اخبار فرش ماشینی

محصولات نساجی تولید ایران به نام خارجی فروخته می شود/ لزوم تغییر سرفصل های دانشگاهی در حوزه مد و لباس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به این که بسیاری از مشکلات در حوزه مد و لباس نهادینه شده است گفت: محصولات نساجی تولید ایران به نام اجناس خارجی فروخته می شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، نخستین سمپوزیوم مد و لباس، صنعت نساجی و صنایع مرتبط با حضور طراحان مد و لباس، تولید کنندگان پوشاک و نساجان و صنعتگران این حوزه برگزار شد.

در این مراسم معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع گفت: سال ۱۳۱۳ اولین واحد نساجی کشور در کاشان پایه گذاری شد و در سال های بعد رشد خوبی پیدا کرد. بعد از انقلاب و در زمان جنگ رکودی در این صنعت به وجود آمد اما پس از آن تعداد زیادی از واحد تولیدی کوچک و بزرگ راه اندازی شد.

جراحی افزود: شاید آمار تولید منسوجات ما در مقایسه با کشورهای دیگر پایین باشد اما امیدواریم در شرایط پس از برجام بتوانیم تولید خود را افزایش دهیم صنایع نساجی ما قابلیت رقابت با کشورهای دیگر را دارد و تولید کالای با کیفیت باعث رونق دوباره این صنعت در کشور می شود.

در ادامه این مراسم احمد داورزنی طراح و تولید کننده پیشکسوت با بیان اینکه برگزاری چنین نشست هایی می تواند ما را به هدف نزدیک تر کند افزود: در این سال ها که دوره رقابت است تولید کنندگان جوانی پا به عرصه گذاشتند و کار آنها قابل احترام است.

داورزنی ادامه داد: برخی نساجی ها می گویند ما می توانیم هر نوع پارچه ای را تولید کنیم اما این کافی نیست و باید طراح، تولید کننده و نساجی در کنار هم باشند. پیشکسوتان پوشاک سال ها زحمت کشیدند تا هم اکنون ۸۰ درصد پوشاک موجود در مغازه ها ایرانی باشد. باید آنقدر مدل های شیک و رنگ های خوب در اختیار مردم بگذاریم تا آنها کار ما را بپذیرند و نگاه بد به کالای ایرانی از بین برود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: بسیاری از مشکلات در کشور ما نهادینه شده و ربطی به عملکرد دولت های مختلف ندارد. پیش از هر مجموعه یا نهاد دولتی دست اندرکاران آن مجموعه هستند که می توانند کار را برای خود آسان کند.

قبادی اظهار داشت: روزهای خوشی در کشور ما پیش رو است مشروط بر اینکه خودمان تلاش کنیم تا موانع را از سر راه برداریم تولید محصول ایرانی متناسب با ذائقه ایرانی، سایز ایرانی، جغرافیا و … چندان مورد توجه قرار نگرفته است و در بخش نساجی نیز به طراحی پارچه نگاه جدی وجود ندارد محصول تولید شده در ایران به نام جنس خارجی فروخته می شود و همه این مسائل هیچ ربطی به وزارت ارشاد یا صنایع ندارد بلکه مشکلاتی است که درون این صنعت نهادینه شده است.

وی با بیان اینکه یکی از جاهایی که دولت نمی تواند نقش زیادی داشته باشد حوزه مد و لباس است افزود: بیشتر کار در دست مجموعه های غیر دولتی و خصوصی است اما انفجاری در فعالیت های این بخش وجود ندارد و این حجم بزرگ سرمایه به صورت منسجم در اختیار مصرف کننده قرار نمی گیرد اگر انسجامی در فعالیت های این بخش وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات حل شده و راه شروع این کارها داشتن انجمن ها و تشکل های فعال است.

قبادی افزود: تشکل هایی در این زمینه وجود دارد اما آنها چقدر توانستند در ذهن تصمیم گیران کشور تاثیر بگذارند؟ عدم ارتباط منطقی بین اجزای مد و لباس کشور یک خلا جدی است. نگاه به منافع درون سازمانی نمی تواند کار را جلو ببرد و منافع ملی زمانی تامین می شود که نگاه ما به بازار و مردم باشد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به تغییر سرفصل های دروس دانشگاهی گفت:« گروهی مشغول بررسی و تغییر تمام سرفصل های دروس طراحی لباس هستند چون آنچه در کتاب ها وجود دارد فقط بخش کوچکی از واقعیت است و اگر داخل خودمان دگرگونی نداشته باشیم همه تلاش ها بی ثمر خواهد بود.

در پایان این سمپوزیوم از دو کتاب «چهره های ماندگار صنعت مد و لباس نساجی» و «تاثیر پوشاک بر شخصیت انسان» رونمایی شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×