اخبار نساجی

مبادلات تجاری ایران با جهان از مرز ۴۷ میلیارد دلار گذشت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مبادلات تجاری ایران با جهان از مرز 47 میلیارد دلار گذشت

 

در نیمه اول امسال حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران با جهان از مرز ۴۷ میلیارد دلار گذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران گزارش داد: از این میزان مبادلات تجاری ۲۰ میلیارد و ۶۱۸میلیون دلار به صادرات غیرنفتی و ۲۶ میلیارد و ۴۸۳ میلیون دلار به واردات اختصاص دارد.

آمارها نشان می‌دهد که در این مدت سهم صادرات غیرنفتی ۴۴ درصد و سهم واردات ۵۶ درصد از کل تجارت خارجی کشورمان بوده است، این درحالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۴۲ درصد از کل تجارت خارجی کشورمان به صادرات غیرنفتی اختصاص داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این گزارش درخصوص صادرات به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها در شش‌ ماهه اول سال جاری می‌افزاید: در این مدت ۴ میلیارد و ۵۸۵ میلیون دلار میعانات گازی، ۵ میلیارد و ۷۵۳ میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۱۰ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.

براساس این گزارش صادرات غیرنفتی به لحاظ وزن ۵.۶۶ درصد و از حیث ارزش ۴ درصد کاهش داشته است. همچنین واردات در این مدت از حیث وزن ۷.۱۷ درصد افزایش و ارزش ۱۰.۳۹درصد کاهش داشته است.

همچنین به لحاظ وزنی نیز در این مدت به میزان ۳۷ میلیون و ۴۵۶ هزار تن انواع کالا صادر و ۱۹ میلیون و ۱۲۱ هزار تن نیز از سایر کشورها وارد کشور شد.

این گزارش به نقل از دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات گمرک می‌افزاید، طی شش ماهه نخست سالجاری، شمش از آهن و فولاد غیرممزوج، گندم سخت غیردامی، دانه ذرت دامی، کنجاله سویا و برنج عمده‌ترین کالاهای وارداتی کشورمان بوده‌اند.
عمده‌ترین کالاهای صادراتی نیز به ترتیب به پروپان مایع شده، پلی‌اتیلن گریدفیلم و کود اوره اختصاص دارد.

همچنین در مدت یاد شده بیشترین میزان واردات به ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، کره جنوبی و سوئیس صورت گرفته است و عراق، امارات متحده عربی، چین، افغانستان و هند نیز عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی بوده‌اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×