اخبار نساجی

لزوم تجهیز و نوسازی گمرک آستارا

فرماندار آستارا و ناظر گمرکات استان گیلان تاکید کردند

نویسنده: محدثه بی آزار

دنیای اقتصاد – رشت – فرماندار آستارا و ناظر گمرکات استان گیلان بر تجهیز و نوسازی گمرک آستارا به شکلی که در شان مردم آستارا باشد، تاکید کردند.

کیوان اسدپور، فرماندار آستارا در این باره گفت: گمرک یکی از مراکز مهم اقتصادی کشور بوده و برای شهرستان مرزی آستارا که زندگی و اشتغال مردم وابسته به آن بوده، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: متاسفانه گمرک شهرستان مرزی بندر آستارا در شان نظام جمهوری اسلامی نوسازی و تجهیز نشده و این واحد گمرکی در مقایسه با گمرک کشور مقابل، چندان تعریفی از نظر امکانات و تجهیزات ندارد. فرماندار آستارا ادامه داد: ما برای توسعه شهرستان مرزی آستارا نیازمند همراهی مسوولان گمرک هستیم.
پرویز تقوی، ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک انزلی نیز به اجرای مدیریت واحد مرزی در کل کشور اشاره کرد و گفت: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی و دیده بان مرزی می تواند نقش مهمی در جهت تسهیل تجارت و توسعه شهرستان مرزی آستارا ایفا کند.
وی با بیان اینکه گمرک و مرز آستارا از فعال ترین مرزها و گمرک ها در شمال کشور محسوب می شود، افزود: این واحد گمرکی نزدیک ترین مرز کشور به اروپا بوده، ولی متاسفانه زیربنای اساسی توسعه تجارت خارجی را ندارد.
ناظر گمرکات استان گیلان ابراز امیدواری کرد تا با پیگیری ها و همراهی مسوولان کشوری و استانی به زودی شاهد گمرکی در شان مردم قدرشناس آستارا باشیم.

تقوی افزود: این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد. بر اساس این خبر شهرستان بندری آستارا با ۸۵ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود، به طوری که سالانه نزدیک یک میلیون نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند. ناظرگمرکات گیلان در ادامه از صدور کالاهای غیر نفتی به ۳۸ کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی از مسیر گمرکات استان اشاره کرد و گفت: در ۱۱ ماه امسال کشورهای فرانسه، لهستان، آلمان، رومانی، لیبریا، کنگو، پاکستان، تایلند، سنگاپور، مالدیو و قرقیزستان به کشورهای هدف صادراتی ما اضافه شده اند.
تقوی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون درمجموع۶۱۳ هزار و ۵۲۵ تن کالابه ارزشی بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار از گمرکات استان به کشورهای مختلف صادر شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۴ درصد و از حیث وزن ۴ درصد رشد داشته است. وی افزود: مقصد اصلی محصولات صادراتی از گمرکات گیلان کشور آذربایجان، فدراسیون روسیه، عراق، هند، اوکراین و اسپانیا است.

ناظر گمرکات گیلان ادامه داد: محصولات نباتی شامل ۴۶ قلم کالاکه عمده آن خیار و خیار ترشی، کشمش تیزآبی و کلم برگ با وزن ۲۳۳ هزار و ۱۴۹ تن و ارزش ۲۱۹ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۴۹۵ دلار است رتبه نخست صادرات را در بین محصولات ارسالی از گمرکات گیلان به خود اختصاص داده، همچنین محصولات معدنی شامل سنگ، گچ و سیمان، مواد پلاستیکی، محصولات صنایع غذایی و نوشابه ها، مواد نساجی و مصنوعات آن و فلزات معمولی، دیگر محصولات صادراتی از گمرکات استان گیلان هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۵۹۷ به تاریخ ۱۸/۱۲/۹۰، صفحه ۲۳ (استان ها)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×