اخبار نساجی

فهرست صنایع مشمول دریافت تسهیلات نهایی شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تسهیلات

 

آخرین گزارش‌ها از فعالیت کارگروه ایجاد رونق در استان‌ها تا آخر این هفته نهایی شده و با سهمیه‌بندی استانی فهرست مشمولان دریافت تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی مشخص خواهد شد. به گفته کارشناسان، این تسهیلات از محل منابع بانکی و با یارانه دولتی در ۳۵درصد سود تسهیلات پرداخت خواهد شد.

این تسهیلات برای واحدهای صنعتی درنظر گرفته شده که فقط با مشکل کمبود نقدینگی مواجهند. سقف این تسهیلات یک میلیارد تومان است اما طرح‌های با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌توانند ۲میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.
پیش‌بینی شده در امسال با اعطای ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشور، زمینه اشتغال ۱۸۵هزار و ۵۰۰ نفر در این واحدها ایجاد شود.
کارگروه استانی ایجاد رونق در بنگاه‌های کوچک صنعتی و معدنی برای طرح‌های قابل بهره‌برداری تاکنون در تمام استان‌های کشور تشکیل جلسه داده است. اطلاعات جمع‌آوری شده استان‌ها هر سه‌شنبه به دبیرخانه اقتصاد مقاومتی در سازمان صنایع کوچک ارسال شده و با نظر رییس سازمان صنایع کوچک به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال شده تا در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه شود.

 
۳۵درصد از یارانه سود تسهیلات
فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در این زمینه به صمت گفت: قرار است ۱۶۰هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۱۲هزار واحد صنعتی در قالب این کارگروه پرداخت شود، اعتبار این تسهیلات به دستور بانک مرکزی و از محل اعتبار بانک‌ها تامین شده است. اما در تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که ۳۵درصد از یارانه سود تسهیلات آن از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرای این طرح ملی تخصیص یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سهمیه‌بندی استانی برای تسهیلات
این در حالی است که شهرستان‌های محروم و کمتر توسعه‌یافته در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارند. به عنوان نمونه شهرک صنعتی اردستان در اصفهان با ۸۱ واحد صنعتی که ۶۰درصد آنها تعطیل و نیمه‌فعال است در اولویت دریافت تسهیلات قرار گرفته است.
همچنین در هرمزگان ۳۷۱ واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد، ۲۷۹ واحد فعال و ۱۰۲ واحد تعطیل است. در واقع ۵۶ درصد از واحدهای صنعتی هرمزگان غیرفعال بوده و راه‌اندازی آنها نیازمند اختصاص و اعطای ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌دار است.
در لرستان نیز ۴۱۰ واحد صنعتی وجود دارد که با ظرفیت کمتر از ۵۰درصد مشغول فعالیت هستند که ۹۶درصد آنها واحدهای صنعتی کوچک هستند. در مجموع برای راه‌اندازی ۲۵۳ واحد صنعتی در این استان باید حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار تامین شده و در قالب تسهیلات و یارانه به این واحدها تزریق شود.

 
آمار مشمولان نهایی شد
غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران درباره آخرین تصمیم‌های کارگروه ایجاد رونق به صمت گفت: اکنون آمار کلی از واحدهای مشمول دریافت تسهیلات به‌طور تقریبی نهایی شده است و هر واحد صنعتی امکان دریافت تا یک میلیارد تومان تسهیلات را دارند و طرح‌های صنعتی قابل بهره‌برداری نیز تا ۲ میلیارد تومان امکان دریافت تسهیلات را دارد.
او با تاکید بر اینکه کمبود نقدینگی به عنوان تنها مشکل واحد صنعتی، شرط اصلی برای دریافت این تسهیلات است، تصریح کرد: معاونت‌های تولید، برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه رییس سازمان صنایع کوچک در کشور کارگروه ایجاد رونق را تشکیل داده و پیگیر شناسایی واحدهای صنعتی راکد و نیمه‌فعال برای رونق‌بخشی است.
سلیمانی تاکید کرد: بنا بر دسته‌بندی‌های انجام شده ۱۰هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط باید در پرداخت تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی مورد حمایت قرار گیرند، همچنین ۳هزار واحد صنعتی تعطیل، ۴هزار واحد صنعتی که زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند به همراه ۳هزار واحد صنعتی که بین ۵۰ تا ۷۰درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند در طرح پرداخت این تسهیلات یارانه‌ای معرفی خواهند شد.
معاون سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه ۲هزار طرح صنعتی بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی نیز در ردیف دریافت تسهیلات قرار دارد، گفت: تمام این واحدهای صنعتی در شهرک‌ها مستقر نبوده و برای یکسان‌سازی آمارها، تا پایان هفته به استان‌ها مهلت داده شد تا جمع‌بندی نهایی را انجام دهند اما آمار کلی تعداد این واحدهای دسته‌بندی شده در استان‌ها از قبل مشخص بوده است.

سلیمانی یادآوری کرد: بانک مرکزی مصوبه‌ای داده است تا تمام بانک‌ها بر اساس مصوبه قرارگاه اقتصاد مقاومتی دولت مشکلات تولید را حل کرده و در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دهند. این تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی از منابع بانک‌ها اختصاص یافته و درصدی از سود این تسهیلات را دولت از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداخت خواهد کرد.
بنا بر این گزارش، اختصاص این تسهیلات به تفکیک استقرار در شهرک‌های صنعتی یا خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقسیم نشده است و تمام واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشور با درنظر گرفتن شاخص‌های خاص مشمول دریافت این ردیف تسهیلات می‌شوند. شاخص‌های متعددی برای شناسایی مشمولان دریافت تسهیلات در این طرح درنظر گرفته شده به طوری که واحدهای صنعتی با محصولات صادرات‌محور، دارای بازار فروش، تکمیل‌کننده خوشه‌های صنعتی، ارتقادهنده ارزش‌افزوده، جلوگیری‌کننده از واردات محصولات خارجی، ایجادکننده اشتغال پایدار و… از مهم‌ترین آنهاست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×