اخبار نساجی

متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما پس از رتبه بندی شرکت های هواپیمایی در اردیبهشت

 

متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما پس از رتبه بندی شرکت های هواپیمایی در اردیبهشت

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که رتبه شرکت های هواپیمایی در اردیبهشت ماه اعلام می شود از متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما در سال جاری خبر داد و گفت: هیچ شرکت هواپیمایی درخواست خرید هواپیمای روسی به سازمان هواپیمایی ارائه نکرده است.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا نخجوانی رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که رتبه بندی شرکت های هواپیمایی نهایی شده است، گفت: طرح رتبه بندی شرکت های هواپیمایی به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و با تایید وی کار رتبه بندی آغاز شده است و امیدواریم از اردیبهشت اعمال شود.

نخجوانی با بیان این که در رتبه بندی شرکت های هواپیمایی ترکیبی از توانمندی ها، زیرساخت های فنی و عملیاتی، عمر ناوگان و نحوه خدمات رسانی به مردم لحاظ می شود، اضافه کرد: در فواصل دو تا سه ماه یکبار رتبه بندی تجدید و ارزیابی صورت می گیرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که شرکت های هواپیمایی از رتبه خود راضی نیستند باید برای ارتقای وضعیت فعلی تلاش کنند، اضافه کرد: مردم براساس رتبه شرکت های هواپیمایی نسبت به هواپیما برای سفر خود اقدام می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

*متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما در سال جاری

وی به پیش بینی قانون برنامه پنجم مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا سال ۹۲، اشاره و اضافه کرد: همچنین در قانون برنامه پنجم پیش بینی شده که در سال ۹۱ باید متنوع سازی نرخ بلیت اتفاق بیفتد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که رتبه بندی شرکت های هواپیمایی از پیش نیازهای متنوع سازی بلیت هواپیما است، اضافه کرد: با این اقدام حقوق مسافران تامین می شود و از مردم انتظار می رود در تهیه بلیت هواپیما نتایج رتبه بندی را لحاظ کنند.

*افزایش نرخ بلیت هواپیما برای ساعات پر متقاضی در پی متنوع سازی

نخجوانی با تاکید بر این که برای متنوع سازی نرخ بلیت چندین سناریو به ستاد هدفمندی یارانه ها ارائه شده است، خاطرنشان کرد: محورهای تعیین کننده حول مسئله نرخ سوخت خواهد بود.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که ساعت انجام پرواز نیز در تعیین قیمت ها تاثیر خواهد داشت، ادامه داد: بیشترین تقاضا برای پرواز بین ساعات پنج صبح تا ۹ شب و کمترین تقاضا بین ساعات ۹ شب و چهار صبح است و در متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما، برای ساعات کم متقاضی قیمت پایین تر و برای ساعاتی که متقاضی بیشتری دارند قیمت بالاتری تعیین می شود.

*برخورد با ۷۰ آژانس و دفتر مسافرت هوایی متخلف

وی به بازرسی از دفاتر خدمات مسافرتی به صورت محسوس و نامحسوس اشاره و اضافه کرد: این بازرسی توسط عوامل سازمان و با همکاری انجمن های صنفی در استان ها انجام می شود و به مشکلاتی که توسط مردم اعلام می شود رسیدگی صورت می گیرد.

نخجوانی با بیان این که در اسفند و بهمن سال گذشته بیش از ۷۰ آژانس و دفتر مسافرتی که مرتکب خلاف شده بودند مورد برخورد قرار گرفتند، اضافه کرد: با توجه به نوع تخلف، مجازات هایی که در آیین نامه لحاظ شده اعمال می شود.

*فعالیت شرکت هایی که با کمتر از ۵ فروند فعالیت می کنند اقتصادی نیست

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که وظیفه داریم از کلیه شرکت های هواپیمایی به داخلی حمایت کنیم، اضافه کرد: به استثنای شرکت هواپیمای ایران ایر مابقی شرکت های هواپیمایی خصوصی هستند.

وی با بیان این که ۱۸ ایرلاین در ناوگان هوایی ایران مشغول به کار هستند، در مورد شرکت های هواپیمایی که تعداد کمی ناوگان در اختیار دارند گفت: ما باید شرکت ها را تشویق به توسعه و ارتقای ناوگان کنیم و تا جایی که می دانیم که شرکتی نیست که تمایل به توسعه ناوگان نداشته باشد.

نخجوانی در ادامه افزود: شرط ما برای ایجاد ایرلاین جدید این است که سرمایه گذار توان خرید پنج فروند هواپیما مورد تایید سازمان هواپیمایی را داشته باشند اما با کسانی که قصد شروع با سه فروند هواپیما را دارند نیز همراهی می کنیم.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: قاعدتا شرکتی که با کمتر از پنج فروند هواپیما فعالیت می کند، فعالیتش غیر اقتصادی خواهد بود و باید برای رسیدن به سود ساعات پرواز را افزایش دهند.

*خروج ۲۵ فروند ناوگان فرسوده

وی متوسط سن ناوگان را ۲۱ سال اعلام و اضافه کرد: برای ارتقای وضع ناوگان برنامه داریم که ۲۰ الی ۲۵ فروند هواپیمایی که متوسط عمر آن ها از حد مشخصی بالاتر است را با هواپیمای با سن پایین تر جایگزین کنیم.

نخجوانی با بیان این که ایرلاین ها در تامین هواپیما فاکتورهای مهمی از جمله صرفه و سود اقتصادی را در نظر می گیرند، اضافه کرد: شرکت ها برای این که بتوانند منابع لازم برای خرید هواپیما را تامین کنند باید بتوانند گزارش توجیه فنی واقتصادی را تهیه کنند.

*تعیین نرخ جدید سوخت و بلیت هواپیما در فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هستیم، تصریح کرد: بنا شده در آینده ای نزدیک نرخ سوخت و بلیت هواپیما تعیین شود و امیدوارم نرخی که در طی اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها برای سوخت و بلیت هواپیما تعیین می شود در حدی باشد در محاسبه طرح توجیه فنی کشش لازم را برای سرمایه گذاری ایجاد کند تا بانک ها و سرمایه گذاران تمایل و رغبت برای سرمایه گذاری در صنعت هواپیمایی پیدا کنند.

به گفته او، اگر حداقل سود در نظر گرفته شده برای این صنعت کمتر از سود اوراق مشارکتی که توسط بانک ها و موسسات منتشر می شود باشد، سرمایه گذاران تمایلی به حضور در این بخش نخواهند داشت.

نخجوانی گفت: امیدوارم برای صنعت تصمیمی گرفته شود تا بتوانیم اهداف توسعه ای در صنعت هوایی به اجرا در بیاوریم.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، به طور قطع افزایش نرخ بلیت و سوخت هواپیما همزمان انجام خواهد شد تا شرکت ها هواپیمایی بتوانند از محل افزایش نرخ بلیت افزایش نرخ سوخت را جبران کنند.

*استقبال از هواپیماهایی که مردم با شنیدن نام آن ها احساس امنیت کنند

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که فاتحه توپولوف ۱۵۴ را با فروش آن ناوگان هوایی کشور خواندیم، اضافه کرد: به عنوان سازمان حاکمیتی خط دار و اقدام کننده برای خرید هواپیما نیستیم و ماموریت ما این است که درخواست شرکت های هواپیمایی برای ورود ناوگان جدید را بررسی کنیم.

وی با بیان این که شرکت های هواپیمایی از هواپیماهایی استقبال می کنند که مسافر با شنیدن نام آن احساس امنیت کنند، اضافه کرد: عامل دیگر در خرید هواپیما میزان خدمات و پشتیبانی هواپیما است. به عبارت دیگر استقبال از هواپیمایی صورت می گیرد که طیف گسترده ای از مراکز تعمیراتی و پشتیبانی برای آن وجود داشته باشد.

نخجوانی میزان مصرف سوخت را از دیگر عوامل تعیین کننده در خرید هواپیما اعلام واضافه کرد: هر چه تکنولوژی هواپیما بالاتر و مصرف سوخت آن کمتر باشد بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.

*هیچ شرکتی درخواست خرید هواپیمای روسی نداده است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که با هیچ سازنده ای دشمنی نداریم و با هیچ سازنده ای هم رفیق نیستیم، خاطرنشان کرد: هیچ شرکتی درخواست خرید هیچ هواپیمای روسی را به ما نداده است.

نخجوانی تاکید کرد: سن هواپیما برای ورود به ناوگان مهم نیست بلکه طول عمر مفید و میزان ساعات پرواز هواپیما تعیین کننده است.

وی افزود: اگر هواپیما متعلق به شرکتی باشد که مقررات فنی وعملیاتی را به صورت سختگیرانه اجرا می کند اقدام به خرید هواپیما می کنیم.

*شرایط صندوق توسعه ملی برای شرکت های هواپیمایی مناسب نیست

رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اختصاص تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به شرکت های هواپیمایی برای توسعه ناوگان اظهار کرد: در مقررات اساس نامه صندوق توسعه ملی شرایطی وجود دارد که با توجه به وضعیت حاکم بر صنعت هوایی برای شرکت های هواپیمایی سخت است بنابراین تاکنون هیچ شرکت هواپیمایی موفق به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نشده است.

وی ادامه داد: در این راستا رییس جمهوری دستور ویژه ای را در پی درخواست وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از منابع این صندوق در بخش هوایی صادر کرده که می تواند شرایط مورد نظر شرکت های هواپیمایی را فراهم کند. اما تغییر اساس نامه صندوق توسعه ملی که از مصوبات مجلس است نیاز به تامین نظر اعضای هیات امنا و همچنین نمایندگان مجلس دارد.

*تامین نیاز ارزی ایرلاین ها بدون محدودیت توسط بانک مرکزی

نخجوانی درباره تامین ارز شرکت های هواپیمایی اظهار کرد: با توجه به اینکه شرکت های هواپیمایی در تامین ارز مورد نیاز خود با مشکل روبرو بودند در مرحله اول ۵۰ میلیون دلار و در مرحله بعد ۷۰ میلیون دلار برای شرکت های هواپیمایی در نظر گرفته شد که اکنون بنا به اعلام معاون ارزی بانک مرکزی محدودیتی ندارد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: بر این اساس شرکتهای هواپیمایی با اعلام میزان نیاز ارزی خود به یکی از بانک های عامل مراجعه و اسناد خود را ارائه می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون برای دریافت ۵۰ میلیون دلار ایرلاین ها معرفی کرده ایم و اکنون مرحله دوم آغاز شده است.

*بدهی ۲۰۰ میلیاردی ایرلاین ها به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی

نخجوانی درباره بدهی ایرلاین ها به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: ۱۲ شرکت هواپیمایی و تا پیش از عید با شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی توافق کرده و در حال مراوده هستند وچندین شرکت نیز در حال مذاکره برای حل و فصل بدهی خود هستند.

وی میزان بدهی ایرلاین ها را به شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

*رتبه ای در زمینه سوانح هوایی وجود ندارد

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که رتبه ای در زمینه سوانح هوایی وجود ندارد، اظهار کرد: کشورهای دیگر نیز چنین رتبه ای را ندارند اما شاخص هایی در این زمینه وجود دارد.

به گفته او، بازرسی هایی که توسط ایکائو تحت عنوان یوزاپ انجام شد بازرسی ایمنی بین المللی از بخش های حاکمیتی در کشورهای مختلف بود.

نخجوانی ادامه داد: بخش حاکمیتی ملاک ارزیابی است و نه بخش های تصدی گری و رتبه دهم ایران در بین ۱۷۰ کشور در سایت رسمی ایکائو قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، این درحالی است که پیش تر حسین حبیبی اهزون معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری در یک نشست خبری از اعلام رتبه ایران در زمینه سوانح هوایی تا اوایل سال ۹۰ خبر داده بود.

*موفقیت صنعت هوایی به رغم تحریم های اعمال شده در سال گذشته

نخجوانی با بیان این که سال گذشته برای صنعت هوایی کشور همراه با موفقیت بود، اظهار کرد: به رغم فشار استکبار و تحریم های اعمال شده بر صنعت هوایی ایران و اقدامات صورت گرفته در حوزه بانکی و بیمه ای و ممانعت از فروش هواپیما، قطعات و سرویس های مختلف اطلاعاتی و نرم افزاری صنعت هوایی به دلیل برخورداری از طیف گسترده کارشناسان و متخصصان با بهره گیری از روش های جدیدی که توسط کارشناسان صنعت طراحی شده توانستیم بر کلیه حوزه هایی که دشمن سعی می کند از آن طریق صنعت هوایی را تحت فشار قرار دهد موفق باشد.

وی با تاکید بر این که صنعت هوایی در سالی که گذشت با رشد کمی و کیفی قابل توجهی همراه شد، اضافه کرد: این امر سندی دیگر بر بی تاثیر بودن شرایط تحریمی غرب بر نظام جمهوری اسلامی ایران است.

*رشد شبکه پروازی در سال گذشته

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که ۲۰۹ فروند هواپیما در صنعت هوایی ایران فعالیت می کنند، اضافه کرد: با برخورداری از این هواپیماها آمار عملکرد صنعت هوایی در سال گذشته بسیار گسترده بوده به طوری که تعداد پروازها، شبکه پروازی و میزان مسافران جابه جا شده از رشد برخوردار شده است.

نخجوانی به صدور مجوزهای لازم توسط سازمان اشاره و اضافه کرد: در حوزه موضوعات بین المللی وارتباط با کشورهای دیگر نیز تفاهمات خوبی با کشورهای منطقه داشته ایم. به طوری که مبداء و مقصد پروازها ارتقا پیدا کرد و همچنین تعداد شرکت های هواپیمایی که به نقاط مختلف دنیا پرواز می کردند افزایش یافت.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری به افزایش پروازهای عتبات اشاره و اضافه کرد: همچنین به رغم عدم جابه جایی زائران حج تمتع توسط طرف سعودی شرکت های ایرانی با موفقیت توانستند زائران ایرانی را جابه جا کنند.

وی به دریافت تاییدیه های بین المللی درحوزه های استاندارد و مقررات اشاره و اضافه کرد: در بازرسی ایکائو رتبه یازدهم را در بین ۱۷۰ کشور کسب کردیم.

نخجوانی افزود: در حوزه چک دستگاه های ناوبری مشکلاتی را داشتیم اما تاکنون توانسته ایم نیازهای خود را برطرف کنیم به طوری که تمام فرودگاه های کشور در این زمینه به روز هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که رشد خوبی در فضاهای فرودگاهی ایجاد شده و باندهای برخی فرودگاه ها ترمیم شده اند، اضافه کرد: بسیاری از امور در داخل کشور توسط شرکت های داخلی انجام می شود.

وی با بیان این که در سال گذشته از تولید و سرمایه داخلی حمایت کرده ایم به نام گذاری سال جاری به عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: ۴۳ فرونده هواپیمای MD داریم که طی سال گذشته بیش از نیمی از آن ها در داخل کشور به ثبت رسیده اند به این معنا که چک و تعمیر آنها در داخل کشور به طور کامل انجام شده است.

نخجوانی با بیان این که به دنبال استفاده از خلبان های ایرانی هستیم، گفت: طی سال گذشته ده ها خلبان ایرانی آموزش دیده و روی هواپیماهای موجود کار کرده اند.

*رشد ۸.۵ درصدی پروازهای داخلی و کاهش سه درصدی نشست و برخاست های بین المللی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که عملکرد صنعت هوایی در نوروز سال ۹۰ و ۹۱ با رشد در ارائه خدمات همراه بود، تصریح کرد: بخش هوایی در نوروز سال جاری در مقایسه با نوروز سال گذشته شرایط مطلوب تری داشت و بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری برای نظارت بر خدمات رسانی ایرلاین ها در فرودگاه های کشور مستقر بودند.

وی ادامه داد: در طرح نوروزی از بیست و پنجم اسفند ماه و تا پایان سیزدهم فروردین ماه ۹۱ تعداد مسافران جابه جا شده به یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۳۴۱ رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۷ درصدی برخوردار شده است.

نخجوانی در ادامه با بیان این که در سال ۹۰ ،۱۳ هزار و ۷۲ پرواز داخلی در ایام نوروز انجام شد افزود: در نوروز سال ۹۱ تعداد پروازهای داخلی با رشد هشت درصدی به ۱۴ هزار و ۱۰۶ پرواز رسید.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که روزانه ۴۰۰ پرواز عبوری از آسمان کشور انجام می شود که از سرویس های ناوبری کشورمان استفاده می کنند، اضافه کرد: در ایام نوروز سال گذشته ۱۲ هزار و ۱۴۰ پرواز عبوری انجام شد که با رشد ۸.۵ درصدی در نوروز در سال جاری به ۱۳ هزار و ۶۱۳ پرواز رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی مجموع نشست و برخاست های بین المللی در نوروز سال ۹۱ را شش هزار و ۳۲۳ پرواز اعلام و اضافه کرد: این میزان در سال گذشته شش هزار و ۶۸۳ بود که نشان از کاهش سه درصدی نشست و برخاست های بین المللی در سال جاری دارد.

*رشد ۲۵ درصدی پروازهای داخلی و بین المللی

وی در مجموع تعداد پروازهای داخلی و بین المللی را بیش از ۲۰ هزار پرواز اعلام و اضافه کرد: تعداد پروازها از حدود ۲۵ درصد رشد برخوردار شده است.

نخجوانی فرودگاه مهرآباد را پر ترافیک ترین فرودگاه در پذیرش مسافران داخلی و فرودگاه بین المللی امام خمینی پر ترافیک ترین فرودگاه در زمینه پذیرش مسافران خارجی اعلام کرد.

به گفته رییس سازمان هواپیمایی کشوری، تعداد پروازهای کیش در نوروز در سال جاری در برخی از روزها به ۱۴۰ پرواز رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در نوروز سال ۹۱ در نظر گرفتن مسافران جابه جا شده از طریق شرکت های خارجی ۲۴۳ هزار مسافر بین المللی جابه جا شده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۶ هزار نفر بوده است.

وی متوسط تاخیر در پروازهای نوروزی در سال ۸۹ را ۳۰ دقیقه، در سال ۹۰ ۲۴ دقیقه و در سال جدید ۲۲ دقیقه اعلام کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×