اخبار فرش ماشینی

ماراتن بی سرانجام موزه سازی دراصفهان/ چند مصوبه و دیگر هیچ

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اصفهان – جاذبه های متعدد فرهنگی و تاریخی سبب شده تا فضای کالبدی اصفهان به خودی خود یک شهر موزه باشد، ویژگی که باعث شده تا با وجود حرف و حدیث وقول های فراوان برای ساخت موزه های تخصصی دراین شهر همچنان تنها دلخوشی نصف جهان به موزه هنرهای تزئینی و موزه عمارت چهل ستون باشد و ماراتن وعده های ایجاد موزه همچنان بی سرانچام باقی بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع ساخت و تجهیز موزه دراصفهان پایتخت فرهنگ وتمدن ایران اسلامی قصه کهنه ای است. بیش از یک دهه است که هر مسئولی چه در کسوت مدیریت میراث فرهنگی، چه مدیریت شهری و این اواخر استانداری هر کجا خواسته میزان احترامش به میراث فرهنگی و تاریخ اصفهان را نشان دهند قول ایجاد وتجهیز موزه ای در شهر را داده است. قول های که تا کنون تنها در حد حرف باقی مانده اند.

ماراتن بی پایان مسولین

جدی شدن بحث های ایجاد موزه دراصفهان به سال های۸۵تا ۸۶ باز می گردد. زمانی که معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی خبرداد قرار است با پایان مرمت مجموعه دولت خانه صفوی در خیابان استانداری سه بنای “رکیب خانه”، “جبه خانه” و “تالار تیموری” به موزه منطقه ای تبدیل شوند، درواقع این اظهارات سر آغاز ماراتنی بود بی پایان در بین مسئولین برای ایجاد موزه در دیار نصف جهان که همچنان ادامه داد.
به گفته آکوچکیان میراث فرهنگی در حال مذاکره با بانک ملی بود تا در صورت توافق طرح ایجاد یک “محزن امن” حد فاصل عمارت “جبه خانه” و “تالار تیموری” را اجرایی کند مخزن امنی که قرار بود علاوه بر نگهداری اشیاء تاریخی مربوط به اصفهان بخشی از آثار استان های همجوار را نیز در خود جای دهد.

شورای اسلامی شهر پیگیری نکرد

از آن زمان تا سال ۸۸ که رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در یکی از جلسات علنی شورا خبر از این داد که حدود ۱۰ سال است شهرداری اصفهان برای راه اندازی موزه “فرش دستباف اصفهان ” در حال رایزنی با بانک ملی است هیچ خبری از ایجاد موزه منطقه ای توسط میراث فرهنگی نشد.
هر چند عباس حاج رسولیها اعلام کرده بود با جابجای بانک ملی به خیابان سپاه در صورتی که ساختمان بانک در خیابان سپاه به منظور ایجاد موزه فرش در اختیار میراث فرهنگی قرار نگیرد شورای شهر موضوع را پیگیری خواهد کرد اما با گذشت بیش از ۵ سال از این جابجای خبری از پیگیری شوراسلامی شهرحداقل برای تبدیل بخشی از ساختمان بانک ملی به موزه فرش دستباف نیست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

با روی کار آمدن دولت نهم و آغاز سفرهای استانی دوباره لزوم ایجاد موزه در شهر اصفهان مطرح و این بار حاصل سه دوره سفر هیئت دولت به استان اصفهان تصویب چندین مصوبه از جمله تجهیز و راه اندازی موزه جهان اسلام با احیای و آماده سازی غرفه های طبقه دوم میدان امام خیمنی(ره) از سال ۸۹، ایجاد موزه فرش دستباف در ساختمان بانک ملی واقع در خیابان سپاه، ایجاد موزه منطقه ای در کارخانه ریسباف، ایجاد سایت موزه تپه اشرف و تجهیز،مرمت و راه اندازی۲۲ موزه در سطح استان بود.
مصوبه های که به دلیل عدم تخصیص اعتبار و یا مشکل قانونی در واگذاری ملک به سازمان میراث فرهنگی هنوز اجرایی نشده و این اماکن که بتوان به گفته محمد رضا رحیمی معاون اول رئییس جمهور تا پایان دولت دهم تمامی مصوبات سفر را که جز تعهدات دولت است را به طور کامل اجرایی کرد امری محال به نظر می رسد.

ایجاد چهار موزه مشارکتی در استان

مسئول گروه حفاظت اموال تاریخی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در این خصوص اینکه “تا کنون چه میزان از تعهدات دولت در بحث گردشگری و ایجاد موزه ها در استان محقق شده است”، گفت: از مجموعه ۲۲ موزه ای که باید در شهرستانهای استان تجهیز، مرمت و راه انذاری می شود چهار موزه میمه، محمد آباد جرقویه، برزک و زواره با همکاری شهرداری ها به عنوان موزه های مشارکتی راه اندازی شده است.
ساغر حمیدی ادامه داد: در بخش موزه های محلی در اعتبارات سال۹۱ اعتبارچندانی تخصیص داده نشده اما درصورت مشارکت شهرداری ها می توان تعدادی دیگر از موزه ها ی محلی را به صورت مشارکتی با همکاری شهردارها تجهیز و راه انذاری کرد.

اعتبار ایجاد موزه در اصفهان صفر است

حمیدی با بیان اینکه یک بخش دیگر از مصوبات سفر در خصوص ایجاد موزه درشهراصفهان است، گفت: از جمله مصوبات برای شهر اصفهان ایجاد موزه منطقه ای، موزه تخصصی فرش و موزه جهان اسلام است که تا کنون به دلیل عدم اختصاص بودجه و مشکلات قانونی در واگذاری ملک به سازمان میراث فرهنگی هیچ گونه فعالیت خاصی صورت نگرفته است چرا اعتبارهر سه پروژه تا کنون صفر بوده است.

توقف موزه منطقه ای در فاز مطالعاتی

مسئول گروه حفاظت اموال تاریخی فرهنگی سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان در خصوص موزه منطقه ای گفت: تنها اعتباری که در راستای مصوبات سفر برای بحث موزه به استان اصفهان تخصیص داده شد اعتبار مطالعاتی برای موزه منطقه ای بود که بر اساس آن سازمان میراث فرهنگی اقدام به انتخاب مشاور کرد.
مشاور طرح هم با وجود اینکه امکان ورود به کارخانه ریسباف را نداشت با توجه به نقشه های که از ساختمان موجود بود اقدام به برخی جا نمایی ها کرد اما به دلیل ملغی شد مصوبه طرح موزه منطقه ای در فاز مطالعاتی باقی ماند و اعتبار ۲۷ میلیارد تومانی که قرار بود با قرارگرفتن این پروژه در طرح های مهر ماندگار به استان داده شود برگشت خورد.

شهرداری اصفهان در ایجاد موزه مشارکتی ندارد

هرچند بنا به آمار سازمان میراث فرهنگی همکاری شهرداری های سایر شهرهای استان در واگذاری بناهای تاریخی ثبتی و مشارکتان در راه انذاری موزه با وجود مشکلات مالی شهرداری های کوچک قابل تقدیر است اما شهرداری و شورای شهر اصفهان طی یک دهه گذشته هنوز هیچ اقدامی برای ایجاد موزه در اصفهان انجام نداده اند.
در حالی که بارها اعضای شورای اسلامی شهر از طرح ایجاد موزه توسط شهرداری اصفهان سخن گفته اند.

شورای بعدی پیگیری می کند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به این پرسش که “چرا با گذشت زمان نسبتا طولانی هنوز در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است” گفت: این موضوع از جمله پروژه های دراز مدت است که با احیای دولت خانه صفوی توسط شورای بعدی پیگیری خواهد شد.

عباس حاج رسولیها در پاسخ به این پرسش که “شما بارها از اعلام آمادگی مدیریت شهری برای واگذاری یکی از طبقات جهان نما برای ایجا موزه اصفهان سخن گفته اید”، گفت: هر ساختمانی جایگاه خودش را دارد البته می توان تعدادی از فروشگاه های برج جهان نما را به فروشگاه صنایع دستی تبدیل کرد.

برای ایجاد موزه توسط شورا فکر خاصی نشده است

حاج رسولی‌ها با بیان اینکه برای ایجاد موزه دراصفهان توسط مدیریت شهری هنوز فکر خاصی نشده، گفت: ایجاد موزه وظیفه سازمان میراث فرهنگی است اما شهرداری این آمادگی را دارد تا با مشارکت بخش خصوصی در کنار مجموعه آتشگاه تعدادی مغازه برای فروش صنایع دستی ایجاد کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×