اخبار نساجی

لزوم اصلاح رابطه بنگاه و بانک؛ فقط به شعار اقتصاد بدون نفت اکتفا نکنیم

 

اعضای ائتلاف آبادگران ایران آباد با تأکید بر اینکه فقط به شعار اقتصاد بدون نفت نباید اکتفا کنیم معتقدند در اتاق بازرگانی جدید باید رابطه بنگاه‌های اقتصادی و سیستم بانکی اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ناجی سعدونی به عنوان یکی از اعضای ائتلاف فراگیر ایرانی آباد در گفت‌وگو با این رسانه ضمن بیان اینکه باید در اتاق بازرگانی جدید کلمه شعار با عمل همراه شود، اظهارداشت: ائتلاف ما برنامه ریزی را ملاک فعالیت‌های خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید با برنامه ریزی‌های درست تحولاتی را در کشور انجام دهیم، افزود: ما اعتقاد داریم بخش خصوصی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی علی رغم تمام شعارها در برخی از حوزه ها ضعیف تر شده و بیشتر به سمت اقتصاد دلالی پیش رفته است. لذا گذر از یک اقتصاد پویا و موفق و مقاومتی تنها با تقویت بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.

این ائتلاف فراگیر ایرانی آباد اضافه کرد: در حال حاضر بخش خصوصی با شرایط تحریم‌های بین المللی و فشارهای داخلی روبه رو است به همین دلیل باید روزنه و امیدهایی را برای توسعه این بخش به وجود آورد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی اصولاً نقش مؤثری را در این میان بازی می‌کند، اظهارداشت: برای حل مشکلات درون سازمانی بخش خصوصی باید از دولت و مجلس هم کمک گرفت تا با وضع قوانین جدید تا حدودی موانع برطرف شود.

سعدونی تصریح کرد: اساساً باید رویکرد و نگاه دولت به بخش خصوصی را تغییر داد اما در این میان بخش خصوصی هم باید خود را اداره کند تا در آینده مشکلات با سرعت بیشتری حل شود.

وی در رابطه با حضور دولتی‌ها در اتاق بازرگانی جدید هم گفت: اگر تفکر اعضای جدید اتاق بازرگانی باز دولتی باشد دور تسلسل مشکلات تکرار خواهد شد.اما به اعتقاد بنده با تبلیغات این دوره بیشتر رویکرد تمایل به منافع بخش خصوصی است تا دولتی.

*سیستم بانکی حمایت اندکی از بخش خصوصی می‌کند

این عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد با اشاره به اینکه در تمام دنیا سیستم بانکی از فعالیت های تولیدی و صنعتی حمایت می‌کنند، افزود: اما در ایران بخش خصوصی باید هزینه‌های زیادی را برای فعالیت های خود پرداخت کند و حتی سیستم بانکی هم  برای آنها موانع تراشی زیادی می‌کند.

وی اضافه کرد: کشور در دانش و تخصص کم ندارد اما مشکل اینجاست که دولت باید به ویژه مشکلات بخش خصوصی را شناسایی و با آنها اعتماد کند. البته بنده تاکنون در مجلس خبری از تصویب قوانینی برای تقویت بخش خصوصی ندیده‌ام.

سعودنی با اعلام اینکه برای تقویت بخش خصوصی یک عزم جدی لازم است، گفت: در حال حاضر ببینید بخش تولید کشور با چه وضعیتی باید اقدام به تأمین مواد اولیه و پرداخت تضامین بانکی کند؟! در کنار این مشکلات این بخش با تحریم های بین المللی هم درگیر است.

*ضابطه مند شدن واردات و صادرات ضمن ایجاد امنیت سرمایه گذاری در کشور

این کارشناس اقتصادی بر لزوم ضابطه مند شدن واردات و صادارت و امنیت سرمایه گذاری در کشور تأکید کرد و افزود: باید از تجربه جهانی استفاده کرده و موانع آشکار و پنهان اقتصاد را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سودفعالیت های اقتصادی با ابهامات زیادی همراه شده است، گفت: در اقتصاد راه تخلف و سودخواهی بیشتر از عدم اصول و تضمین برای رشد بخش خصوصی به وجود می‌آید به نحوی که این عوامل بستر لازم برای انجام راه های نادرست ایجاد می‌کند.

سعدونی در ادامه صحبت‌های خود به وضعیت نساجی کشور و مقایسه آن با  ترکیه پرداخت و اظهارداشت: صنعت نساجی کشور به دلیل عدم توجه مسئولین علی رغم تمام پتانسیل ها مغفول مانده است.

وی با اشاره به اینکه در داستان ارز تکلیف واحدهای تولیدی در سرمایه گذاری مشخص نیست، گفت: امکانات بسیار خوبی برای بخش تولید و صنعت اما استفاده از ظرفیت ها به دو رقم هم نمی‌رسد. اشکال در عدم بهره برداری از امکانات و مدیریت در کشور است. اگر از جان و دل به شعارها اعتقاد نداشته باشیم به نتیجه مؤثری نخواهیم رسید.

 این عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد با تأکید براینکه بخش خصوصی نباید فقط منتظر مساعدت های دولتی باشد، افزود: باید از دستگاه های دیگر همانند مجلس هم استفاده کند. در کنار این موضوع باید با ابزار اتاق بازرگانی یک تصویر درست از اقتصاد خود به جهان معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: ما گاهی احساسی یا سیاسی دور یکدیگر جمع اما بعد از تشکیل،  اهداف خود را فراموش می‌کنیم که این موضوع نباید تکرار شود.

سعدونی با اشاره به اینکه فقط نباید به شعار اقتصاد بدون نفت اکتقاء کنیم، اظهارداشت: دلار های نفتی باید در جهت توسعه بخش های تولیدی و صنعتی کشور استفاده نشوند نه آنکه فقط بر واردات تمرکز کنیم.

*برنامه محوری و لزوم اصلاح رابطه بنگاه اقتصادی و سیستم بانکی

در ادامه این گفت‌وگو صدرالله پرهیزکار به عنوان دیگر عضو این ائتلاف با اشاره  به اینکه این ما از سیاست دور هستیم، گفت:ائتلاف فراگیر ایرانی آباد بیشتر ملاک خود را برنامه قرارداده‌است زیرا اگر به سمت مسائل سیاسی حرکت کنیم رسیدن به اهداف مشکل خواهد شد.

وی با بیان اینکه خلاقیت و نوآوری با استفاده از روحیه جهادی را ملاک فعالیت‌های خود قرارداده ایم، اظهارداشت: در حال حاضر بخش کشاورزی به لحاظ توانمندی و گسترش می‌تواند نقش مؤثری را در تولید ناخالص ملی ایفاء کند اما متأسفانه هنوز به این بخش توجه مطلوبی نشده است.

این عضوائتلاف فراگیر ایرانی آباد به برنامه‌های این گروه برای سازماندهی بخش کشاورزی کشور اشاره کرد، گفت: تلاش برای حضور مؤثر در مراکز سیاست گذاری ، تصمیم گیری و اجرایی کشور در حمایت از بخش کشاورزی یکی از اولویت های ما به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: در صدد تهیه و تدوین برنامه عملیاتی در رشته فعالیت‌های سودآور بخش کشاورزی هستیم تا در نهایت جذب سرمایه گذاری بیشتری در این حوزه انجام شود.

پرهیزکار اضافه کرد: تشویق بخش خصوصی و حمایت قانونی و فنی از آنها و تلاش برای بسترهای امن سرمایه گذاری در بخش های مختلف با بهره گیری از منابع ارزی از اولویت های عمده ما بشمار می‌آید.

وی تأسیس مرکز گسترش صادارت و تشکیل بازارهای مشترک اسلامی را باید یکی از الزمات بخش کشاورزی دانست و اعلام کرد: افزایش کارکرد مشارکتی اتاق با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی و سایر اتحادیه ها و تشکل‌های فعال بخش خصوصی را هم باید در حوزه کشاورزی مدنظر قرارداد.

 وی در رابطه با تنظیم بازار هم تأکیدات زیادی را بر اصلاح الگوی کشت عنوان کردو گفت: در بحث صادرات و واردات باید به یک تراز تعادل برسیم . زیرا در طول ۴ ساله اول برنامه پنجم توسعه تراز تجاری ایران در واردات حدود ۱۲ میلیارد دلار و در صادارت  5 میلیارد دلار بوده است.

*لزوم اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها برای تقویت تولید داخل

این عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد برایجاد هماهنگی میان سیاست های کلان اقتصادی و سیاست های بازار کار و بهبود نظام ارزی با رویکرد توسعه صادارت تأکید کرد و افزود: باید قانون هدفمندی یارانه ها با اصلاحاتی همراه شود تا  یارانه ها را در جهت تقویت تولید داخل و تأمین سرمایه در گردش استفاده کنیم. البته در همین زمینه باید رابطه بنگاه ها و بانک نیز اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه معمولاً یک سال طول می کشد تا سرمایه گذار بتواند سیستم بانکی را برای ارائه تسهیلات قانع کند، گفت:  در بخش کشاروزی سرمایه گذاری کوتاه مدت جواب نمی دهد اما در دراز مدت سودآوری مناسبی دارد.

 پرهیزکار اضافه کرد: اصلاح سیاست های مقابله با تحریم های اقتصادی با تکیه بر منابع داخلی هم یکی از نکات قابل اهمیت است که رهبری هم در این رابطه صحبت هایی را مطرح کرده اند. در این میان مدیریت واردات باید انجام و این امر در جهت صادارت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان بخشی از درآمد حاصل از تعرفه واردات محصولات کشاروزی را به منظور سرمایه گذاری در ارتقای فن آوری هزینه کرد، اظهارداشت: امسال اولین سالی است که در انتخابات اتاق بازرگانی شاهد حضور نمایندگانی برای بخش کشاورزی هستند که این امر خود نشان از آن دارد که در گذشته برنامه ای برای توسعه بخش کشاورزی وجود نداشته است.

این عضو ائتلاف فراگیر ایرانی آباد تصریح کرد:استقبال امسال افراد برای حضور در اتاق بازرگانی حکایت از آن دارد که بخش خصوصی به این فهم رسیده که باید برای حل مشکلات خود اقدام جدی را انجام دهد.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×