اخبار نساجی

مبادله تجاری ایران و امارات کاهش می‌یابد

رییس شورای مشترک ایران و امارات:

رییس اتاق مشترک ایران و امارات با اشاره به ممنوعیت گشایش اعتبار توسط ایرانیان در کشور امارات متذکر شد که با روند فعلی مبادله‌ تجاری دو کشور ایران و امارات کاهش پیدا ‌می‌کند.

به اعقتاد وی و دیگر کارشناسان این اقدام اماراتی‌ها نه تنها باعث کاهش مبادلات تجاری ایران نمی‌شود بلکه باعث خواهد شد که آنها از مزایای مراوده با ایران محروم شوند.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تایید این‌که هم‌اکنون دو کشور قطر و امارات گشایش اعتبار اسنادی توسط ایرانی‌ها در بانک‌های خود را ممنوع اعلام کرده‌اند، گفت: اگر یک تاجر ایرانی تا پیش از این می‌خواست مثلا به کشور چین سنگ‌آهن صادر کند می‌توانست یک ال.سی در کشور امارات باز کند و از طریق آن اعتبار اسنادی، کار مالی خود را با تاجر چینی انجام دهد یا این که بانک‌های اماراتی برای شرکت‌های ایرانی ال.سی باز می‌کردند که از این طریق شرکت‌های ایرانی بتوانند کار تجارت خود را به صورت رسمی انجام دهند اما اکنون این کار ممنوع شده است.

وی ادامه داد:‌ با این اتفاق تاجر ایرانی دیگر باید فقط از طریق اعتماد به طرف مقابل، کار تجارت خود را انجام دهد. ‌به عبارت دیگر با این اتفاق از تجارت رسمی فاصله می‌گیریم.

رییس شورای مشترک ایران و امارات در ادامه در مورد تاثیر اتفاق اخیر در امارات بر تجارت ایران بیان کرد:‌ تا پیش از این وقتی ما می‌خواستیم از طریق امارات تجارت خود را سهل کنیم، اعتبار اسنادی در کشور امارات باز می‌کردیم اما اکنون دیگر شرکت‌های ایرانی ناچار هستند که به کشورها و گزینه‌های دیگر برای گشایش ال.سی مراجعه کنند یا این که از طریق ارتباط مستقیم با طرف مقابل خود کار خود را انجام دهند. اما این‌گونه نیست که با این اقدام تجارت ایران متوقف شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی پیامد دیگر این اتفاق را پایین آمدن مبادله تجاری ایران و امارات ذکر کرد و توضیح داد: وقتی قرار بود یک جنس مثلا از کشور چین وارد ایران شود، این کالا ابتدا به امارات می‌رفت و پس از تعویض اسناد در امارات به ایران می‌آمد که دیگر مبدا کالا امارات محسوب می‌شد اما اکنون همان روند تجاری اتفاق می‌افتد با این تفاوت که دیگر مبادله اسناد در امارات ثبت نمی‌شود. به عبارت دیگر هر چند اسناد در امارات جابه‌جا می‌شوند اما این‌ها ثبت نمی‌شوند که در آمارهای مبادله تجاری ایران و امارات تاثیر کاهشی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، آمارهای گمرک ایران نیز مبین کاهش مبادله تجاری ایران و امارات است. در ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات ایران از کشور امارات سه میلیون تن و میزان صادرات ایران به امارات ۲۰۰ هزار تن کاهش یافته است.

بر این اساس طی این مدت میزان واردات ایران از کشور امارات ۱۱.۷ میلیون تن به ارزش ۱۶ میلیارد دلار بود که این رقم در مقایسه با واردات ۱۴.۶ میلیون تنی با ارزش ۱۷.۵ میلیارد دلاری از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۱۹ و شش درصد کاهش داشته است.

همچنین طی این مدت میزان صادرات ایران به کشور امارات ۴.۲ میلیون تن به ارزش سه میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با صادرات ۴.۴ میلیون تنی با ارزش ۲.۸ میلیارد دلاری از نظر وزن چهار درصد کاهش و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد داشته است.

موضوع قابل توجه دیگر این است که در ۱۰ ماهه امسال هرچند هنوز امارات شریک اول واردات ایران است اما در صادرات ایران به رتبه سوم تنزل پیدا کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×