اخبار نساجی

مبارزه با قاچاق کالا یکی از ارکان جهاد اقتصادی است

رییس گمرک ایران:

مبارزه با قاچاق کالا یکی از ارکان جهاد اقتصادی است

رییس گمرک ایران با اشاره به این‌که مبارزه با قاچاق کالا یکی از ارکان جهاد اقتصادی است گفت: افرادی که در زمینه قاچاق فعالیت می‌کنند به صورت برنامه‌ریزی شده در این حوزه حضور پیدا می‌کنند.

به گزارش اقتصاد پنهان، عباس معمار نژاد در همایش سراسری بررسی روند اجرایی مصوبات دولت در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: تعدد مجوز‌ها، بالا بودن زمان انجام تشریفات گمرکی، عدم تجهیز گمرکات به دستگاه‌های کنترلی ‌از جمله چالش‌های پیش روی تجارت خارجی است که منجر به توسعه قاچاق می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون برنامه‌ریزی نمی‌توانیم با قاچاق مقابله کنیم،گفت: در بخش تجارت با چالش‌هایی روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته ۱۶۷واحد گمرکی در سراسر کشور مستقر بوده است و تاکید برنامه پنجم توسعه اقتصادی و لزوم کاهش تعداد این واحد‌ها اشاره کرد و افزود: از پایان سال گذشته تا به امروز تعداد واحدهای گمرکی کشور به ۱۴۵ مورد کاهش یافته است در این خصوص طی ۸ ماهه نخست امسال ۲۲ واحد گمرکی از فعالیت خارج شده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود تا پایان سال سوم برنامه پنجم تعداد واحدهای گمرکی به ۱۰۰ واحد کاهش یابد.

وی در ادامه به عملکرد واحدهای گمرکی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد گمرکات کشور حدود ۹۴ درصد واردات را انجام می‌دهند که این امر بیانگر توزیع نامناسب فعالیت‌های تجاری در مبادی گمرکی است.

معمار‌نژاد یکی از چالش‌های پیش روی قاچاق کشور را وجود معابر غیر رسمی عنوان کرد و اذعان داشت: متاسفانه بازارچه‌های موقت نقش موثری در حجم بالای قاچاق به کشور دارند، تا زمانی که فعالیت این بازارچه‌ها متوقف نشده و جمع آوری نشود نمی‌توان در حوزه مبارزه با قاچاق حرفی برای گفتن داشت.

معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی به اجرای طرح آسیکودا به عنوان یکی از طرح‌های گمرکی اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح امکان رهگیری با بار ترانزیتی را در سطح کشور فراهم می‌کند در این خصوص تاکنون تنها گمرک بوشهر به این سیستم مجهز بود که طبق برنامه ریزی‌های پیش بینی شده در ۲۲ بهمن امسال در گمرک بندر شهید رجایی نیز به سیستم فوق مجهز می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×