اخبار نساجیتکنولوژی و ماشین آلات

با بزرگترین گروه ماشین سازی نساجی هند آشنا شوید…

مصاحبه با آقای  Anuj Bhagwati سرپرست گروه A.T.E هندوستان

ترجمه : تحریریه مجله کهن – مهندس فاطمه معتمدی

لطفا برای ما از تاریخچه گروه A.T.E.  و داستان موفقیتش بگویید.

A.T.E. در سال ۱۹۳۹ به عنوان یک آژانس نمایندگی برای چند تولید کننده ماشین آلات نساجی آلمانی در هند تاسیس شد. امروز ما هنوز در کار آژانس هستیم و برخی از روابط ما ۷۰ ساله است! ما نماینده بیش از ۵۰ رهبر جهانی در حوزه مهندسی نساجی در سراسر زنجیره ارزش نساجی در هند و بنگلادش هستیم.

ما در فصل بعدی داستان پس از نمایندگی، به تولید ماشین آلات نساجی و لوازم جانبی پرداختیم. ما در حوزه مهندسی نساجی، تولید خودمان را برای اجزای کمکی ماشین‌های ریسندگی دقیق با نام تجاری  TeraSpinداریم،  همچنین دو سرمایه گذاری مشترک با Truetzschler هند و آلمان به منظور ساخت ماشین آلات آماده سازی ریسندگی و ماشین آلات نساجی KARL MAYER هند (سرمایه گذاری مشترک شرکت KARL MAYER، Rabatex Industries و A.T.E. ) به منظور تولید ماشین آلات آماده سازی چله و قفسه‌ها داریم.

در  A.T.E، ما همیشه مسئولیت خود را در قبال محیط زیست در عملیات خود جدی گرفته‌ایم و این به بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی تجاری ما تبدیل شده است. ما کسب ‌وکارهایی ایجاد کرده‌ایم که راه‌حل‌های تصفیه فاضلاب سرتاسری را ارائه می‌دهند؛ که عبارتند از: انرژی کارآمد سرمایش و گرمایش خورشیدی، محصولات با ارزش افزوده برای پارچه، بسته بندی و غیره و اینترنت اشیا (IoT) صنعتی.

«اختراع در هند» یکی از موضوعات اصلی ما بوده است و چندین فناوری اختصاصی را توسعه داده‌ایم. راه حل‌های ما در طیف گسترده‌ای از صنایع، به غیر از نساجی – از صنایع خودروسازی و مهندسی گرفته تا مواد غذایی و نوشیدنی، داروسازی و غیره کاربرد دارند.

من معتقدم که رشد و توسعه ما ناشی از مدیریت مبتنی بر ارزش، طرز فکر خدمات ما، تعهد ما به فناوری، و روابط قوی ما با مشتریان و اصول مدیریتی در چندین دهه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چه نوع ماشین آلات و خدماتی را به شرکت‌های نساجی در سطح محلی و بین المللی ارائه می‌دهید؟

مجموعه ما برای بازار هند شامل موارد زیر است:

  • ماشین آلات نساجی و راه حل‌های کاربردی برای ریسندگی، بافندگی حلقوی، بافندگی تاری پودی، منسوجات بی بافت، منسوجات فنی، پردازش و چاپ
  • لوازم جانبی ماشین آلات نساجی، مقاوم سازی
  • تکنولوژی جریان: پمپ‌ها، میکسرها، هواده‌ها و کنترلرها
  • خدمات پس از فروش شامل نصب و راه اندازی، عیب یابی، AMC  و غیره  برای برخی از ماشین آلات

 

ما محصولات و راه حل‌های زیر را برای هند و بازارهای بین المللی ارائه می‌دهیم:

  • اجزای ماشین آلات ریسندگی دقیق
  • ارتقاء و اتوماسیون ماشین‌های قدیمی
  • راهکارهای تصفیه فاضلاب، بازیافت و مدیریت  سطح از جمله ZLD
  • خنک کننده: خنک کننده هوای تبخیری، سیستم‌های هوای تازه تصفیه شده، تهویه مطبوع هیبریدی
  • سیستم‌های حرارتی خورشیدی متمرکز  (CST)
  • راه حل‌های صنعتی اینترنت اشیا (IoT)
  • مشاهده و بازرسی، کنترل الکترواستاتیک و بازیابی حرارت از هوای خروجی

علاوه بر راه‌حل‌های تولید و ابزار، مجموعه ما همچنین به مشتریان کمک می‌کند تا برخی از چالش‌های حیاتی دیگر خود مانند حفظ انرژی، بهینه‌سازی منابع و بهبود کیفیت محصول را برطرف کنند.

اسپیندل‌های پرسرعت شما چگونه هستند؟ مشخصات ویژه آن‌ها چیست؟

اسپیندل‌های  TeraSpin با سری‌های HF ما که به خوبی اثبات شده‌اند عرضه می‌شوند. این دسته از اسپیندل‌ها برای حداقل میزان اصطکاک تولید می‌شوند. این مسئله  برای اسپیندل‌های با سرعت بالا بسیار مهم است. میلیون‌ها اسپیندل بر روی ساخت و مدل‌های

 

مختلف ماشین رینگ در سراسر جهان با سری HF در حال کار هستند. اسپیندل‌های ما در واقع توسط کارخانه‌های ریسندگی در سراسر جهان به خوبی پذیرفته شده‌اند.

اسپیندل‌های ما بسته به کاربرد حداکثر تا ۲۵۰۰۰ سرعت اسپیندل (مکانیکی) طراحی شده‌اند و سطح لرزش و نویز بسیار پایینی دارند.

نوآوری‌های بعدی ما در اسپیندل‌ها عبارتند از:

اسپیندل‌های با نخ‌گیر هوشمند، که خود تمیز شونده هستند و از این رو اجازه انباشته شدن نخ‌های باقی‌مانده پس از هر بار کشیدن را نمی‌دهند و عملاً نیازی به تمیز کردن نخ‌های باقی‌مانده را از بین می‌برند.

اسپیندل‌های Premium ES (صرفه جویی در انرژی) که با قطر وایر ۱۸ میلی متری موجود هستند. با سری‌های HF-1/HF-100. این اسپیندل‌ها به طور خاص برای کاهش مصرف انرژی طراحی شده‌اند. ما می‌توانیم این اسپیندل‌ها را برای هر ساخت و مدلی از ماشین‌های رینگ تهیه کنیم. ما از معدود تولیدکنندگانی در سرتاسر جهان هستیم که اسپیندل‌های کامل و سری‌های داخلی را برای ماشین رینگ تولید می‌کنیم.

اسپیندل‌های ما به طور هم افزایی با سیستم‌های کشش ما نیز کار می‌کنند. به عنوان مثال، سیستم کششی ماشین رینگ جدید ما بسیار آسان است و به طور قابل توجهی عملکرد ماشین رینگ را ارتقا می‌دهد. این یک استراتژی واقعاً پایدار است – افزایش عمر دارایی تا چندین سال.

اجازه بدهید در مورد آخرین ماشین آلات، نوآوری‌ها و دستاوردهای تحقیق و توسعه گروه A.T.E اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

 

تغییرات اقلیمی و در نتیجه افزایش دمای جهانی چالش‌های عمده‌ای هستند که بشریت با آن مواجه است. متأسفانه، یکی از رایج ترین فناوری‌های خنک کننده – تهویه مطبوع – انرژی‌بر است و در گرم شدن زمین نقش دارد.

یکی از واحدهای تجاری A.T.E، HMX، فناوری‌های خنک کننده دوستدار طبیعت را توسعه داده است که می‌تواند برای همه برنامه‌های خنک کننده استفاده شود. ما مبدل حرارتی DAMA (هوای مرطوب هوای خشک) را توسعه داده‌ایم که در راه حل‌های خنک کننده تبخیری غیرمستقیم (IEC) ما استفاده می‌شود. راه‌حل‌های خنک‌کننده HMX با ایجاد محیط‌های کاری سالم که سرشار از هوای تازه هستند، خنک‌سازی کارآمدی انرژی را ارائه می‌کنند و بهره‌وری و سلامت کارگران را بهبود می‌بخشند. DAMA یک فناوری ثبت اختراع شده است . (به ما پتنت‌های هند، ایالات متحده و استرالیا اعطا شده است)

HMX همچنین راه حل‌های گرمای خورشیدی متمرکز را برای تولید بخار کم فشار یا آب داغ ارائه می‌دهد که به کاهش وابستگی به سوخت‌های مبتنی بر کربن کمک می‌کند.

EcoAxis، یکی دیگر از واحدهای تجاری A.T.E، SuperAxis را توسعه داده است، یک برنامه تحلیلی صنعت ۴.۰، اینترنت اشیاء (IoT) را فعال کرده است که می‌تواند در کارخانه یا نظارت بر تاسیسات استفاده شود. راه‌حل‌های صنعتی اینترنت اشیا ما به

بسیاری از مشتریان کمک کرده است تا با کاهش دوباره کاری و مردود شدن، و مصرف انرژی، ضایعات را کاهش دهند و در عین حال استفاده از ظرفیت را افزایش دهند.

ما طیف وسیعی از سیستم‌های کنترل استاتیک و مشاهده و تشخیص نقص را داریم که توسط AxisValence، یک واحد تجاری از  A.T.E، توسعه یافته‌اند. در میان کاربردهای دیگر، این سیستم‌ها برای تشخیص عیب پارچه نیز مفید هستند. به عنوان مثال، DetectAXIS یک ناظر هوشمند است که به کاهش هدر رفت مواد اولیه گران قیمت و بهبود کیفیت کمک می‌کند. DetectAXIS  تشخیص عیب را به صورت ۱۰۰% تضمین می‌کند – می‌تواند ایرادهای کوچک ۰.۰۱ میلی متر مربع را شناسایی و علامت گذاری کند، بنابراین به تولید کنندگان کمک می‌کند کیفیت چاپ را تضمین کنند.

راه حل‌های آنتی استاتیک AxisValence در حذف بارهای استاتیکی ناخواسته که کیفیت و بهره وری را در فرآیندهای مختلف نساجی مانند ریسندگی، تشکیل پارچه، پردازش و تولید منسوجات بی بافت مختل می‌کند، استفاده می‌شود. ما همچنین راه حل‌های شارژ استاتیک داریم که در تولید ماسک و فلاکینگ (flocking) استفاده می‌شود.

صنعت نساجی یکی از آلوده‌ترین صنایع به ویژه از نظر مصرف آب است. چگونه سیستم‌های مدیریت فاضلاب شما می‌تواند به صنعت نساجی کمک کند تا تمیزتر و دوستدار محیط زیست باشد؟

فرآوری نساجی نیاز به آب دارد. آبی که قرار است پس از اتمام فرآیند تخلیه شود پر از رنگ و مواد شیمیایی است. بنابراین ما با چالش‌های دوگانه روبرو هستیم که ابتدا آب شیرین را هر روز برای نیازهای تولید در دسترس قرار دهیم، اما سپس از آلودگی صفر اطمینان حاصل کنیم. ما معتقدیم که پاسخ در تغییر طرز فکر و پذیرش این ایده نهفته است که مطمئن‌ترین منبع آب در واقع فاضلاب است.

اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، هر دو چالش را یکجا حل می‌کنیم: تبدیل زباله به ارزش با بازیافت آب گرانبها و تمیز از پساب. تولید بیوگاز از پساب و همچنین بازیابی انرژی و پتانسیل مواد مغذی از لجن زیستی. هزینه کمتر حمل و نقل آب به معنای کاهش بیشتر انتشار کربن است.

 

تصفیه فاضلاب نساجی به دلیل تنوع در آلاینده‌های موجود در آب – مانند رنگ‌ها، ترکیبات آلی و معدنی، پلیمرها و غیره، می‌تواند پیچیده باشد. این امر کاهش اکسیژن شیمیایی مورد نیاز فاضلاب نساجی را به یک چالش تبدیل می‌کند.

شرکت گروه ما A.T.E. HUBER Envirotech (AHET)، در ارائه فن آوری برای تصفیه فاضلاب صنعتی و شهری، بازیافت و ZLD (تخلیه مایع صفر) و سیستم‌های مدیریت لجن تخصص دارد. فناوری بسیار موفق AAA ما به طور خاص برای مدیریت فاضلاب‌های پیچیده نساجی توسعه یافته است. با AAA، مصرف مواد شیمیایی و تولید لجن را می‌توان نزدیک به ۷۰٪، COD و رنگ را تا ۸۵٪ و مصرف برق را تا ۲۵٪ کاهش داد. علاوه بر این، AAA کیفیت ثابت آب تصفیه شده را با کاهش ردپای گیاهی تضمین می‌کند!

فناوری SUFRO شرکت  AHET یک جایگزین ساده و کارآمد برای اولترافیلتراسیون معمولی و اسمز معکوس (UF-RO) است. سیستم SUFRO از یک فیلتر غشایی غوطه ور، یک لایه غشایی با کیفیت بالا و اولترافیلتراسیون با اندازه منافذ ۳۸ نانومتر به جای سیستم UF تحت فشار معمولی و به دنبال آن یک کارخانه اسمز معکوس تشکیل شده است. این فناوری مزایای بسیار زیادی را از نظر صرفه جویی در مواد شیمیایی تا ۵۰٪، نیاز به شستشوی معکوس کمتر تا ۵۰% و آب CIP، و حدود ۳۰٪ کاهش در ردپا ارائه می‌دهد.

SUFRO بسیاری از تجهیزات را از طرح تصفیه معمولی با UF-RO حذف می‌کند. حفاظت دوگانه را فراهم می‌کند: با ارائه کیفیت بهتر آب تصفیه‌شده نسبت به UF معمولی؛ سیستم‌های بیولوژیکی بالادست را در برابر آسیب‌ها و همچنین گیاهان پایین‌دست RO را از رسوب محافظت می‌کند.

به غیر از نساجی، ما همچنین راه حل‌های تصفیه فاضلاب را برای صنایعی مانند شکر و تقطیر، مواد غذایی و لبنیات، پتروشیمی، کاغذ و خمیر کاغذ و غیره ارائه می‌دهیم.

به عنوان یک کارشناس نساجی، بخش نساجی در هند را در سال‌های اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هند بازار داخلی قدرتمندی برای انواع منسوجات دارد و همچنین مرکز جهانی منابع بسیاری از محصولات است. بخش منسوجات خانگی مانند چند مورد دیگر به طرز انفجاری رشد کرده است. منسوجات فنی به عنوان بخش تازه در حال ظهور هستند و در طول همه گیری COVID-19 وابسته‌ تر می‌شوند. استفاده از الیاف تخصصی در طیف وسیعی از کاربردها به این معنی است که ما شاهد افزایش رشد منسوجات فنی، هم در داخل و هم در سطح جهانی، خواهیم بود.

با توجه به پتانسیل تعریف شده برای منسوجات فنی، انتظار می رود که این بخش از دولت هند کمک بزرگی دریافت کند. در مجموع، من مطمئن هستم که صنعت نساجی هند کاملا انعطاف پذیر است و نه تنها در کوتاه مدت بلکه در میان مدت و بلند مدت نیز رشد قوی خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌کنید صنعت نساجی هند بعد از همه‌گیری ویروس کرونا چه عملکردی از خود نشان دهد؟

صنعت نساجی هند در مرحله اولیه همه‌گیری به دلیل عوامل متعددی از جمله کاهش تقاضا، نقدینگی کم و مهاجرت نیروی کار و غیره به شدت ضربه خورد. در عین حال، فرصت‌های جدیدی نیز به آن ارائه شد. منسوجات بی بافت مثال خوبی برای این مورد است. با توجه به کمبود شدید تجهیزات حفاظت فردی در مراحل اولیه همه‌گیری، صنعت نساجی هند توانست تا پایان سال ۲۰۲۰ تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

صنعت نساجی هند تقریباً از اواسط سال ۲۰۲۰ توانست به حالت اولیه بازگردد. طبق گزارش وزیر در سال ۲۰۲۱، انتظار می‌رود بازار داخلی نساجی و پوشاک هند تا سال ۲۰۲۵-۲۰۲۶ به میزان ۱۰ درصد رشد کند و انتظار می‌رود صادرات نیز در همان دوره رشدی به اندازه ۱۱% داشته باشد. ما دیده‌ایم که سرمایه‌گذاری صنعت نساجی در نوسازی/توسعه از زمان آغاز همه گیری به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

ما همچنین علاقه زیادی به اتوماسیون و دیجیتالی شدن داریم. تولیدکنندگان نساجی متوجه شده‌اند که دیجیتالی‌سازی و اتوماسیون فرآیند برای رساندن آن‌ها به سطح بعدی ضروری است.

پایداری و محصولات سبز از ضروریات آینده هستند. چگونه می‌توانیم صنعت نساجی پایدار داشته باشیم و نقش ماشین آلات نساجی در این فرآیند چیست؟

 

پایداری محیطی اساساً شامل انرژی، آب و زمین است. صنعت نساجی باید بر هر سه عنصر تمرکز کند: صرفه جویی در انرژی، کاهش، بازیافت و استفاده مجدد از آب و کاهش و بازیافت زباله‌ها برای آزادسازی فضای زمین.

در حالی که نیاز به صرفه جویی در انرژی و بازیافت فاضلاب به شدت مورد بحث قرار می‌گیرد، من می‌خواهم بر آخرین نکته تمرکز کنم، یعنی آزادسازی زمین. صنعت نساجی جهانی هر ساله میلیون‌ها تن مواد را تولید می‌کند، همانطور که در تصویر مشاوران نساجی معروف قرزی (Gherzi) نشان داده شده است.

بسیاری از این مواد، در پایان چرخه زندگی خود، ناگزیر به محل‌های دفن زباله برده می‌شوند. در واقع، منسوجات بخش عمده‌ای از محل‌های دفن زباله در سراسر جهان را تشکیل می‌دهند. بازیافت این مواد باعث آزادسازی زمین، کاهش مصرف آب و انرژی و کاهش آلودگی آب‌های زیرزمینی و خاک اطراف می‌شود. بازیافت منسوجات حوزه‌ای است که سازندگان ماشین آلات باید روی آن تمرکز بیشتری داشته باشند. همانطور که فاضلاب به فرآیند نساجی بازیافت می‌شود، تولیدکنندگان نساجی نیز باید به زباله‌های نساجی به عنوان منبع مواد خام نگاه کنند. این امر نه تنها مستلزم تغییر الگوی تفکر تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات و تولیدکنندگان نساجی است، بلکه مستلزم تغییر قوانین در مقیاس جهانی نیز هست.

گام مهم دیگری که می‌توانیم برای مدیریت پایدار برداریم، دیجیتالی شدن است. چشم انداز این است که ما می‌توانیم دانش را از داده ها به دست آوریم و در این فرآیند از یک سازمان عقب نشینی کننده به یک سازمان مبتنی بر آینده نگری تبدیل شویم.

فن‌آوری‌های جدید اینترنت اشیا (IoT) و سرعتی که با آن می‌توانند داده‌ها را مدیریت و پردازش کنند، به ما این امکان را می‌دهند که ابتدا از تجزیه و تحلیل توصیفی حرکت کنیم، یعنی توصیف آنچه اتفاق افتاده است. و نهایتا به تجزیه و تحلیل تشخیصی و پاسخ به این سوال که چرا این اتفاق افتاده است برسیم. سپس می‌توانیم به تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده برویم و به آنچه اتفاق خواهد افتاد فکر کنیم و در نهایت به تجزیه و تحلیل تجویزی و پاسخ به این سوال که بهترین کار چیست خواهیم رسید.

با استفاده از IoT مزایای زیادی برای پایداری ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، ما می‌توانیم مصرف انرژی و آب خاص را کاهش دهیم. کاهش انتشار کربن؛ کیفیت هوای داخل خانه را افزایش دهیم و در واقع صرفه جویی پایدار ایجاد کنیم. در برخی از پروژه‌هایی که انجام داده‌ایم، شاهد صرفه جویی ۱ تا ۵ درصدی در هزینه کلی، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی در حدود ۱۵ درصد و بنابراین ۱۵ درصد در انتشار کربن بوده ایم. بازپرداخت چنین سرمایه گذاری‌هایی فقط چند ماه است.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×