اخبار نساجی

محصولات ارگانیک در کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

محصولات ارگانیک در کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران

کاهش موارد مالاریا از ۲۰ هزار به یک هزار
توسعه ارگانیک نیاز به حمایت بیشتر دارد

پس از سه نشست پیاپی در مورد نحوه استفاده از کود شیمیایی و سموم آفت‌کش و باقی‌مانده آن در محصولات کشاورزی، این بار کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران به سراغ محصولاتی رفت که در تولید آن از هیچ گونه کود یا سمی جز نوع ارگانیک آن استفاده نمی‌شود. گرچه تولید محصولات ارگانیک در کشور ما هنوز درصد بسیار پایینی از کل تولیدات کشاورزی را شامل می‌شود اما این سهم با توجه بیشتر به ویژگی‌های محصولات ارگانیک و تبلیغ آن می‌تواند توسعه بسیار بیشتری یابد همان‌طور که برابر آمار سطح زیر کشت محصولات ارگانیک در دنیا هر ساله رو به افزایش است.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در هفتمین نشست از دور دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران ابتدا شاهرخ ظهیری با تاکید بر اهمیت تولید محصولات ارگانیک و بازار خوب آن در دنیا به ذکر خاطره‌ای از دوران فعالیت خود در صنایع غذایی و تقاضا برای مواد غذایی ارگانیک پرداخت. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی گفت: «آلمانی‌ها سیر زیادی مصرف می‌کردند اما محصولات ما را نمی‌خریدند. برای فهمیدن این مساله به آلمان رفتیم و در نهایت فهمیدیم آلمان‌ها از یونان سیر ارگانیک می‌خرند و به ما هم گفتند اگر سیر ارگانیک تولید بکنید از شما می‌خریم.» ظهیری با تاکید بر دشوار بودن پرورش محصولات ارگانیک افزود: «کشاورزان ما عادت به تولید ارگانیک ندارند و این مساله برایشان کاملا روشن نشده که می‌توان بدون استفاده از کودهای شیمیایی و سموم محصول تولید کرد و اغلب آنها هراس دارند که تولیدشان پایین بیاید.» ظهیری هم‌چنین به تلاش‌های انجمن ارگانیک ایران اشاره کرد که در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی داشته و به توسعه تولد محصولات ارگانیک کمک کرده است.

موارد مالاریا را کاهش داده‌ایم

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در ادامه جلسه پس از معرفی مختصری از انجمن ارگانیک ایران توسط سیدرضا نورانی رئیس انجمن، محمد عسگری‌نیا خزانه‌دار انجمن با اعلام این که اولین تولیدکننده کود و آفت‌کش ارگانیک در کشور است اشاره کرد که این محصولات را به سازمان ملل و کشورهایی چون ترکیه و هند نیز می‌فروشد. عسگری‌نیا با بیان این که شرکت او اولین کنترل‌کننده بیماری‌های منتقله از پشه به صورت ارگانیک است گفت: «ما در جنوب کشور به مبارزه با مالاریا رفتیم و توانستیم ۲۰ هزار مورد مالاریا در جنوب را به ۱۰۰۰ مورد کاهش دهیم.» او هم‌چنین از تلاش برای رفع باقی‌مانده سموم و کود در محصولات کشاورزی و رساندن آن به حداقل خبر داد.

کود شیمیایی ظلم در حق خاک است

نادر نوایی فعال کشاورزی با اشاره به این که موفق شده اسید هیومیک طبیعی را کشف کند از فعالیت‌هایش چون کنترل صدهزار هکتار زمین در طی ۳۰ سال گذشته و تولید ورم کمپوست برای اولین بار سخن گفت. او افزود: «ما در گذشته کشاورزی ارگانیک داشتیم اما از روزی که پودر رختشویی به ایران آمد از جهان ارگانیک خداحافظی کردیم.» نوایی با انتقاد از استفاده از سموم و کودهای شیمیایی به علت وجود کادمیم زیاد آنها را سرطان‌زا خواند. این فعال حوزه کشاورزی با بیان این که حد مجاز کادمیم در آمریکا ۵ میلی‌گرم در کیلوگرم و در اروپا ۱۵ میلی‌گرم در کیلوگرم است مقدار کادمیم در خاک مزارع کشاورزی ایران را بسیار بالا دانست به ویژه این که گیاه برنج این عنصر را بسیار زیاد جذب می‌کند. نادر نوایی دلیل نرخ بالای سرطان را همین عنصر دانست و تاکید کرد فرمولی تهیه کرده که براساس آن می‌توان طی پنج سال این عنصر را از خاک کشاورزی گرفت. او توزیع کودهای شیمیایی با کادمیم بالا را ظلم در حق خاک کشور دانست.

قربانعلی ضرغامپور دیگر فعال حوزه کشاورزی ارگانیک نیز با عنوان این که تولیدکننده کودهای ارگانیک در کشور است گفت که می‌تواند تا ۲۰ سال آینده نیاز کشور به کودهای ارگانیک را تامین کند.

پس از این سخنان سیدرضا نورانی با گلایه از کمک نشدن به انجمن ارگانیک ایران به آلودگی‌های فراوان خاک، هوا و آب اشاره کرد و هزینه کردن برای سالم کردن جامعه را بسیار پایین‌تر از هزینه درمان و دارو خواند. نورانی تاکید کرد که انجمن ارگانیک کاملا باز عمل می‌کند و تمام تشکل‌های بخش خصوصی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی می‌توانند در آن حضور داشته باشند و به رشد و توسعه محصولات ارگانیک در کشور کمک کنند. او هم‌چنین با اشاره به کمیسیون‌های مختلف انجمن ارگانیک در حوزه‌های مختلف بیان کرد که انجمن ارگانیک که از سال ۱۳۸۵ شکل گرفته تاکنون بسیار فعال عمل کرده اما کمتر حمایت شده است.

ایران پنجاهمین کشور دنیا در سطح زیر کشت محصولات ارگانیک

در ادامه نشست مهدی مهدی‌پور با ارائه آمار و اطلاعاتی به صورت پاورپوینت به حاضران نشست در مورد وضعیت تولیدات ارگانیک و سطح زیر کشت آن گفت. دبیر انجمن ارگانیک ایران تاکید کرد که کل فرآیند تولید محصول و فرآوری آن نیز باید برابر استانداردها ارگانیک باشد تا غذا از مزرعه تا چنگال ارگانیک بماند. او گفت: «در سراسر جهان سالانه حدود ۴۰ نمایشگاه غذای ارگانیک برگزار می‌شود که مهمترین آن در آلمان است. در دنیا ۱۶۲ کشور جهان مشغول تولید محصولات ارگانیک در حدود ۷۰ میلیون هکتار از اراضی دنیا هستند. که از این مقدار ۲/۳۷ میلیون هکتار آن مربوط به باغات و مزارع است.»

مهدی‌پور بازار محصولات ارگانیک در سال ۲۰۱۱ برابر ۹/۶۲ میلیارد دلار اعلام کرد که تا سال ۲۰۰۸ هر ساله ۲۰ درصد و پس از آن سالانه ۱۲ درصد رشد دارد. او افزود: «در دنیا ۸۶ کشور هستند که برای تولید ارگانیک قانون و دستورالعمل دارند و ۵۷۶ نهاد و موسسه هم کار نظارت را انجام می‌دهند.» به گفته دبیرکل انجمن ارگانیک ایران بیشترین فروش محصولات ارگانیک در دنیا در ایالات متحده با رقم ۱/۲۳ میلیارد یورو ثبت شده و پس از آن بازار ۲۰ میلیارد یورویی اروپا قرار دارد. مهدی‌پور هم‌چنین اعلام کرد کشور استرالیا با ۱۲ میلیون هکتار سطح زیر کشت بیشترین سطح تولید در دنیا را دارد و کشور آرژانیتن در رده دوم قرار گرفته است.

مهدی مهدی‌پور ادامه داد: «برابر آمار سال ۲۰۱۱ کشور ما با ۴۳ هزار هکتار سطح زیر کشت ارگانیک در دنیا رتبه پنجاهم را دارد اما رشد خوبی داشته‌ایم و به نظر می‌رسد که در حال حاضر حدود ۷۰هزار هکتار سطح زیر کشت ارگانیک داشته باشیم که البته این مقدار نسبت به کل کشاورزی ما ۰۹/۰ درصد است.» دبیر انجمن ارگانیک ایران با اشاره به این که اصل سلامت در کشاورزی ارگانیک نه تنها محصول و انسان، که سالمت زمین و آب و هوا را هم در نظر دارد بیان کرد که با وجود آلودگی‌های موجود در سطح زمین نمی‌توان ادعا کرد که محصولات ارگانیک کاملا عاری از آلودگی هستند اما در این محصولات میزان آلودگی روندی کاهشی دارد.

غلامرضا قاسم‌پور کارشناس سازمان ملی استاندارد ایران نیز اعلام کرد که اعطای نشان ارگانیک در اختیار این سازمان است و روش اجرایی آن نیز تدوین شده که تا دو هفته آینده اعلام خواهد شد. قاسم‌پور عنوان کرد که سازمان استاندارد به شرکت‌های بازرسی هم گواهی می‌دهد که بتوانند کار خود را انجام دهند و تنها گواهی محصول باقی مانده که سازمان در راستای تدوین آن نیز گام‌های خوبی برداشته است. به گفته این کارشناس، استاندارد محصول ارگانیک که نوشته شده مورد استفاده انجمن ارگانیک قرار گرفته است.

در پایان این نشست سیدرضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران با تاکید بر اهمیت گسترش تولید محصولات ارگانیک خواستار حمایت بیشتر نهادهای بخش خصوصی چون اتاق بازرگانی و سازمان‌های دولتی شد. نورانی گفت: «ما سال‌هاست که بحث تولید محصولات ارگانیک را دنبال می‌کنیم اما هرگاه وارد ساختمان شیشه‌ای وزارت جهادکشاورزی شدیم دیدیم بحث کود شیمیایی و سم در جریان است و دارند برای وارداتش تصمیم‌گیری می‌کنند.» رئیس انجمن ارگانیک ایران تاکید کرد برای تولید محصول ارگانیک ابتدا کشاورزان باید آموزش ببیند تا بتوانند این پروژه را مدیریت کنند. استفاده از نهاده‌های کشاورزی ارگانیک نیز عامل بعدی است که باید توسط کشاورزان مورد توجه قرار بگیرد. هم‌چنین به گفته نورانی برای هرگونه کنترل آفات و تقویت خاک باید از مواد ارگانیک استفاده کند که میزان آن نیز مشخص است. رئیس انجمن ارگانیک ایران در پایان این نشست بر ضرورت فعالیت بیشتر در این حوزه تاکید کرد.

شاهرخ ظهیری رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران نیز با اعلام حمایت اتاق از انجمن ارگانیک ایران و فعالیت‌های آن در حوزه کشاورزی اعلام کرد نشست بعدی کمیسیون را نیز به همین مساله اختصاص خواهد داد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×