اخبار نساجی

مبنای محاسبات گزارش‌های قیمتی بانک مرکزی اعلام شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مبنای محاسبات گزارش‌های قیمتی بانک مرکزی اعلام شد

 

بانک مرکزی ایران در گزارشی مبنای محاسبات و اعلام قیمت اقلام خوراکی را اعلام کرد.

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بارها از نبود قیمت‌های واحد اقلام گلایه کرد‌ه‌اند اعلام قیمت‌ها کار دشواری است. در این شرایط یکی از منابع رسمی اعلام قیمت‌ها بانک مرکزی است که معمولا دیر یا زود گزارش‌های هفتگی قیمت اقلام را منتشر می‌کند.

انتشار این قیمت‌ها گاهی با آنچه مردم در سطح شهر مشاهده می‌کنند چندان منطبق نیست و شاید به همین دلیل هم است که بانک مرکزی در گزارشی مبنای محاسبات گزارش‌های خود را اعلام کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر این اساس، بانک مرکزی اعلام کرده است که منابع اطلاعات گزارش‌های قیمت اقلام شامل لبنیات فروشی، خواروبار فروشی، سوپر مارکت، میوه و سبزی فروشی، قصابی و مرغ فروشی است که در مناطق مختلف تهران به ویژه مکان‌های پرجمعیت انتخاب شده‌اند و هر هفته قیمت اقلام مورد نظر از این منابع اطلاع که ثابت هستند اخذ می‌شود.

در این گزارش اضافه شده که همچنین قیمت کالاهای انتخابی از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران جهت مقایسه با قیمت‌های آزاد آنها، جمع‌آوری می‌شود.

بر این اساس، عنوان شده است که پس از جمع‌آوری کلیه قیمت‌ها در مناطق مختلف تهران، متوسط قیمت هر کالا از میانگین ساده کلیه قیمت‌های موجود به دست می‌آید و درصد تغییر نسبت به هفته قبل و هفته مشابه ماه قبل محاسبه می‌شود و سپس گزارش هفتگی متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران که حاوی گزارش مشروح و جدول قیمتهاست ، تهیه می‌شود.

به منظور اطلاع هر چه دقیق‌تر و سریع‌تر بانک مرکزی از قیمت برخی از اقلام مهم مواد خوراکی در سطح خرده فروشی، مقایسه قیمت فروش این کالاها با قیمت‌های تعیین شده دولتی و همچنین بررسی کیفیت مواد خوراکی به منظور درجه بندی آنها از نظر نوع، به طور روزانه اقلام مهم خوراکی در شهر تهران را بررسی و قیمت‌گیری می‌کند. این بررسی از اواخر سال ١٣۵۴ در اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی شروع شده است و گزارش هفتگی متوسط قیمت تاکنون ادامه دارد .

کالاهای منتخب

در این گزارش، برخی از اقلام مهم مواد خوراکی که در ۱۱ گروه لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوب، میوه های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی طبقه بندی شده، انتخاب شده‌اند و این اقلام هر هفته از روز شنبه تا چهارشنبه قیمت‌گیری می‌شوند . اقلام مورد بررسی عبارتند از : ماست غیرپاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر غیرپاستوریزه، پنیر پاستوریزه، کره پاستور یزه، شیر استریلیزه، تخم مرغ، برنج وارداتی تایلندی ، برنج وار داتی غیرتایلندی، برنج داخله درجه یک، برنج داخله درجه دو، نخود، لپه نخود، عدس، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید، لوبیا قرمز، سیب قرمز تخم لبنان، سیب زرد تخم لبنان، سیب گلاب، پرتقال درجه یک، پرتقال درجه دو، نارنگی، لیمو شیرین، انجیر، زردآلو، انار، گوجه سبز، آلو، گلابی، شلیل و شبرنگ، گیلاس، هلو، انگور، طالبی، خربزه، هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، بادنجان، کدو سبز، سیب زمی نی، پیاز، لوبیا سبز، سبزی های برگی، گوشت گوسفند تازه، گوشت گاو و گوساله بی استخوان، گوشت مرغ، قند، شکر، چای خارجی، روغن نباتی جامد و روغن نباتی مایع.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×