مد و پوشاک

لیوایز، نامی آشنا در دنیای شلوارهای جین

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

لیوایز یکی از بزرگ ترین و معروف ترین تولیدکنندگان شلوار جین در سطح دنیاست
لیوایز یکی از بزرگ ترین و معروف ترین تولیدکنندگان شلوار جین در سطح دنیاست که برای نخستین بار در دهه۱۸۷۰ میلادی شلوارهای جدیدی را با نام شلوارهای جین به بازار عرضه کرد و به این ترتیب قدم در مسیری جدید گذاشت که در دهه ۱۹۲۰ میلادی به پیشرفت قابل توجهی دست یافته و با تولید شلوارهای جین مدرن و امروزی مورد توجه بسیاری از جوانان و نوجوانان قرار گرفت.
لوی اشتراوس صاحب این برند، از تاجران بزرگ پارچه بود و ژاکوب دیویس خیاط نیز ازجمله مشتریان لوی اشتراوس بود که پارچه مورد نیاز خود را به صورت عمده از این شرکت خریداری می کرد.
یکی از مشتریان دائمی ژاکوب دیویس مرد جوانی بود که به علت پاره شدن جیب هایی که ژاکوب برای شلوارهایش می دوخت و در نتیجه برای تعمیر آنها هر روز سری به خیاطی ژاکوب می زد تا این که ژاکوب تصمیم گرفت راه حلی برای او پیدا کند و این ایده به ذهنش رسید که بهتر است برای افزایش استحکام بخش های آسیب دیده شلوارهای این مرد جوان از نوعی پرچ فلزی استفاده کند.

به تدریج این ایده مورد توجه شمار زیادی از مشتریان ژاکوب قرار گرفت و او تصمیم گرفت هر چه زودتر حق امتیاز این کار را برای خودش ثبت کند، اما از آنجا که هزینه لازم برای این کار را که در آن زمان تنها ۶۸ دلار بود، نداشت با ارسال نامه ای به اشتراوس به او پیشنهاد همکاری داد و او نیز بلافاصله پیشنهاد ژاکوب را پذیرفت و در ۲۰ فوریه ۱۸۷۳، آنها حق امتیاز این اختراع را به نام خود به ثبت رسانده که امروزه به عنوان تاریخ تولد رسمی شلوار جین در سطح دنیا شناخته شده است. به این ترتیب ژاکوب به عنوان سرپرست خط تولید شلوارهای جین در شرکت لوی اشتراوس استخدام شد. در آن زمان قیمت یک دست لباس جین که در مقایسه با لباس های دیگر از دوام و استحکام بیشتری برخوردار بود تنها ۲۵ / ۱ دلار بود. حق امتیاز این محصول تا ۲۰ سال در انحصار این شرکت بود و پس از آن بسیاری از شرکت ها و کارخانجات بزرگ تولید کننده پوشاک در سطح دنیا به این فکر افتادند تا محصولات مشابهی را به بازار عرضه کنند. تا پیش از پایان جنگ جهانی دوم تولید این شلوارها بسیار محدود بوده و تنها افرادی که در نیروهای دفاعی جنگی مشغول فعالیت بودند می توانستند این شلوارها را خریداری کنند، اما پس از پایان جنگ این شرکت فعالیت خود را گسترش داد و از سال ۱۹۴۶ توانست پاسخگوی نیاز شمار زیادی از مشتریان و علاقه مندان به پوشیدن شلوار جین باشد.
سرانجام در سال ۱۹۷۰ پوشیدن شلوار جین به عنوان یک پوشش غیررسمی و شیک مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت. واژه لیوایز واژه ای بود که مردم نخستین بار برای این شلوارها به کار بردند و به این ترتیب اشتراوس نیز این نام را به عنوان علامت تجاری این شرکت به ثبت رساند و به این ترتیب لیوایز به یکی از پرطرفدارترین لباس ها در میان نسل جوان انتخاب شد.

روزنامه جام جم، شماره ۳۰۹۸

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×