اخبار فرش ماشینی

ماندن ۱۰ هزار تن وش پنبه روی دست تولیدکنندگان به دلیل واردات بی رویه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: امسال ۱۰ هزار تن پنبه تولیدی به دلیل واردات بی رویه روی دست کشاورزان و در کارخانه پنبه پاک کنی مانده است.

محمد علی دلاور اظهار داشت: با توجه به اینکه در تاریخ ۳ شهریور ۸۷ تعرفه واردات پنبه صفر شد، تاکنون حدود ۵۰ هزار تن پنبه وارد کشور شده و پنبه تولیدی کشاورزان مشتری ندارد. وی افزود: سابقه صنعت پنبه نشان می دهد از سال ۱۳۵۰ تا ۵۶، سالانه ۱۸۰ هزار تن پنبه در کشور تولید و سالانه ۱۰۰ هزار تن به ارزش ۱۲۰میلیون دلار نیز صادر می شد، اما امروز کشور به وارد کننده بزرگ پنبه تبدیل شده است. دلاور تصریح کرد: ارزش صادرات غیر نفتی پنبه در آن سال ها به گونه ای بود که این محصول را طلای سفید می نامیدند و در کشور ۱۰۶ کارخانه پنبه پاک کنی فعالیت می کرد، اما امروزه ۲۶ کارخانه تعطیل شده و ۸۰ کارخانه فعالیت دارند که ۴۰ کارخانه آن در خراسان بزرگ مستقر هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به سخنان اسکندری وزیر جهاد کشاورزی در مجلس بیان داشت: وزیر کشاورزی در ۳۰ مهر ماه سال ۸۵ در مجلس گفت پنبه، محصولی بوده که ۱۰ سال نسبت به آن بی توجهی شده و در سال ۸۵ کشت آن احیا می شود و سطح آن افزایش خواهد یافت، اما با گذشت ۲ سال از قول وی، هنوز این افزایش رخ نداده است. دلاور افزود: سال ۸۵ تولید وش پنبه ۲۸۴ هزار تن و سال ۸۶ این رقم به ۲۱۴ هزار تن کاهش یافته، در حالی که براساس برنامه چهارم، تولید وش پنبه در سال ۸۵ باید به ۳۸۸ هزار تن و در سال ۸۶ به رقم ۴۱۴ هزار تن می رسید. عضو کمیسیون کشاورزی گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم وش ۵۴۰ تومان اعلام شده که برای کشاورز مقرون به صرفه نیست زیرا سال گذشته، وش را در بازار آزاد ۷۵۰ تومان به فروش می رساند. دلاور بیان داشت: شرکت تعاونی پنبه کاران برای خرید تضمینی به نرخ ۵۴۰ تومان اقدام کرده اما پولی برای پرداخت به کشاورز در اختیار ندارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×