اخبار نساجی

لزوم تخصیص ارز به کالا بر اساس ضرورت

 

لزوم تخصیص ارز به کالا بر اساس ضرورت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه نباید منابع ارزی کشور یکسان به گروه‌های کالایی تخصیص یابد، گفت: آیا اهمیت عروسک با قطعات تولیدی یکسان است؟

ایرج ندیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد زمان ارائه لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور، اظهار داشت: طبق اعلام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی آمادگی ارائه لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور به مجلس وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر روابط میان دولت و مجلس بر اساس هماهنگی و تعامل دیده شود، مشکلی از جهت ارائه به موقع بودجه ۹۲ به مجلس وجود نخواهد داشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه عمده موارد پیش‌بینی در بودجه ثابت است و تنها اعداد و ارقام متغیر هستند، گفت: پس از مشخص شدن اعداد مربوط به درآمد و هزینه، قطعا باید برای واقعی‌تر شدن این بودجه تلاش کرد و اینکه بودجه انبساطی و یا انقباضی باشد، باید تصمیم‌گیری کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ابن عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه دولت سعی دارد، تا بودجه انقباضی‌تر پیش‌بینی شود، افزود: با توجه به شرایطی که در مسئله فروش نفت داریم قطعا باید به سمت درآمدهای حاصل از مالیات حرکت کنیم.

*کشف قیمت ارز در مرکز مبادلات

ندیمی یکی از مسائل مهم در بودجه را تعیین نرخ ارز دانست و تأکید کرد: ساماندهی مرکز مبادلات ارزی و کشف قیمت در این مرکز تا حدودی انتظارات را برآورده کرد و این مسئله موجب شده، تا مبنای تعیین قیمت نیز مشخص شود.

وی ادامه داد: موضوع واردات و صادرات یکی مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیر گذار بر هزینه و درآمد در بودجه است، چرا که عدم سیاست‌گذاری صحیح در این حوزه صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

نماینده مردم سیاهکل در مجلس خاطرنشان کرد: دلیلی برای عدم ارائه به موقع بودجه ۹۲ کل کشور به مجلس وجود ندارد، چراکه اعداد و ارقام در نتیجه تحولات تغییر یافته و از طرف دیگر به نفع دولت خواهد بود، چون امکان استفاده از بودجه در محل مورد نظر توسط دولت را مهیا می‌کند.

ندیمی در خصوص نظر مجلس درباره نرخ ارز، گفت: طبق ماده ۸۱ «قانون برنامه پنج توسعه کشور» نرخ ارز باید به صورت شناور مدیریت شده تعیین شود، بنابراین تا زمانی که قانون اصلاح نشود، قطعا تصمیم برای تک‌نرخی کردن ارز محال است، چرا که در قانون به صراحت آمده که باید نرخ ارز بر اساس شناور مدیریت شده تعیین شود.

وی با ارائه پیشنهادی به دولت مبنی بر اختصاص ارز ارزان قیمت به صورت گزینشی به کالا، افزود: دولت می‌تواند برای اولویت‌های اول و دوم کالایی ارز ارزان قیمت تخصیص داده و اولویت‌های دیگر با توجه به اهمیت و میزان نیاز ارز مورد نیاز را دریافت کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور نیازمند مدیریت صحیح مدیران است، گفت: اهمیت واردات کالاهای اساسی با کالاهای غیرضروری بسیار متفاوت است و این‌ مساله احتیاج به نیازسنجی و مدیریت در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال واردات عروسک با قطعه‌ای که نیاز کارخانه است و با تولید کشور سر و کار دارد، بسیار تفاوت دارد، به طوری که نباید از یک منظر به دو مقوله نگاه کرد، کالاهای استراتژیک و غیرضروری باهم تفاوت داشته و باید بر اساس نیاز جامعه و ضرورت به آن ارز اختصاص یابد.

ندیمی تأکید کرد: به عبارت دیگر مسافرت تفریحی با مسافرت کسب علم و دانش بسیار متفاوت است و باید بین این دو تبعیض قائل شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×