اخبار فرش ماشینی

محققان کشور روشی برای افزایش دوام منسوجات پنبه ای ارائه کردند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با استفاده از نانو نقره دوام شستشوی پارچه های پنبه ای دارای پوشش نانوذرات نقره را افزایش دادند ضمن آنکه با این روش الیاف تولید شده دارای خاصیت ضد باکتری می شوند.
دکتر محمد اسماعیل یزدان شناس از محققان این طرح تحقیقاتی با اشاره به اهداف اجرای این تحقیق، گفت: این تحقیق به منظور افزایش جذب نانوذرات نقره بر سطح پارچه های سلولزی و بهبود دوام شستشوی پارچه است.
وی ادامه داد: در این پژوهش اثر کاتیونیزه کردن سلولز (پنبه) را روی جذب نانوذرات نقره با استفاده از ماده کاتیونی کننده ۳-کلرو-۲- هیدروکسی پروپیل تری متیل آمونیوم کلراید و دو نوع نانو کلوئید نقره دارای پایدارکننده های متفاوت بررسی کردیم.

این محقق به بیان جزئیات اجرای این تحقیق پرداخت و یاداور شد: نتایج به دست آمده نشان داد که جذب نانو ذرات نقره روی پنبه کاتیونی بیشتر از پنبه غیرکاتیونی (حدود ۳ برابر) است و نمونه های عمل شده در دمای ۸۰ درجه سانتیگراد مقدار نقره بیشتری از نمونه های عمل شده در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد دارند.

یزدان شناس به ویژگی های این روش اشاره و اضافه کرد: افزایش جذب نقره در پنبه کاتیونی به دلیل تغییر بارهای سطحی سلولز است، علاوه‌بر این، نوع پایدارکننده نانوذرات، باعث تغییر در میزان جذب نانوذرات می‌شود همچنین پنبه کاتیونی، ویژگی ضدباکتری قوی‌تری نسبت به پنبه‌ غیرکاتیونی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد یزد خاطر نشان کرد: ماده کاتیونی تجاری در این پژوهش با قیمت مناسب در کشور موجود است و به راحتی می توان از آن در کارخانجات تکمیل صنایع نساجی استفاده کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×