اخبار نساجی

مخالفت بانک مرکزی و وزارت نفت با انتشار اوراق سلف نفتی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مخالفت بانک مرکزی و وزارت نفت با انتشار اوراق سلف نفتی

 

آمادگی کامل بورس برای انتشاراوراق

معاون سازمان بورس از مخالفت بانک مرکزی و وزارت نفت با انتشار اوراق سلف نفتی در بورس انرژی خبر داد.

سید علی حسینی – معاون نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس – در گفت‌وگو با ایسنا، از مخالفت وزارت نفت و بانک مرکزی برای انتشار اوراق سلف نفتی در بورس انرژی خبر داد و گفت:بورس انرژی و سازمان بورس برای انتشار اوراق سلف نفتی آمادگی کامل دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود:نرم افزار معاملاتی و سرمایه‌گذاری این اوراق طراحی شده و مقررات آن نیز مورد تصویب قرار گرفته است ولی مشکل این اوراق در هماهنگی بین وزارت نفت و بانک مرکزی است.

وی تاکید کرد:مشکل عرضه اوراق سلف نفتی در هماهنگی درون وزارت نفت و بانک مرکزی است و برآیند آن این است که آنها موافق انتشار این اوراق نیستند ولی سازمان بورس با انتشار این اوراق موافق است زیرا سازمان بورس از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری بازار خوبی را برای انتشار اوراق سلف نفتی ایجاد کرده و برای راه‌اندازی آن آمادگی کامل دارد.

به گزارش ایسنا، با وجود پذیرش اوراق سلف نفتی در ۱۵ بهمن ۹۱ در بورس انرژی و وعده مسئولان مختلف مبنی بر معامله این اوراق قبل از پایان سال گذشته و اوایل امسال، هیچ خبری از عرضه اوراق سلف نفتی در بورس انرژی و فروش نفت به مردم نیست و با گذشت پنج ماه از سال، چهارمین بورس کشور معاملات خود را بدون اوراق سلف نفتی ادامه می دهد.

این در حالی است که مسئولان وزارت نفت، سازمان بورس و بورس انرژی در روز ۱۵ بهمن ۹۱ دور هم جمع شدند و بعد از بررسی‌های فراوان، اوراق سلف نفتی را در چهارمین بورس کشور پذیرش کردند و وعده دادند که این اوراق قبل از پایان سال در بورس عرضه می شود.

علاوه بر این معاون وزیر نفت در روز افتتاحیه بورس انرژی در جمع مسئولان وعده جدیدی در خصوص زمان عرضه اوراق سلف نفتی ارائه داده و گفته بود که اوراق سلف نفتی اوایل سال آینده در بورس انرژی عرضه می شود.

احمد قلعه‌بانی، در این مراسم اعلام کرده بود که اوراق سلف نفتی با اخذ مجوز از هیات مدیره شرکت ملی نفت مراحل نهایی را طی کرده و امیدواریم با توجه به جلساتی که با بانک مرکزی برگزار می‌شود اوراق سلف نفتی اوایل سال ۹۲ منتشر شود.

بر این اساس و با وجود آمادگی کامل مجموعه بازار سرمایه برای عرضه اوراق سلف نفتی و فراهم شدن تمامی شرایط، اوراق سلف نفتی در سال گذشته مجال عرضه پیدا نکرد و اکنون نیز با وجود گذشت پنج ماه از سال خبری از عرضه این اوراق نبوده و مسئولان بورس از مخالفت بانک مرکزی و وزارت نفت با انتشار اوراق سلف نفتی سخن می‌گویند.اما این مسئولان معتقدند که از نظر تکنیکالی و مقرراتی اوراق سلف نفتی آماده انتشار است ولی تا زمانی که وزارت نفت و بانک مرکزی اعلام نکند، این اوراق منتشر نمی شود.

این در حالی است که طبق تصویب مسئولان قرار بود عرضه نفت خام به مردم در قالب اوراق سلف نفتی با تعیین سود حداقل ۳۰ درصدی در معاملات دلاری و سود حداقل ۸۰ درصدی در معاملات ریالی انجام شود. درصورتی که میانگین قیمت نفت خام در بورس عمان و دبی در سررسید کمتر از ۱۳۰ دلار باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند نسبت به فروش نفت خام خود به قیمت ۱۳۰دلار به شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند.

همچنین درصورتی که قیمت نفت خام در سررسید، بیش از ۱۳۰دلار باشد، خریدار مخیر به تسویه نقدی یا دریافت نفت خام خواهد بود. بدین ترتیب بازده گواهی‌های سلف دلاری طی سه‌سال حداقل به میزان ۳۰ درصد خواهد بود.

بر مبنای توافق‌های انجام شده، شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان عرضه‌کننده و شرکت تأمین سرمایه امید به‌عنوان مشاور عرضه، متعهد خرید در عرضه اولیه و بازارگردان سود اوراق سلف نفتی، بازده قراردادهای دلاری- ریالی حداقل ۸۰ درصد تعیین شده است.

با این حال و در شرایطی که تمام اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم برای انتشار اوراق سلف نفتی و فروش نفت به مردم انجام شده است باید دید که وزارت نفت و بانک مرکزی به چه توافقی در انتشار این اوراق می‌رسند و چه زمانی آن را منتشر می‌کنند؟آیا با تغییر دولت و کابینه می توان به فروش نفت به مردم امیدوار بود یا این طرح نیز بعد از بررسی های فراوان و طراحی نرم افزار و تصویب مقررات همانند بورس ارز به دست فراموشی سپرده می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×