاد ملی مد و لباس است.

شاه آبادی اظهار کرد: در حال حاضر با مطالعات و شناختی که بر اساس برپایی نمایشگاه ها به دست آورده ایم می دانیم که نگاه روانشناسی به مساله مد بسیار ظریف و عمر مد در هر جامعه ای کوتاه است لذا باید مباحث مربوط به این مساله و مباحث جامعه شناسی آن جدی گرفته شود.

به گفته وی پوشش افراد در جامعه نخستین معیار برای شناسایی شخصیت فرد بوده، از این رو نحوه برخورد دیگران نیز با افراد متاثر از این امر است.

معاون امور هنری وزیر ارشاد با اشاره به وظیفه بنیاد ملی مد و لباس در تعامل طراحان و تولیدکنندگان خاطر نشان کرد: ارائه پوشش مناسب در جامعه مستلزم حمایت تولیدکنندگان از طراحان است و برای رسیدن به این هدف باید به نقطه مشترک بین طراحان، تولیدکننده و توزیع کنندگان در جامعه نزدیکش شد که امروز بنیاد ملی مد ولباس تشکیل شد تا مسئول این حلقه ارتباطی باشد.

شاه آبادی تصریح کرد: ارائه طرح های برتر می تواند تولیدکنندگان را مجاب کند تا با انتخاب مدل های مناسب امروزی، رنگ و مدل سال ۹۲ را به تولید انبوه برسانند. دولت نیز درصدی را برای کمک به تولیدکنندگانی که احتمال دارد دچار ضرر اقتصادی شوند در نظر گرفته است.

وی ضمن ابراز خرسندی از آمار ارائه شده از سوی تولیدکنندگان مبنی بر مثبت بودن فعالیت های معاونت هنری عنوان کرد: اینکه برخی می گویند بر اساس مدل های ارائه شده توانسته اند سلیقه مخاطبان را تغییر دهند بسیار مسرت بخش است و بنده معتقدم امروز می توانیم با استفاده از تجربیات گذشته برای بهار آینده، بانوان کشورمان را در عرصه مانتو به سمت پوشاک ایده آل و دارای ارزش معنوی و فرهنگی هدایت کنیم.

شاه آبادی همچنین از اعلام آمادگی صدا و سیما برای استفاده از پوشش های منتخب در سریال های و فیلم های نوروزی خبر داد و افزود: چندی پیش با دکتر ضرغامی برای تبلیغ طرح های تایید شده در صدا و سیما مکاتباتی داشته ایم تا شبکه تبلیغی در حوزه رسانه ها نیز با این بخش همکاری کند. همچنین وزارت صنایع برای حمایت از تولیدکنندگان و معاون امور ورزشی برای لباس ورزشکاران را نیز تا کنون اعلام آمادگی کرده اند.

معاون امور هنری وزیر ارشاد ادامه داد: اکنون در کشور باید به فکر برند ایرانی باشیم، البته شرایط ایده آل در این عرصه مربوط به فاز سوم فعالیت ها است، با این وجود تمام مدل های ارائه شده توسط طراحان و تولیدکنندگان دارای شناسنامه خواهند شد.

وی از انتخاب ۷ نفر از بزرگان عرصه تولید خبر داد و بیان کرد: این ۷ نفر با همکاری کمیته تولید معیارهای بازار را بر اساس نوع انتخاب آثار خواهند سنجید تا در حلقه های اتصال به نظر مشخصی دست یابیم لذا امیدواریم در بهار سال ۹۲ شاهد مانتو با نماد ایرانی در کشور باشیم.

رییس کارگروه ساماندهی مد و لباس درپایان با بیان اینکه چاپ نشریه تخصصی پوشاک را حمایت خواهیم کرد، گفت: با توجه به بودجه یک میلیاردی حوزه مد و لباس باید گفت که این مبلغ حتی صرف نمایشگاه ها نیز نمی شود اما بدون توجه به مسائل مالی و حمایت های آنچنانی دوست دارم که در این راه فعالیت کنم زیرا معتقدم می توانیم در کنار یکدیگر به این موضوعات جهت دهیم و بنیاد ملی مد ولباس را همراهی کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×