اخبار نساجی

محدودیت واردات، رونق تولید داخل یا باز شدن راه قاچاق!؟

 

محدودیت واردات، رونق تولید داخل یا باز شدن راه قاچاق!؟

تصمیم است دیگر، وقتی سران و کارشناسان تصمیمی می‌گیرند یعنی حتماً جوانبش را سنجیده‌اند و خوب و بدش را بررسی کرده‌اند تا ایده‌اشان را به اجرا گذاشته‌اند.

وقتی قرار است من و توی ایرانی درهای خانه بزرگمان ایران و در تک تک خانه‌های شخصی‌مان را روی کالاهای لوکس و غیرضروری خارجی ببندیم یعنی احتمالاً به نفع همه ماست.

چند روزیست موضوع تاپ اخبار شده ممنوعیت واردات بیش از ۷۰ قلم کالا. هر روزنامه‌ای را که می‌خوانی، هرسایتی که باز کنی سخن از این کالاهاییست که قرار است زین پس پشت درهای کشور بمانند.

اصلاً منطقی‌تر که فکر کنیم وقتی در ایران این همه لوازم خانگی، پوشاک، وسایل آشپزخانه مواد بهداشتی، اسباب بازی و … تولید می‌شود چرا ارز و سرمایه کشور را بفرستیم برود و به جای آن مثلاً کاکائو و قهوه، گل و حشره‌کش و چمدان و چتر و فندک و … بخریم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کمی غیرت داشته باشیم روی کالاهای تولید داخل بد نیست. مگر اجناس ایرانی چه کم از نمونه‌های خارجی دارد که آن‌ها را به هر قیمتی با جان و دل می‌خریم؟ فرهنگش جا نیفتاده یا این‌که کیفیتش باب دل نیست؟ کار سختی نیست!

این یک فرصت است برای این‌که خود را عادت دهیم از جنس ایرانی استفاده کنیم. تولیدکنندگان… این برای شما هم فرصت است، فقط کمی کیفیت کالاهایی که می‌سازید را بیشتر کنید تا دیگر نگران رقبای خارجی نباشید و نترسید از این‌که ورشکسته شوید.

اصلاً شاید از طرفی ممنوعیت واردات کالا مقابله با تحریم‌ها باشد. یعنی آهای تحریم‌کنندگان بدانید ایرانی جماعت نیازش را از داخل تامین می‌کند و به‌خاطر این‌که از کالای خارجی استفاده کند به حرف زور تن در نمی‌دهد.

البته همه چیز این‌قدرها هم سطحی و خوب نیست، هر تصمیم کلانی پیامدهای منفی خود را دارد. همه این کالاها چندان هم تجملاتی و غیرضروری به نظر نمی‌رسند. وقتی بازار خرید و فروش کامپیوتر و گوشی موبایل آشفته می‌شود و قیمتشان افزایش می‌یابد یعنی مردم به آن نیاز دارند که به جای جنس نو به دست دوم هم قانع می‌شوند.

وقتی نیاز مردم از روش‌های قانونی برآورده نشود مسیرهای قاچاق باز می‌شود و کالاهایی که متقاضی دارند به هرشیوه‌ای وارد کشور می‌شوند.

تجارت را کنترل کردیم که ارز هدر نرود؟ قاچاق که بیشتر سرمایه مملکت را به باد می‌دهد. کالاهای بی‌کیفیت و بدون ضمانت وارد کشور می‌شود و هیچ کس نیست که به آن نظارت کند، آن هم بدون پرداخت عوارض و مالیات و هزینه گمرک.

و این‌چنین است که بازنگری در این تصمیم لازم می‌شود و چند موردی قلم می‌خورد، آیا بهتر نیست جوانب کار را از اول خوب بسنجیم که کار به اینجا نکشد؟

کنترل ارز درست، فرهنگسازی برای استفاده از کالای داخلی به جا، نه گفتن به تحریم‌ها خوب، اما نیاز مردم هم باید دیده شود. قاچاق ضربه‌ی مهلکی برای اقتصاد است. باید مرزها را محکم نگه داریم.

رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کرمانشاه معتقد است ممنوعیت واردات کالاهایی که مورد نیاز مردم است سبب آشفتگی بازار می‌شود.

«عبدالرضا یاری»، از ممنوعیت واردات برخی کالاها به عنوان فرصتی برای کشور یاد می‌کند، البته در صورتی که کالاهای منع شده نیاز اساسی مردم نباشد.

وی گفت: برخی کالاها نظیر کامپیوتر نیاز واقعی مردم هستند و منع ورود آنها زمینه‌ی قاچاق را فراهم می‌کند.

رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده‌ی کرمانشاه مشکلات اقتصادی را یکی از پیامدهای قاچاق کالا دانست و خاطرنشان کرد: کالایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود به لحاظ قیمت و کیفیت کنترل نمی‌شود و فروشنده مسوولیتی در قبال آن ندارد.

یاری با بیان این‌که حمایت از تولیدات داخلی در نهایت به حمایت از مصرف‌کننده منجر می‌شود، تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی نیز باید از این شرایط به عنوان فرصت استفاده کنند و با کنترل قیمت و کیفیت تولیدات خود مردم را به سمت استفاده از کالای ایرانی سوق دهند.

وی از تولیدکنندگان خواست به دور از هرگونه انحصار، تولید خود را رونق بخشند، زیرا انحصار در هر شرایطی به ضرر مردم و اقتصاد است.

رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده‌ی کرمانشاه یادآور شد: باید مکانیسمی طراحی شود تا از انحصار کالا و قاچاق جلوگیری شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×