اخبار نساجی

مبارزه باقاچاق کالا ؛ اولین اولویت برای حمایت از تولید داخلی

معتمدی: وجود کالاهای کم کیفیت چینی در کنار ضربه زدن به تولیدات داخلی امان خانواده ها و مردم را نیز بریده است که با وجود تأکید مسؤولان برای برخورد با عرضه و فروش این دست از کالاها همچنان بازارهای خراسان رضوی را در قبضه خود دارد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد؛ مبارزه باقاچاق کالا؛ اولین اولویت برای حمایت از تولید داخلی

معتمدی: وجود کالاهای کم کیفیت چینی در کنار ضربه زدن به تولیدات داخلی امان خانواده ها و مردم را نیز بریده است که با وجود تأکید مسؤولان برای برخورد با عرضه و فروش این دست از کالاها همچنان بازارهای خراسان رضوی را در قبضه خود دارد.
سالهاست کالاهای چینی حوزه هایی مانند پوشاک، اسباب بازی، لوازم آرایشی، نساجی و تجهیزات پزشکی را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده است و باعث کاهش حجم تولیدات کارخانجات داخلی شده و حتی تا تعطیلی برخی از این واحدها نیز پیش رفته است.
هر چند این مشکل در سراسر کشور وجود دارد، با این حال با توجه به اینکه در خراسان رضوی، بخش خصوصی عهده دار قسمت عمده تولیدات استان شمرده می شود و در بسیاری از عرصه ها یکی از قطبهای مهم تولید در کشور است، ورود و عرضه کالاهای بی کیفیت چینی ضربه جبران ناپذیری به این گروه وارد کرده است.

برخورد ضعیف

به باور فعالان بخش اقتصادی و تولید این وضعیت از برخورد ضعیف و نه چندان قوی و محکم دستگاه های متولی و نظارتی در حوزه ورود و عرضه کالاهای چینی بویژه از نوع بی کیفیت آن حکایت دارد، به گونه ای که می توان گفت تأکیدات مسؤولان برای مقابله با این وضعیت در حد شعار باقی مانده و گواه آن فراوانی کالاهای چینی کم کیفیت و ارزان قیمت بیش از گذشته در بازار است.
به هر روی با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» انتظار می رود در راستای تحقق این شعار برخوردها با فروش و عرضه کالاهای چینی جدی تر از پیش دنبال شود.

تقاضای بالا قیمت پایین

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز معتقد است: منویات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید ملی می طلبد به بحث واردات کالاهای خارجی از جمله چینی از جوانب مختلف نگاه شود.
علی غفوری مقدم در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه تا کالایی بازار مصرف نداشته باشد اصولاً وارد کشور نمی شود، گفت: وجود تقاضا یکی از دلایل اصلی واردات کالاها از کشورهای مختلف از جمله چین است.
وی با اشاره به اینکه قیمت نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در استقبال از کالاهای چینی به شمار می رود، افزود: قیمت کالاهای چینی در مقایسه با قیمت تمام شده تولیدات داخل در مرتبه پایین تری قرار دارد و مصرف کننده ترجیح می دهد از کالای چینی استفاده کند، هر چند در عمل به دلیل کیفیت پایین این اقلام دچار ضرر و زیان می شود.

تهیه فهرست کالاهای فاقد کیفیت

وی با اشاره به ورود رسمی و غیررسمی کالاهای چینی یادآور شد: در حوزه واردات رسمی تلاش خوبی در استان با همکاری دستگاه های مربوط از جمله استاندارد با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی آغاز شده است و در این راستا با تهیه فهرست کالاهای بدون کیفیت، جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت چینی پیگیری می شود.
غفوری مقدم با بیان اینکه سال گذشته چندین فهرست از این اقلام تهیه شده، افزود: این اقدام همچنان ادامه دارد.
وی درباره چرایی کم تأثیر بودن این قبیل اقدامها در بازار اضافه کرد: این حرکت تازه و از سال گذشته شروع شده است و با توجه به گستره وسیع اقلام چینی زمان لازم است تا با تکمیل فهرست اقلام چینی بی کیفیت در حوزه های مختلف نمود این اقدام را در بازار دید.
این مقام مسؤول با تأکید بر ضرورت نهادینه شدن فرهنگ مصرف کالاهای با کیفیت و اصلاح نگاه قیمتی گفت: باید مقررات برای جلوگیری از ورود کالاهای چینی بی کیفیت از سوی دستگاه های مختلف برای کالاها تدوین شود تا بر مبنای آن اقدام گردد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه با اشاره به ورود کالاهای بی کیفیت چینی به طریق قاچاق گفت: دستگاه های متعددی با این پدیده برخورد می کنند، از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری اصناف در بازار اقدامهایی برای برخورد با قاچاق کالای چینی نامرغوب انجام داده است.

ضرورت برخوردهای قوی در مبادی ورودی کالا

غفوری مقدم با تأکید بر اینکه البته برخوردها باید در مبادی ورودی قوی و محکم تر باشد، گفت: از اواخر سال گذشته طرح «شبنم» (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) اجرایی شده است و ۴ تا ۵ گروه کالاها از جمله گوشی تلفن همراه، بخشی از لوازم خانگی، اقلام و تجهیزاتپزشکی طبق آن طبقه بندی و کدگذاری شده است.
وی ادامه داد: طبق این طرح برای تک تک کالاها کد شناسه تعریف و بارکدگذاری می شود که قابل ردیابی است.
به گفته وی، هر خریدار با ارسال این بارکد به شماره پیامک اعلامی می تواند از قاچاق بودن و درجه کیفیت این کالا با خبر شود.

قاچاق بودن کالاهای بدون بارکد از ۲ ماه دیگر

وی با بیان اینکه این طرح در مرحله اطلاع رسانی است، گفت: به محض اعلام رسمی از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی ۲ ماه آینده، کالاهای بدون این کد قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع آوری آن اقدام می شود.
وی اظهار داشت: با فراگیرشدن این طرح در کالاهای مختلف، زمینه برای جمع آوری کالاهای بی کیفیت فراهم می شود.
وی با تأکید بر اینکه این بارکدها قابل جعل نیست، درباره درصد تأثیرگذاری طرح «شبنم» برای مقابله با ورود کالاهای قاچاق و بی کیفیت چینی در بازار گفت: این یک مسأله طبیعی است که هیچ برنامه و طرحی ۱۰۰ درصد موفق نخواهد بود، با این حال روی طرح «شبنم» کار فنی زیادی انجام شده است و انتظار می رود نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد.

روند کاهشی واردات کالاهای چینی

غفوری مقدم در این خصوص که چقدر با اجرای برنامه های حوزه نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت ورود و عرضه کالاهای چینی در بازارهای استان کاهش یافته است، گفت: آنچه مسلم است اقبال مردم نسبت به خرید کالاهای بی کیفیت خارجی از جمله چینی کم رنگ و کاهش یافته است و روند ورود کالاهای بی کیفیت خارجی کاهشی است.
وی در این باره که چرا ممنوعیت واردات کالاهای چینی اعمال نمی شود، یادآور شد: این اقلام در موارد خاص توسط کمیته ای مرکب از دستگاه های مختلف کشور تصمیم گیری می شود اما در سایر موارد سیاستگذاری در حوزه واردات کالاها متأثر از شرایط تأمین کالا در بازار می باشد.
وی اضافه کرد: به عبارت دیگر اگر کالایی در داخل تولید و عرضه می شود واردات صورت نمی گیرد و با اعمال سیاست تعرفه ای، کنترل واردات در راستای حمایت از تولید داخل اعمال می شود.
وی در خصوص سیاست امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سازمان در استان به تبع سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از تولید داخل را در اولویت کار خود دارد و در این خصوص در حوزه هایی که الزام به واردات کالاها نیست، حمایتی از واردات این قبیل کالاها اعمال نخواهد شد.
این مقام مسؤول در استان در خصوص برنامه های امسال سازمان در حوزه برخورد با کالای قاچاق تصریح کرد: اولویت کاری در این کمیته در سال جاری حمایت از تولید داخل از طریق انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی در زمینه راهکارهای حمایت از تولید داخل و برخورد با قاچاق است.
به گفته وی اولویت دوم بررسی آثار قاچاق بر تولیدات داخلی و اقدام بعدی برگزاری کارگاه های آموزشی و اطلاع رسانی برای بخش صنعت و صنف بازار با هدف برخورد با عرضه کالاهای قاچاق در بازار می باشد که از طریق بازرسی اصناف دنبال می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×