اخبار نساجی

مبادلات تجاری ایران و آذربایجان ۳ برابر می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

وزیر ارتباطات در دیدار با وزیر اقتصاد آذربایجان گفت: حجم روابط تجاری دو کشور هم‌اکنون ۵۰۰ میلیون دلار است که تا سال آینده به ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، محمود واعظی در دیدار با مصطفی اف -رییس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان- گفت:  امروز بر روی مسائلی چون، انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و همچنین راجع به تجارت، گمرک و بانکداری مذاکراتی داشتیم و هفت کمیته تشکیل  شده و تا عصر نتایج این کمیته‌ها مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه زمینه همکاری‌ها رو به گسترش است، افزود: روابط ایران و آذربایجان آنقدر نزدیک شده که در گذشته ۵۰۰ هزار گردشگر وارد ایران شدند و به  800 هزار توریست افزایش پیدا کرد.

او به شبکه حمل‌و‌نقل بین دو کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه جاده، حمل‌و‌نقل هوایی به ویژه اتصال راه آهن ایران و آذربایجان از طریق آستارا بحث‌های جدی داشته‌ایم  و در زمینه پل آستارا نیز توافقات خوبی انجام شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

واعظی به مذاکرات در زمینه بهداشت و کشاورزی اشاره کرد و افزود: قرار است موافقتنامه‌ای در رابطه با دام و دامپزشکی امضا کنیم که اگر این سند امضا شود، مشکلات فعلی برای صادرات و واردات در این زمینه حل می‌شود.

وی گفت: حجم روابط تجاری دو کشور هم‌اکنون ۵۰۰ میلیون دلار است که تا سال آینده به ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

وزیر ارتباطات با اشاره به زمینه همکاری دو کشور در بازار (ICT) گفت: آذربایجان از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازار خوبی برای شرکت‌های ایرانی است. این کشور با خریداری یک ماهواره در زمینه فناوری فضایی از ایران جلوتر است و ایران می‌تواند از ظرفیت مازاد آنها استفاده کند.

او خاطر نشان کرد: در این دیدارها همچنین دو کشور در زمینه تسهیلات ویزایی و حذف محدودیت‌های ویزا توافق کردند که این امر فعالیت را به‌ویژه برای تجار آسان می‌کند.

واعظی به حضور وزیر ​​​ICT آذربایجان در ایران طی سال گذشته اشاره کرد وافزود: به دلیل کوتاه بودن این سفر لازم است؛ ایشان سفر دیگری به ایران در زمینه گسترش همکاری ارتباطی، داشته باشند.

وی به زمینه‌ همکاری‌های ارتباطی چون فیبر نوری، دیتا و ماهواره اشاره کرد و افزود: زمینه‌ همکاری‌های دوجانبه بسیار زیاد است و هیچ محدودیتی برای همکاری نداریم.

واعظی اظهار کرد: در شرایط جدید که دنیا با گستردگی وارد همکاری با ایران خواهد شد هیچ وقت دوستان قدیمی و خوب خود را فراموش نمی‌کنیم و امیدوار هستیم در این شرایط در موضوعات مختلف،  موانع برطرف شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه به این مذاکرات ایران و آذربایجان بسیار خوش‌بین هستم، افزود: اراده سیاسی در بالاترین سطح برای گسترش روابط بین دو کشور وجود دارد.

وی ابراز کرد: امیدواریم توافق هسته‌ای ایران علاوه بر گسترش روابط ایران و آذربایجان باعث صلح و ثبات در منطقه شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان سال گذشته در باکو انجام شد، گفت: امیدواریم همه موارد مطرح شده در این کمیسیون اجرایی شود.

واعظی تصریح کرد: دستور توسعه را اراده سیاسی ریاست جمهوری دو کشور صادر کرده است و ما آنها را تعقیب می‌کنیم.

وی با بیان اینکه نشست امروز زمینه‌ای برای برگزاری کمیسیون مشترک  میان دو کشور است، افزود: گسترش سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه میان ایران و آذربایجان در دستور کار قرار دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×