اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف ایرانی در شرایط بحرانی

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی وضع بازار قالی دستباف ایرانی پس از لغو تحریم‌ها پرداخت.

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: ایران قرن هاست به دلیل فرش های دستباف بافته شده به دست عشایر در دشت های مرتفع اطراف شیراز معروف است.

در این گزارش آمده است: تحریم های ۶ ساله غرب صنعت قالی بافی ایران را با تهدید رو به رو کرده است. هاشم صدق آمیز، از متخصصان صنعت فرش در ایران، می گوید: «طی قرن ها، مهاجمان، سیاستمداران و دشمنان ایران بر فرش ایرانی تاثیر منفی گذاشته اند. خارجی ها با اعمال تحریم بر صنعت قالی بافی ایران، به این صنعت ضربه وارد کردند؛ این ضربه خسارت آور بوده، اما مخرب نبوده است.»

با این حال او می‌گوید نفس های فرش دستباف ایرانی به شماره افتاده است. او در ادامه می‌گوید فرش دستباف ایرانی نماد غرور هر ایرانی است و مدرنیته، که با سرعتی بالا در حال تغییر جوامع است، عامل نابودی فرش ایرانی است.

پس از توافق هسته ای، آمریکا تحریم های شش ساله علیه صنعت قالی بافی ایران را لغو کرد؛ اما با این وجود، فرش ایرانی هنوز در وضعی بحرانی قرار دارد و هر روزه افراد کمتری به خرید این فرش تمایل نشان میدهند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت فرش دستباف ایرانی یکی از زیباترین و پیچیده ترین صنایع دستی در جهان است. استان فارس در قلب ایران، جایی است که مادر تمام فرش های جهان، یعنی قالی دستباف عشایر ایرانی، در آنجا تولید میشود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برداشتن تحریم ها نیز تاثیر مثبتی بر این صنعت نداشته است. میزان فروش فرش های دستباف ایرانی در ایران نیز با کاهش مواجه شده است و قشر متوسط جامعه ترجیح می دهند از فرش های ماشینی استفاده کنند. بنابراین، با کاهش تقاضا، تولید این فرش های ارزشمند با تهدید مواجه شده است و بسیاری از عشایر و تولیدکنندگان فرش به دنبال شغل های دیگری با درآمدهای بهتر هستند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×